Malowanie w ruchu

Malowanie materiału wideo często może pomóc w osiągnięciu wspaniałych efektów. Digit przedstawia najlepsze narzędzia i techniki potrzebne na tym etapie pracy.

Malowanie materiału wideo często może pomóc w osiągnięciu wspaniałych efektów. Digit przedstawia najlepsze narzędzia i techniki potrzebne na tym etapie pracy.

W czasie pracy z kreskówkami i animacjami czasami konieczna jest ręczna modyfikacja poszczególnych klatek materiału. Ten proces jest nazywany rotoscopingiem i już od pionierskich czasów kina stanowi jedno z największych wyzwań. Teraz rotoscoping może być wykonany w formie cyfrowej.

Nawet w przemyśle filmowym panuje pewne zamieszanie, gdyż rotoscoping jest trudny do zdefiniowania. Nazwa pochodzi od narzędzia wynalezionego przez braci Fleisher w 1917 roku, które umożliwiało wyświetlenie materiału filmowego na specjalnej powierzchni, co znacznie ułatwiało pracę animatora w czasie rysowania. Wiele klasycznych kreskówek Disneya powstało właśnie w oparciu o nakręcone ujęcia z żywymi aktorami. Ta technika jest wykorzystywana do tej pory, choć narzędzia cyfrowe powoli ją zastępują. W świecie animacji rotoscoping oznacza sztukę przenoszenia materiału filmowego w celu utworzenia realistycznych ruchów postaci.

Ten proces można nazwać prymitywną wersją technik przechwytywania ruchu. Mimo że współcześni animatorzy dość rzadko używają tradycyjnego papieru i atramentu, to cyfrowa odmiana rotoscopingu ma się coraz lepiej. Typowym przykładem jej zastosowania może być reklamówka, przedstawiająca płynne przekształcenie osoby lub obiektu w animowany szkic ołówkiem tejże osoby.

Definicja tej techniki w świecie filmowym rozszerzyła się. Teraz rotoscoping oznacza każdą sytuację, w której artysta rysuje, maluje lub w inny sposób ręcznie modyfikuje klatki materiału filmowego. Ta technika może być wykorzystana do oczyszczania mat i dodawania swobodnych animacji wokół "prawdziwych" aktorów.

Czasami nawet przeniesienie materiału z jednego źródła na obiekt w innym materiale jest nazywane rotoscopingiem. Zakres zastosowań jest w tym przypadku olbrzymi, a otrzymane efekty są "zautomatyzowane", dzięki czemu nie ma potrzeby powtarzania pracy na kolejnych klatkach. Jak łatwo stwierdzić, nie ma prostej definicji rotoscopingu. Z praktycznego punktu widzenia ta technika jest stosowana w trzech przypadkach - do tworzenia ręcznych animacji, wstawiania efektów specjalnych (na przykład laserów lub błyskawicy) oraz do tworzenia kompozycji i obsługi mat.

To ostatnie zadanie nie jest zbyt kreatywne, ale często wymaga dokonania subtelnych poprawek w poszczególnych klatkach. Ze względu na tak szerokie potrzeby żaden program nie może oferować idealnych funkcji do wszystkich zastosowań.

W czasie tradycyjnego rotoscopingu należało zapewnić widoczność klatki filmu w czasie malowania na niej. Bardzo przydatna jest możliwość wyświetlenia sekwencji sąsiednich klatek, co specjaliści nazywają "obieraniem cebuli". Niestety, nie wszystkie aplikacje do montażu wideo oferują te podstawowe funkcje.

Wybór narzędzi

Dla animatora czy montażysty duże znaczenia mają narzędzia do malowania i rysowania dostępne w dużym wyborze. Im więcej pędzli, tekstur i aerografów, tym łatwiejsza jest praca kreatywna. Bardzo przydatne są tablety graficzne. Dobra aplikacja powinna zapewniać także filtry i inne efekty podobne do tych z Photoshopa oraz bogaty zestaw domyślnych ustawień efektów.

Potęga automatyzacji

Strzałki, błyskawice, kółka, ramki i inne kształty są często wykorzystywane w grafice. O wiele wygodniejsze jest wywołanie ich z menu niż rysowanie za każdym razem od nowa.

Powiązaną funkcją jest animowane malowania. Zamiast malować na każdej klatce oddzielnie, lepiej użyć funkcji animowania ruchów pędzla. Ta technika jest często wykorzystywana do tworzenia efektów specjalnych, szczególnie w połączeniu z rysowaniem wstępnie zdefiniowanych kształtów.

Dobra aplikacja powinna zapewniać możliwość pracy wsadowej lub tworzenia makra, dzięki czemu te same ruchy pędzla i efekty mogą być zastosowane dla wszystkich klatek w danym ujęciu.

Najlepszy wybór

Programy z narzędziami do obsługi rotoscopingu mogą kosztować zarówno kilka tysięcy, jak i kilkadziesiąt tysięcy złotych. Najdroższe są oczywiście programy do postprodukcji, w których wbudowano takie funkcje. Nie należy zapominać, iż funkcje malarskie są tu tylko dodatkiem.

Z drugiej strony, w tańszych programach nacisk położono na narzędzia do rysowania i malowania, natomiast brakuje funkcji kompozycji. Jeżeli nie ogranicza cię budżet, to warto połączyć potężny pakiet malarski z rozbudowanym środowiskiem do postprodukcji. Efekty mogą być oszałamiające!


Zobacz również