Mac i rozrywka elektroniczna

Firma Apple zawsze stanowiła synonim stabilności i perfekcyjnej jakości pracy. Jednak to nie wszystko - czasami trzeba bowiem zaoferować użytkownikom możliwość rozrywki. Ostatnie lata były dla tej firmy bardzo dobre, na co bez wątpienia wpływ miały urządzenia mobilne. Dlatego też warto przyjrzeć się bliżej rozrywce na Makach.

Chociaż Apple przegonił już Microsoft w wartości rynkowej, to gigant z Cupertino nadal ustępuje rywalowi na kluczowej arenie: rozrywce elektronicznej. Ze względu na wiele czynników - między innymi fakt nie traktowania gier w sposób priorytetowy przez Apple - komputery osobiste stały się maszynami przeznaczonymi dla graczy i to tak wyraźnie, że na stałe do słownika weszło określenie "gracz PC". Dlaczego więc Apple zostało daleko w tyle? Dlaczego potencjał rozrywkowy Maków nie jest wykorzystywany? I, najważniejsze, co może Apple zrobić, by wrócić do walki?

"To Ferrari z zaspawanym dachem"

Jest to rodzaj żartu, który często można usłyszeć przy porównaniu PC i Maka. Nie jest to obraza, a szczera prawda. Apple stało się znane, szczególnie w ciągu ostatniej dekady, dzięki eleganckiemu wyglądowi i przyjaznym dla użytkownika funkcjom. Zamknięte architektury sprzętowe oraz limitowane możliwości spowodowały zwrot liczby entuzjastów w kierunku stosunkowo otwartych pecetów. Microsoft zdecydował się na skupić na systemie operacyjnym, pozostawiając pracę nad podzespołami firmom zewnętrznym. To z kolei pozwoliło rynkowi komputerów osobistych na prawdziwy rozkwit, a model wolnego rynku odbijał się korzystnie na cenach i wprowadzaniu innowacji.

PowerPC oferował duże możliwości, ale przegrał zmasowany atak procesorów Intel

PowerPC oferował duże możliwości, ale przegrał zmasowany atak procesorów Intel

Dla porównania: Apple zachowało powiązanie swojego systemu operacyjnego ze stosowanymi podzespołami. Przykładowo: Apple używał PowerPC aż do 2005 roku stroniąc od bardziej popularnych procesorów firmy Intel. Ponieważ programowanie na inny zestaw procesorów nie jest łatwą zmianą, wiele firm deweloperskich musiało zdecydować się na jeden lub drugi typ. Podczas gdy większość komputerów osobistych wykorzystywała procesory firmy Intel, wybór było oczywisty.

Wyścig szczurów

Ponieważ gry stawały się coraz bardziej złożone, ograniczenie sprzętowe komputerów typu Mac stawało się problematyczne. Dopiero w 2001 roku firma Apple wprowadziła natywne wsparcie dla myszek z wieloma przyciskami. Jednak dopiero 4 lata później, bo w 2005 roku, została zaprezentowana mysz Mighty Mouse - nie była ona zbyt przyjazna dla graczy. Lata 90. XX wieku były również okresem gwałtownego wzrostu przemysłu rozrywkowego, co wiązało się w dużej mierze z akceleratorami grafiki oraz niesamowitą popularnością gier FPP. Apple zdecydowało się na wprowadzenie wsparcia dla dedykowanych kart graficznych dopiero w 2001 roku, kilka lat po tym jak stały się one standardem.


Zobacz również