MediaChance DVD-lab 1.3

Ceny komputerowych nagrywarek DVD stale spadają. Dzięki temu urządzenia te zaczęły zdobywać znaczną popularność, a co za tym idzie potrzebne stały się również dobre i niedrogie programy do authoringu DVD.

Ceny komputerowych nagrywarek DVD stale spadają. Dzięki temu urządzenia te zaczęły zdobywać znaczną popularność, a co za tym idzie potrzebne stały się również dobre i niedrogie programy do authoringu DVD.

Ustawiane rozdziałów (chapters) na osi czasu materiału wideo.

Ustawiane rozdziałów (chapters) na osi czasu materiału wideo.

Na rynku oprogramowania do authoringu DVD pojawiło się już dość dużo programów, które można podzielić zasadniczo na dwie grupy. Tanie programy działające na zasadzie kreatorów, mające bardzo ograniczone możliwości zarówno pod względem obsługiwanych formatów, jak i naszego wpływu na wygląd powstałej płyty, oraz programy, w których możemy stworzyć płytę dokładnie taką, jak chcemy, jednak kosztujące zazwyczaj majątek. Pomiędzy te dwie grupy idealnie "wstrzeliła się" firma MediaChance, tworząc DVD-laba - tani program o potencjalnie dużych możliwościach, który stale jest rozwijany. Pierwsza komercyjna wersja powstała w maju 2003 roku, obecnie dostępna jest 1.3 beta 2. Różnice pomiędzy kolejnymi wersjami są bardzo duże. W każdej przybywa wiele ciekawych funkcji. W odróżnieniu od większości profesjonalnych programów do authoringu DVD, wymagających systemów Windows 2000 lub XP, DVD-lab działa też z systemem Windows 98.

Po uruchomieniu pierwsze na co zwracamy uwagę to profesjonalny interfejs użytkownika. Jest on połączeniem najlepszych cech programów Spruce'a (DVDMaestro, DVDConductor, DVDVirtuoso) oraz Sonic ReelDVD. Obsługa jest również bardzo podobna. Znajdujemy tu okno Assets, w którym gromadzimy dane, okno podglądu (Preview) oraz okno projektu, w którym pokazane są wszystkie składowe naszej płyty. Wygląd, wielkość oraz położenie poszczególnych okien możemy dowolnie modyfikować. Główna część ekranu pokazuje to, co wybierzemy w oknie projektu. Wyróżniamy tu więc trzy główne elementy:

Nawigacja menu utworzona opcją Auto-Route.

Nawigacja menu utworzona opcją Auto-Route.

1. Movie - okno tytułu (title) zawiera oś czasu, na której umieszczamy zaimportowane pliki wideo i audio. Program obsługuje tylko jedną ścieżkę audio i nie obsługuje napisów (subtitles). Ustalamy tu również rozdziały (chapters), które możemy dodawać ręcznie, automatycznie lub importować z pliku tekstowego.

2. Menus - tu program pokazuje swoje profesjonalne oblicze. Możemy tworzyć menu statyczne, w którym tłem jest grafika lub też ruchome menu (motion menu), zawierające sekwencje wideo i dźwięk. Do tła i przycisków możemy importować zarówno pliki graficzne, jak i wybrane klatki z naszego materiału wideo. Do umieszczania napisów oraz ramek służą wbudowane narzędzia. Dostępne jest również narzędzie do automatycznego lub ręcznego ustalania drogi przejścia pomiędzy przyciskami (buttons). W wersji 1.3 pojawiła się nowa opcja dodawania efektu przejścia pomiędzy poszczególnymi menu. Działanie menu można oczywiście przetestować wbudowanym symulatorem. Ten bardzo pobieżny opis nie oddaje w pełni całego złożonego systemu budowy menu. O tym jak poważnie producent potraktował ten temat, świadczy fakt, że ponad połowa dołączanej blisko 100-stronicowej dokumentacji to opis związany z tworzeniem menu.

Tworzenie połączeń pomiędzy materiałami wideo charakterystyczne dla programów profesjonalnych.

Tworzenie połączeń pomiędzy materiałami wideo charakterystyczne dla programów profesjonalnych.

3. Connections - okno połączeń pomiędzy poszczególnymi tytułami i menu. Tutaj ustalamy, jak zachowa się nasza płyta po skończeniu odtwarzania poszczególnych tytułów. Wskazujemy też punkt początkowy płyty. Przy większych projektach okno połączeń może sprawiać wrażenie sporego chaosu, jednak kiedy więcej popracujemy z programem, okazuje się nieocenione.

Program importuje pliki wideo zarówno w postaci strumienia (M2V, MPV), jak i zmultipleksowane (MPG, M2P, VOB). W tym drugim przypadku podczas importu może wykonać automatyczną demultipleksację. Dźwięk możemy importować praktycznie w każdym dopuszczalnym formacie: MPEG-1 Layer 2 (MP2, MPA, M2A), Dolby Digital (AC3), Linear PCM (WAV) oraz Digital Theather System (DTS). W tym miejscu należy zaznaczyć, że program pracuje w systemie pojedynczego VTS, czyli wszystkie tytuły na płycie muszą mieć taki sam aspekt oraz taki sam format audio. Czasem może to być ograniczeniem.

Ostatnim etapem, jaki wykonuje program, jest kompilacja projektu, w trakcie którego następuje multipleksacja danych oraz zapis w strukturze katalogu Video_TS. Po tej fazie możliwy jest zapis bezpośrednio na płytę lub utworzenie obrazu w jednym pliku (IMG). Obecna wersja DVD-laba może mieć problemy z nowymi nagrywarkami DVD, np. Pioneerem DVR-106, podczas gdy ze starszym modelem DVR-104 zapis działał bez zarzutu. Warto podkreślić, że płyty utworzone DVD-labem mają poprawny kod czasowy, z czym nie zawsze mogą sobie poradzić inne programy.

produkt: DVD-lab 1.3

producent: MediaChance, http://www.mediachance.com

cena netto: 99 USD

konkurenci: Ulead DVD Workshop, Sonic DVDit! PE

kontakt: Quedex, http://www.quedex.com

Za:

Profesjonalny interfejs użytkownika, obsługa wszystkich formatów audio, zaawansowana obsługa menu, rewelacyjna cena.

Przeciw:

Brak polskiej dokumentacji, jedna ścieżka audio, brak obsługi napisów.


Zobacz również