Małżeństwo doskonałe

Jakie dwa urządzenia znajdują się na niemal każdym biurku w każdym nowoczesnym biurze? Banalne pytanie. Oczywiście komputer i telefon.

Jakie dwa urządzenia znajdują się na niemal każdym biurku w każdym nowoczesnym biurze? Banalne pytanie. Oczywiście komputer i telefon.

W większych firmach zarówno komputery, jak i telefony połączone są wewnętrznymi sieciami, całkowicie od siebie niezależnymi. Sieciami komputerowymi zawiaduje koncentrator, telefonicznymi - stosowna centrala. To wyjątkowo nieekonomiczne i mało wygodne. Na szczęście są już rozwiązania, które pozwalają znacznie uprościć całe zagadnienie.

Centrala czy koncentrator - oto jest pytanie

NBX 100 łączy funkcje koncentratora ethernetowego i centrali telefonicznej

NBX 100 łączy funkcje koncentratora ethernetowego i centrali telefonicznej

Rozważmy hipotetyczną sytuację: firma zatrudniająca ponad sto osób, mająca duże zaplecze komputerowe, musi zmienić siedzibę. Jest nowa lokalizacja, wkraczają brygady remontowe i techniczne. Ponieważ do prawidłowego działania przedsiębiorstwa niezbędna jest sieć telefoniczna i komputerowa, instaluje się obydwie, ponosząc duże koszty. Dalej pozostaje tylko zakupić bądź przenieść ze starej siedziby centralę telefoniczną i urządzenia aktywne. Czy nie można tego jakoś usprawnić? Najlepszym rozwiązaniem może być system NBX 100.

Typowe stanowisko pracy w biurze lub banku składa się ze stacji komputerowej i telefonu (pomijając biurka, szafki, segregatory itp.). Zazwyczaj trzeba zadbać o to, aby pracownik miał dostęp do obu wymienionych urządzeń. Standardowo firmy stosują dwie równolegle położone sieci do każdego z rodzajów komunikacji. Wyjaśnijmy, co to właściwie jest NBX 100 firmy 3Com. Najprościej mówiąc, jest to system oferujący profesjonalne usługi telefoniczne, ale w oparciu o infrastrukturę sieci lokalnej.

W przypadku zastosowania systemu NBX, do przekazywania zarówno głosu, jak i danych wykorzystywana jest tylko jedna, lokalna sieć kom-puterowa. Nie trzeba już kupować oddzielnej centrali telefonicznej. Jeśli dobrze zaplanujesz rozmieszczenie gniazdek sieciowych, będziesz miał święty spokój i z telefonami, i z komputerami. Do jednego stanowiska pracy wystarczy jedno przyłącze sieciowe, ponieważ każdy z telefonów używanych z NBX 100 ma wbudowany mały koncentrator sieciowy, do którego można podłączyć komputer.

Działanie systemu NBX opiera się na przetwarzaniu sygnałów dźwiękowych w cyfrowe próbki, a następnie pakowaniu tych próbek w pakiety ethernetowe. Pakiety te, po dostarczeniu do telefonu lub komputera docelowego, są na powrót prze-twarzane w zrozumiały dla człowieka sygnał audio. Co ważne, nie dochodzi przy tym do żadnych słyszalnych zniekształceń głosu, odbiorca otrzymuje krystalicznie czysty dźwięk. Z dodatkowych zalet tego systemu można jeszcze wymienić: wyjątkowo łatwe zarządzanie telefonami oraz możliwość integracji z aplikacjami (na przykład Outlook lub NetMeeting). Jeśli jakakolwiek z osób pracujących w Twojej firmie musi przenieść stanowisko pracy na przykład o dwa piętra wyżej, wystarczy, że przeniesie swój komputer i telefon na nowe biurko. Po podłączeniu do gniazdka sieciowego wszystko będzie działało bez najmniejszych zmian, ponieważ aparat telefoniczny pamięta swoje ustawienia. Nie musisz wzywać telemechanika w celu przypisania w nowym miejscu Twojego numeru wewnętrznego.

