'Media center' na topie

W sierpniu w USA gwałtownie wzrosła popularność komputerów typu "media center" - informuje firma Current Analysis. W minionym miesiącu stanowiły one prawie połowę wszystkich sprzedanych komputerów stacjonarnych.

Komputery typu "media center" ("centrum multimedialne") umożliwiają łatwiejsze przeglądanie, organizowanie i edytowanie materiałów multimedialnych (filmów, muzyki oraz grafik) niż zwykłe "pecety". Większość urządzeń tego typu sprzedawana jest w komplecie z pilotem zdalnego sterowania (którym można uruchamiać wszystkie multimedialne funkcje urządzenia), kompletem głośników oraz panoramicznym wyświetlaczem lub wyjściem TV, umożliwiającym podłączenie komputera do telewizora.

Jeszcze w lipcu urządzenia takie stanowiły zaledwie 16,3% wszystkich sprzedawanych w USA komputerów stacjonarnych - ale już w sierpniu liczba ta wzrosła do 42,6%.

Analitycy tłumaczą, że przyczyny takie stanu rzeczy są trzy. Pierwszą jest znaczne obniżenie cen takich urządzeń - w tej chwili na amerykańskim rynku komputer "media center" można kupić już za 900 USD (jeszcze niedawno cena znacznie przekraczała 1000 USD). Drugą przyczyną są działania Microsoftu, który ostatnio intensywnie promuje w USA swój system operacyjny, przeznaczony dla multimedialnych komputerów - Windows XP Media Center Edition 2005 (warto przypomnieć, ze 16 września odbędzie się premiera jego polskiej wersji). Ostatnią przyczyną jest fakt, iż nabywcy stacjonarnych komputerów PC usilnie poszukują czegoś, co odróżni je od notebooków. "Dziś mamy na rynku wiele komputerów przenośnych, które w 100% zastępują tradycyjne desktopy. Ale nie każdy klient potrzebuje notebooka - dlatego nabywcy poszukują produktów o rozszerzonej funkcjonalności" - tłumaczy Matt Sargent z Current Analysis.


Zobacz również