Marki najbardziej godne zaufania

Gorączka przedświątecznych zakupów wchodzi w decydującą fazę - w centrach handlowych coraz większy tłok a kolejki do kas coraz dłuższe. Aby uniknąć kłopotów ze znalezionym pod choinką prezentem: cyfrówką, "empetrójką" bądź notebookiem, warto zawczasu zapoznać się z zestawieniem najbardziej godnych zaufania firm-producentów sprzętu elektronicznego. Ranking taki - w oparciu o opinie czytelników - przygotowali dziennikarze amerykańskiego wydania magazynu PC World. Największym zaskoczeniem są mizerne wyniki HP, obecnie największego producenta komputerów na świecie. W poprzednim tego typu zestawieniu koncern wypadł nieźle, ale w tym roku respondenci na produktach tej korporacji nie pozostawili suchej nitki. Uznaniem cieszyły się produkty Canona i wciąż mało rozpowszechnionego w Polsce Apple.

Dziennikarze amerykańskiego wydania magazynu PC World przygotowali dla czytelników ankietę, w której poprosili ich o ocenę producentów w sześciu segmentach: notebooki, komputery, drukarki, cyfrowe aparaty fotograficzne, routery i odtwarzacze MP3. Każda z kategorii zawierała podsekcje pomagające ocenić konkretne aspekty działalności firmy. Producenci byli oceniani na tle firm konkurencyjnych. Do oceny firm posłużyły trzy stopnie: wyraźnie powyżej przeciętnej, przeciętnie oraz wyraźniej poniżej przeciętnej. Jeżeli dany producent uzyskał mniej niż 50 ocen w dowolnej kategorii, wyniki te pomijano z uwagi na niewystarczającą ilość danych.

Interwencje PC World Komputer

Niekiedy deklaracje producentów sprzętu elektronicznego tylko w niewielkim stopniu pokrywają się ze stanem rzeczywistym. Na naszych łamach wielokrotnie przytaczaliśmy historie użytkowników, którzy poczuli się zawiedzeni zarówno jakością nabywanych urządzeń, jak i potraktowaniem ich przez tę czy inną firmę. Jeśli i ty zawiodłeś się na usługodawcy, partnerze bądź sklepie internetowym i czujesz się oszukany, zgłoś ten problem naszej redakcji.

http://www.pcworld.pl/interwencje/

Firmy oceniano w następujących kategoriach:

- usterka stwierdzona tuż po zakupie (wszystkie urządzenia) - wyniki oparte na odsetku zgłoszeń respondentów o jednym lub większej liczbie problemów z urządzeniem zaraz po rozpakowaniu go

- jakikolwiek problem ze sprzętem lub oprogramowaniem (wszystkie urządzenia)- wyniki oparte na odsetku zgłoszeń respondentów dotyczących dowolnego problemu z urządzeniem w trakcie jego użytkowania

- ogólne zadowolenie (wszystkie urządzenia) - oparte o poziom ogólnej satysfakcji użytkownika z niezawodności sprzętu

- uszkodzony komponent (komputery i notebooki) - wyniki oparte na odsetku zgłoszeń respondentów dotyczących wymiany jednego lub więcej oryginalnych podzespołów z powodu usterki

- problem z kluczowym podzespołem (komputery i notebooki) - wyniki oparte na odsetku zgłoszeń respondentów dotyczących problemów z procesorem, płytą główną, dyskiem twardym, kartą graficzną, pamięcią operacyjną bądź zasilaniem, stwierdzonych w trakcie użytkowania sprzętu

- poważne problemy (drukarki, aparaty, routery, odtwarzacze MP3) - wyniki oparte na odsetku zgłoszeń respondentów dotyczących problemów uniemożliwiających użytkowanie urządzenia

- łatwość obsługi (drukarki, aparaty, routery, odtwarzacze MP3) - wyniki oparte na odsetku zgłoszeń respondentów, oceniających sprzęt jako przyjazny lub niewygodny w obsłudze.

Ocenie poddano także jakość wsparcia technicznego, świadczonego przez wytwórców:

- czas oczekiwania na połączenie z serwisem - przeciętny czas oczekiwania użytkownika dzwoniącego do obsługi technicznej na rozmowę z konsultantem

- ocena serwisu - wyniki oparte na kumulatywnej ocenie jakości wsparcia technicznego, na którą składał się m.in. sposób przekazywania informacji przez konsultanta oraz jego wiedza i kompetencje

- niepowodzenie w rozwiązaniu problemu - wyniki oparte na odsetku zgłoszeń respondentów, którzy twierdzili, że problemu po zgłoszeniu do serwisu nigdy nie usunięto

- ogólne wrażenia - wyniki oparte na kumulatywnej ocenie serwisu.

W sondażu wzięło udział 60 tys. czytelników magazynu, wypełniając drukowane i elektroniczne kwestionariusze. Ponieważ wzięły w nim udział osoby o mniejszej lub większej wiedzy z zakresu komputerów i urządzeń elektronicznych, wyniki sondażu mogą być niereprezentatywne dla ogółu populacji.


Zobacz również