NBX 100 jest przeznaczony do niedużych i średnich środowisk sieciowych. Za jego pomocą jesteś w stanie obsłużyć do 160 abonentów. Wyjściem na świat dla systemu NBX mogą być szeroko rozpowszechnione linie analogowe (PSTN) oraz linie cyfrowe (ISDN BRI i PRI). Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby system NBX zintegrować z siecią WAN. W takim przypadku możesz komunikować się z telefonami NBX umiejscowionymi po drugiej stronie sieci rozległej. W przypadku kiedy przepustowość Twoich łączy sieci rozległej stanowi problem możesz zastosować gateway protokołu H.323.

Moduł, telefon, aplikacja

Konsola DSS/BLF pozwala przekierowywać rozmowy

Konsola DSS/BLF pozwala przekierowywać rozmowy

Aby rozwiązanie mogło spełnić oczekiwania klientów, niezbędne jest zapewnienie wysokiej jakości połączeń przy jednoczesnym zachowaniu niskich kosztów instalacji i utrzymania. Sposobem na spełnienie obu oczekiwań jest modularna budowa pozwalająca na rozbudowę systemu NBX 100. Podstawowe elementy systemu to chassis, moduły w postaci kart rozszerzeń, telefony i urządzenia pomocnicze DSS/BLS (Direct Station Select/Busy Line Flashing).

W jednej obudowie możemy umieścić do sześciu modułów oferujących zróżnicowaną funkcjonalność. Główny moduł to zarządzająca całym systemem karta NCP (Network Call Processor). Do jej zadań należy m.in. obsługa rozmów przychodzących, automatycznego asystenta, poczty głosowej oraz sygnalizacji związanej z rozmowami.

Automatyczny asystent odpowiada za kierowanie rozmów przychodzących z zewnątrz pod odpowiednie numery wewnętrzne. Jeśli do Twojej firmy zatelefonuje klient, jest on informowany o sposobach połączenia się z odpowiednimi działami przedsiębiorstwa. Od Ciebie zależy, jakiego rodzaju i ilupoziomowe będzie powitanie. Funkcja asystenta pozwala bowiem na zagnieżdżanie udzielanych informacji. Gdy klient wybierze na przykład 1, by uzyskać połączenie z działem sprzedaży, można dalej kierować jego poczynaniami przez kolejne komunikaty typu: "Jesteś w dziale sprzedaży, naciśnij 2, aby sprawdzić stan zamówienia, 3, aby złożyć nowe zamówienie, gwiazdkę, aby wrócić do głównego menuŇ itd. W pozostałych pięciu portach obudowy można umieścić takie karty jak: czteroportowy moduł do linii analogowych (4-Port Line Card Analog), dwu- albo czteroportowe moduły ISDN BRI (BRI Digital Line Card S/T), jednoportowy moduł dla linii cyfrowej E1 PRI (E1 PRI Digital Line Card), ośmioportowy moduł koncentratora 10Base-T (NBX 8-Port Hub Card), czteroportowy moduł dla urządzeń analogowych (NBX 4-Port Analog Terminal Adapter Card). Pierwsze trzy karty służą do podłączania linii zewnętrznych, dwie ostatnie umożliwiają przyłączenie zestawów komputerowych, telefonów NBX lub analogowych faksów i telefonów.

Do przeprowadzania zwyczajnych rozmów telefonicznych w systemie NBX trzeba zastosować niezwyczajny telefon (NBX Business Telephone). Musi być przystosowany do przesyłania głosu w sieci LAN. Ponieważ komunikacja przez NBX oferuje więcej możliwości niż tradycyjne połączenia, urządzenie zaopatrzono w kilka przydatnych funkcji, na przykład szybki dostęp do poczty głosowej czy funkcję konferencji, pozwalającą na jednoczesne połączenie się z kilkoma zewnętrznymi lub lokalnymi rozmówcami. Kolejną godną podkreślenia zaletą jest tzw. wewnętrzny katalog użytkowników (Internal User Directory). Jeśli do systemu dodasz nowego użytkownika, będzie można do niego łatwo zatelefonować, korzystając z bazy kont pokazywanej na wyświetlaczu aparatu. Na wyświetlaczu pojawi się również informacja o liczbie wiadomości do odtworzenia, zapisanych w skrzynce poczty głosowej. Aby nie blokować gniazdek sieci LAN, każdy aparat telefoniczny ma wbudowany dwuportowy koncentrator ethernetowy, który służy do połączenia go ze stojącym obok komputerem. Naturalnie taka integracja wcale nie jest konieczna, aparat potrafi pracować jak zwykły, wolno stojący telefon.


Zobacz również