Macromedia Flash MX

Flash MX to ogromny krok naprzód w produkcji multimedialnych treści do Internetu. Ulepszony moduł do tworzenia ActionScriptów i integracja sekwencji wideo sprawiają, że warto sięgnąć po ten program.

Flash MX to ogromny krok naprzód w produkcji multimedialnych treści do Internetu. Ulepszony moduł do tworzenia ActionScriptów i integracja sekwencji wideo sprawiają, że warto sięgnąć po ten program.

Flash MX to pierwszy z nowej serii programów MX firmy Macromedia. Kolejne będą Dreamweaver MX i ColdFusion MX - oba są spodziewane w połowie tego roku. Tą nową serię aplikacji tak opracowano, by użytkownik końcowy mógł szybko i wydajnie korzystać z bogatych treści multimedialnych. Jest to możliwe dzięki temu, że program korzysta z modułów serwerowych, takich jak ColdFusion. Klient po stronie użytkownika zapewnia natomiast wspólną platformę do odtwarzania rozmaitych formatów, takich jak wideo czy audio. Flash MX jest opracowany jako bogata aplikacja kliencka. Macromedia twierdzi, że 98 proc. wszystkich przeglądarek jest w stanie odtwarzać materiały flashowe - jest to więc rozsądny ruch ze strony firmy.

Precyzyjny interfejs

Nowe multimedialne możliwości Flasha MX pozwalają osadzać w animacjach flashowych sekwencje wideo. Mogą być traktowane tak samo jak inne obiekty - można je też skalować i przekształcać wewnątrz animacji flashowej.

Nowe multimedialne możliwości Flasha MX pozwalają osadzać w animacjach flashowych sekwencje wideo. Mogą być traktowane tak samo jak inne obiekty - można je też skalować i przekształcać wewnątrz animacji flashowej.

Flash MX wygląda zauważalnie inaczej niż Flash 5 i wszystkie inne aplikacje Macromedii. Podejrzewam, że Dreamweaver MX i ColdFusion MX będą zaprojektowane podobnie. Panele we Flashu, takie jak inspektor właściwości, pasują do siebie idealnie, co nadaje całemu interfejsowi doskonały wygląd i znakomicie ułatwia nawigację. Każdy panel można rozwinąć lub zwinąć za pomocą trójkątnej zakładki po lewej stronie belki tytułowej, by uwolnić odpowiednią ilość obszaru roboczego. W czasie testowania animacji można też zwinąć oś czasu. Każdy panel można ustawić w dowolnym miejscu obszaru roboczego i zadokować.

Flash MX to jednak coś więcej niż tylko odjazdowy nowy interfejs. Po pierwsze, zawiera własną wersję inspektora właściwości znanego z Dreamweavera - to najprawdopodobniej najbardziej przydatny panel w Dreamweaverze i Flashu MX. Jego przewaga nad panelami z Flasha 5 polega na tym, że przystosowuje się to tego, nad czym właśnie pracujesz i do narzędzi, których używasz.

Ulepszone narzędzia graficzne, takie jak Free Transform pozwalają projektantom bardziej uniezależnić się od zewnętrznych aplikacji graficznych.

Ulepszone narzędzia graficzne, takie jak Free Transform pozwalają projektantom bardziej uniezależnić się od zewnętrznych aplikacji graficznych.

Pokazuje istotne informacje i nie trzeba przedzierać się przez szereg paneli, by coś zmienić we flashowej animacji. Przydatne panele, takie jak Actions czy Library, można zadokować pod obszarem roboczym i w razie potrzeby rozwijać za pomocą jednego kliknięcia.

Oś czasu we Flashu MX to podstawa całej aplikacji - to właśnie tam określa się całą animację i warstwy. Teraz można zmieniać wygląd osi czasu zmieniając rozmiar ramek - od maleńkich, aż do ogromnych. Można nawet wyświetlić miniaturę zawartości ramki.

Poprawiono też kopiowanie i wklejanie zawartości między ramkami i warstwami. Grupy warstw można umieszczać w folderach warstw, podobnie jak robi się to w Photoshopie. Pozwala to grupować podobne lub powiązane ze sobą warstwy i otwierać je lub zwijać w razie potrzeby.

Grafika co do piksela

Możliwość tworzenia folderów warstw na osi czasu Flasha MX pozwala łączyć i w razie czego chować grupy warstw.

Możliwość tworzenia folderów warstw na osi czasu Flasha MX pozwala łączyć i w razie czego chować grupy warstw.

Narzędzia do rysowania są teraz takie same jak we FreeHandzie czy Fireworks, a i paleta narzędzi jest opracowana podobnie. Grafikę można edytować wewnątrz Flasha MX zamiast w zewnętrznej aplikacji. Wśród istotnych usprawnień należy zauważyć pełne narzędzie do swobodnej transformacji, które pozwala zniekształcać, skrzywiać, skalować, obracać kształty i obiekty graficzne. Poprawiono też znacznie obsługę kolorów. Można też wyrównywać elementy graficzne wobec konkretnych pikseli i dzięki temu umieszczać je na ekranie i mieć pewność, że będą w tym samym miejscu niezależnie od platformy, na jakiej są wyświetlane.

Flash MX zawiera znacznie ulepszoną obsługę sekwencji wideo. Do animacji Flasha można importować i streamować wideo w dowolnym z popularnych formatów. Oznacza to, że do odtwarzania klipów QuickTime'a, DV, MPEG czy AVI nie są już potrzebne zewnętrzne odtwarzacze. Rozmiary plików wideo są niewielkie, bowiem Flash MX korzysta podczas kompresji z kodeka Sorensen Spark. Obiektem wideo w animacji flashowej można manipulować dokładnie tak samo jak obiektami bitmapowymi. W obrębie animacji można więc je animować, robić przejścia, przekształcać itp.

Dodatek w postaci ActionScriptu to kolejny powód coraz większej popularności Flasha. Część projektantów narzekała, że tworzenie i edycja ActionScriptów we Flashu 5 są niewygodne. We Flashu MX uproszczono to maksymalnie dzięki Actions Frame. Interfejs do edycji skryptów można dowolnie dostosowywać do własnych potrzeb. Można przeciągać akcje z pełnej listy wyświetlanej w oknie po lewej stronie ramki. Można też zamknąć okienko i korzystać z bardziej tradycyjnych symboli "+" i "-", by wybierać akcje z opuszczanego menu.


Zobacz również