Mapa w kieszeni

Zamiast samochodowego systemu nawigacyjnego możesz kupić o wiele tańszy zestaw palmtop+GPS. Bez problemu zabierzesz go na przejażdżkę rowerem. Pozostaje pytanie: który program ma cię poprowadzić?

Zamiast samochodowego systemu nawigacyjnego możesz kupić o wiele tańszy zestaw palmtop+GPS. Bez problemu zabierzesz go na przejażdżkę rowerem. Pozostaje pytanie: który program ma cię poprowadzić?

Miesiąc temu porównywaliśmy komputerowe atlasy samochodowe. Trudno jednak wybrać się na przejażdżkę rowerową lub spacer z laptopem w ręku. Przydałaby się wtedy podręczna mapa, ale z większymi możliwościami niż papierowa. Idealnym rozwiązaniem okazuje się elektroniczna mapa w palmtopie. Jeżeli wyposażysz go dodatkowo w GPS, to część atlasów poprowadzi cię bezpośrednio do celu. Komputer naręczny można też wykorzystać zamiast systemu nawigacyjnego w samochodzie, gdyż jest po prostu wielokrotnie tańszy. W Polsce map do urządzeń przenośnych jest jeszcze niewiele, a tylko polskie produkty mogą zagwarantować zadowalającą dokładność planów. W zachodnich aplikacjach, jeżeli nie pominięto naszego kraju, to drogi zaznaczono bardzo pobieżnie. Może kiedyś doczekamy się polskich wersji takich programów, jak produkt firmy TomTom, który pokazuje mapę nie tylko z lotu ptaka, ale też w perspektywie trójwymiarowej, tak jak ją widzisz, siedząc za kierownicą.

Jeżeli masz palmtop z systemem Pocket PC, możesz kupić mapę przeznaczoną do tej platformy lub atlas samochodowy z funkcją przeniesienia trasy podróży do komputera naręcznego. Do pierwszej kategorii należy AutoMapa oraz Pocket cMap, do drugiej AutoRoute 2002 i Navigo.

AutoRoute 2002

Nowa edycja AutoRoute oznaczona numerem 2003, nie będzie sprzedawana w Polsce, dlatego z oferty Microsoftu wybrać możesz jedynie atlas z 2002 roku, przeznaczony do komputerów stacjonarnych. Ale w razie potrzeby przeniesiesz wytyczoną trasę do palmtopa i tam ją odczytasz, korzystając z programu Pocket Streets, dołączonego do AutoRoute 2002. Dokładność planów polskich dróg w mobilnej i pecetowej wersji tej aplikacji jest przeciętna. Pocket Streets nie współpracuje z GPS-em, dlatego radzimy podczas podróży po Polsce skorzystać z polskich programów do palmtopów. Opisujemy je poniżej. Przenoszenie części map z wersji stacjonarnej do mobilnej odbywa się w bardzo podobny sposób w wielu aplikacjach, dlatego w ramce "Od AutoRoute do Pocket Streets" informujemy, jak to zrobić na przykładzie AutoRoute 2002.

Pocket cMap

cMap

cMap

Pocket cMap to mobilny atlas samochodowy polskiej firmy JMB. Instalacja nie powinna sprawić problemów, choć jej dwuetapowość wydaje się mało wygodna. Pierwsza czynność to zainstalowanie programu w palmtopie. Jeśli zakończy się pomyślnie, musisz już ręcznie przekopiować mapy z płyty CD do pamięci palmtopa. Niezbędne jest skopiowanie plików Poland.* oraz Polska.*. Są to bardzo ogólne mapy Polski i nie wystarczą ci w podróży. Zaznaczono na nich jedynie największe drogi oraz tory kolejowe. Na szczęście na płycie znajduje się wiele szczegółowych planów miast i ich okolic. Kopiując na przykład mapę Warszawy, poznasz rozkład ulic w pobliskim Pruszkowie. Dokładność planów mniejszych miejscowości jest wręcz zaskakująca i nieosiągalna w innych programach. Niestety, nie zaznaczono wiaduktów czy mostów. W małych miastach nie jest to dużym problemem, ale w większych może wprowadzać w błąd. W atlasie nie zaznaczono punktów użyteczności publicznej, a co gorsza, nie wyróżniono ulic jednokierunkowych. To duży minus Pocket cMap.

Przeglądanie mapy rozwiązano doskonale. W największym oddaleniu wgrany jest ogólny plan dróg. Gdy robisz zbliżenie miasta, na przykład Poznania, wgrywana jest jego szczegółowa mapa (jeśli została skopiowana do palmtopa). Dzięki temu na głównym planie Polski nie ma zbyt wielu detali, co zmniejszałoby jego czytelność i spowolniało przewijanie ekranu. Podczas podróży z GPS-em nie mieliśmy problemów z przechodzeniem z obszaru jednej mapy w drugi, co było wadą poprzedniej wersji AutoMapy.

Największa wada Pocket cMap to brak funkcji wyznaczania trasy. Po podłączeniu GPS-u widzisz jedynie swoją pozycję na mapie, ale już sam będziesz musiał domyślić się, jak dotrzeć do celu, co podczas prowadzenia samochodu jest uciążliwe, a niekiedy niebezpieczne. Ważną funkcją jest wyszukiwanie konkretnej ulicy lub miasta, a odnaleziona ulica oznaczana jest na mapie na zielono. Szkoda, że nie zostało to dopracowane - niektórych miejscowości nie da się odnaleźć, mimo że są widoczne na mapie. Pocket cMap to bez wątpienia najlepszy program ułatwiający poruszanie się po małych miastach, w większych wypada mniej korzystnie od rywali.

Porównanie dokładności map na przykładzie Włocławka

Poniższe ilustracje przedstawiają mapy widziane na ekranach palmtopów oraz pecetów. Sam oceń, które oferują największą dokładność.

NAVIGO - bardzo duża dokładność w największych miastach, gorsza w małych miejscowościach z uwagi

na konieczność przenoszenia ich planów na peceta. Brak ogólnej mapy Polski.

Pocket Streets - jedna z najmniej precyzyjnych map, stanowiąca przykład, jak zagraniczne firmy interesują się polskim rynkiem. Nawet drogi szybkiego ruchu i trakcje kolejowe narysowano mało starannie.

cMap - największa dokładność map w małych miejscowościach. W miasteczkach ustępuje Pocket cMap, jednak w przypadku takich miejscowości, jak Włocławek, porównywalna z produktem firmy JMB.

AutoMapa - w wypadku dużych miast bezkonkurencyjna, ale obszar kraju pokazuje mniej precyzyjnie od konkurentek.

eMapa - najlepsza pod względem precyzji map. Pogram jedynie do pecetów.

Samochodowy Atlas Europy - poniżej dopuszczalnego poziomu: plany dróg bardzo pobieżne, nawet w większych miastach nie oznaczono ulic.


Zobacz również