Magia dżwiękowego kina

Magia kina zachwyca już od ponad 100 lat. Od 23 lat otacza nas w kinach dźwięk w systemie Dolby Stereo. Ale dopiero od 3 lat dzięki płycie DVD można się w pełni cieszyć dźwiękiem i obrazem we własnym domu.

Magia kina zachwyca już od ponad 100 lat. Od 23 lat otacza nas w kinach dźwięk w systemie Dolby Stereo. Ale dopiero od 3 lat dzięki płycie DVD można się w pełni cieszyć dźwiękiem i obrazem we własnym domu.

System kina domowego to taki układ urządzeń audio-wideo, który umożliwia wielokanałową reprodukcję dźwięku oraz zapewnia obraz telewizyjny o przekątnej przynajmniej 25 cali. Właściwie trudno mówić o kinie domowym bez odtwarzacza DVD, procesora AC-3, wielokanałowego wzmacniacza i odpowiednio ustawionego systemu kolumn głośnikowych. Prawdziwi miłośnicy idą dalej, adaptując do tego celu całe salony, w których za odbiór obrazu odpowiedzialny jest odbiornik plazmowy lub projektor multimedialny. Z definicji wynika, że do prawdziwego kina domowego nie wystarczy sam napęd DVD, choćby i w najlepszym komputerze. Tymczasem, według badań SMG /KRC, aż 70 procent domowych odtwarzaczy zakupionych do końca 1999 roku to napędy do peceta. Ale prognozy rynkowe przewidują coraz szybszy rozwój sprzedaży urządzeń stacjonarnych. Nie bez znaczenia jest coraz obszerniejsza oferta filmowa, która w lipcu wynosiła 500 tytułów filmów (polskich, z lektorem czytającym po polsku lub z polskimi napisami). Ponadto ceny elektroniki związanej z technologią DVD szybko spadają.

Pierwszym filmem kinowym nagranym w systemie Dolby Stereo były Gwiezdne wojny w reżyserii J. Lukasa, nagrodzone Oskarem za dźwięk wielokanałowy. Od tego momentu wszystkie liczące się produkcje nagrywane były w systemie Dolby Stereo. Jego domowa wersja to Dolby Surraund Pro Logic, która znalazła się na rynku razem z pierwszymi magnetowidami stereofonicznymi, pracującymi w systemie Hi Fi. Ray Dolby założył w 1965 roku w Londynie firmę opracowującą układy redukcji szumów i dzięki temu zetknął się z techniką kinową. W 1971 roku Stanley Kubrick postanowił wykorzystać przeciwszumowy system Dolby'ego do poprawy dźwięku w Mechanicznej pomarańczy. Współpraca Raya Dolby z kinem rozwijała się dynamicznie i już po 10 latach pojawiła się specjalna wersja systemu - Dolby SR (Special Recording) - która w znaczący sposób zwiększyła złudzenie przestrzenne. Ale najważniejszy był rok 1991, w którym Powrót Batmana został udźwiękowiony w systemie Dolby Stereo Digital.

Parametry techniczne DVD (Digital Versatile Disc)

Parametry techniczne DVD (Digital Versatile Disc)

Zapoczątkowało to erę cyfrowego dźwięku wielokanałowego. Podstawową różnicą w stosunku do odpowiedników analogowych było rozszerzenie pasma głośników tylnych i całkowite odseparowanie obsługujących je kanałów. Dodano również specjalny kanał basowy, który umożliwił jeszcze wierniejsze odtworzenie specjalnych efektów dźwiękowych. Nie jest to jednak ostatnie słowo, bo panowie Dolby i Lukas spotkali się ponownie na planie filmowym, co zaowocowało dalszym rozwojem technologii. Pierwsza część Gwiezdnych wojen - Mroczne widmo została nagrana z dodatkowym kanałem tylnym, który znacznie poprawił odbiór zdarzeń dźwiękowych lokalizowanych za i nad słuchaczem. System ten nosi nazwę Dolby Digital Surround EX.

