Maki oficjalnie bezpieczniejsze

Advertising Standards Authority, niezależna brytyjska organizacja przemysłu reklamowego, oddaliła skargi odbiorców, złożone na ostatnią kampanię reklamową firmy Apple, sugerującą iż komputery z logo jabłka są lepiej zabezpieczone przed cyber-wirusami oraz iż rzadziej się zawieszają i rzadziej wymagają ponownego uruchomienia niż pecety.

Przypomnijmy, iż niedawna kampania reklamowa komputerów Mac obejmowała spoty telewizyjne i kinowe, jak też reklamy w prasie drukowanej, w których główne role grali dwaj aktorzy - jeden przedstawiający się jako komputer Mac, drugi - jako PC.

Do ASA wpłynęło łącznie 14 skarg, z których część dotyczyła reklamy prasowej, w której aktor-Mac trzymał planszę z napisem "I run Mac OS X so you don't have to worry about the viruses and spyware that PCs do" ("działam pod Mac OS X, więc nie musisz się martwić o wirusy i spyware, tak jak PC"). Zdaniem skarżących, stwierdzenie to wprowadzało w błąd i było nieodpowiedzialne, gdyż cyber-zagrożenia dotyczą oprogramowania a nie sprzętu, a część pecetów działa pod kontrolą systemów innych niż Windows.

Zdaniem Apple, reklama odnosiła się jednak tylko do pecetów z Windows, których jest zdecydowana większość (jak twierdzi firma, system Microsoftu zainstalowany jest na 97 % domowych komputerów PC). Co więcej firma Steve'a Jobsa, broniąc się przed zarzutami, dowodziła, iż nigdzie w reklamie nie padło stwierdzenie, że komputery Mac są całkowicie odporne na wirusową infekcję.

Inne skargi dotyczyły reklamy nadawanej w kinach i w Internecie, w której aktor-PC przejawiał oznaki typowego przeziębienia i ostrzegał: "I think I've got that virus that's going round. You'd better stay back" ("chyba złapałem tego krążącego teraz wirusa, lepiej się odsuń"), na co Mac odpowiadał "It's OK, I'll be fine" ("w porządku, nic mi nie będzie"). Dalszy ciąg dialogu:

PC: "W zeszłym roku wykryto 114 tys. wirusów na PC"

Mac: "Na PC, nie na Maki"

Trzecia reklama odnosiła się natomiast do skłonności komputerów PC do zawieszania.

(PC: "Sorry, had to restart, you know how it is"; Mac: "Not really" - "Przepraszam, musiałem zrestartować, wiesz jak to jest" - "Nie bardzo").

Z uzasadnieniem decyzji o odrzuceniu skarg można zapoznać się na stronie internetowej Advertising Standards Authority.


Zobacz również