Rozwój systemów kina domowego przebiegał nieco odmiennie. Ze względu na zupełnie inny sposób przetwarzania obrazu przez wiele lat na rynku powszechnego użytku królował analogowy sposób zapisu informacji na magnetycznej kasecie VHS. I mimo wprowadzenia systemu Dolby Pro Logic, jakość rejestracji dźwięku pozostawiała wiele do życzenia. Sytuacji nie zmieniło poprawienie obrazu przez wprowadzenie nowego systemu S-Video. Należy podkreślić, że cyfrowy obraz i dźwięk dołączany do filmów potrzebował specjalnego nośnika o bardzo dużej pojemności. I tak w 1995 roku konsorcjum złożone z 9 największych firm elektronicznych (Hitachi, JVC, Matsushita, Mitsubishi, Philips, Pioneer, Sony, Thomson, Toshiba i, z ramienia producentów filmowych, Time Warner) uzgodniło nowy, w pełni cyfrowy standard nośnika dźwięku i obrazu, oparty na technologii odczytu optycznego. DVD (Digital Versatile Disc), czyli cyfrowa wszechstronna płyta, rozpoczęła światową karierę.

DVD - na początku jest źródło

Odtwarzacz DVD Pioneer VD 525 - czy ktoś w ogóle wie, jak to działa?

Odtwarzacz DVD Pioneer VD 525 - czy ktoś w ogóle wie, jak to działa?

Dostępne na rynku odtwarzacze można podzielić na dwie podstawowe grupy. Do pierwszej należą urządzenia będące w zasadzie tylko napędem DVD z zainstalowanym przetwornikiem analogowo-cyfrowym pracującym w standardzie PCM, do drugiej - rozbudowane maszyny z cyfrowymi dekoderami dźwięku przestrzennego, a nierzadko i z procesorem DSP. Jednak ze względu na pojawienie się innych źródeł sygnału grupa druga powoli skazana jest na wymarcie.

Prezentowany odtwarzacz Pioneer VD 525 należy do pierwszej grupy. Współpracę z systemem AV zapewniają mu gniazda przyłączeniowe, ale o tym niżej. Urządzenie prezentuje się skromnie i elegancko. Czarna obudowa jest wzorem i kolorem dopasowana do innych urządzeń Pioneera. Przednią płytę zaprojektowano bardzo logicznie, umieszczając na niej przyciski tylko najczęściej stosowanych funkcji. Z lewej strony, pod sporym błyszczącym logo producenta zainstalowano włącznik sieciowy oraz aktywację funkcji VNR (Video Noise Reduction). Mechanizm jest umiejscowiony centralnie na jednej osi z dużym czytelnym wyświetlaczem. Po prawej stronie umieszczono 6 najbardziej potrzebnych przycisków: Play, Stop, Pauza, Open/Close oraz przewijanie do przodu i do tyłu.

Tylna płyta prezentuje się ciekawiej. Są na niej, zaczynając od lewej krawędzi: cyfrowe gniazda (optyczne i BNC) przeznaczone do współpracy z dekoderami AC-3 DTS i MPEG, ręczny przełącznik standardu obrazu (PAL, NTSC i Auto) oraz specjalne wyjście. Umożliwia ono przesyłanie danych sterujących między odtwarzaczem a innymi elementami toru wyprodukowanymi przez firmę Pioneer. Nad nimi umieszczono złącze scart, z którego można pobierać, w zależności od ustawień menu, sygnał wideo w trzech standardach (composite, S-Video i RGB). Standardem w tego typu urządzeniach są cztery następne wyjścia: chinch composite, S Video - din i analogowe audio (chinch). Zachowano dość duże odległości między poszczególnymi gniazdami, co umożliwia łatwe i prawidłowe podłączenie. Mało czytelne i ubogie menu ekranowe nie daje zbyt wielu możliwości i pozostaje daleko w tyle za najlepszymi tego typu rozwiązaniami (YAMAHA DVD-S 795). Jednak w tej w kategorii cenowej rzadko zdarza się bogatsza oferta. Pilot zdalnego sterowania jest nieduży, dość wygodny, ale zdecydowanie brakuje mu zróżnicowania wielkości klawiszy oraz lepszego rozgraniczenia grup w zależności od rodzaju funkcji.


Zobacz również