Megatest nawigacji GPS do 500 i 1000 złotych

Przetestowaliśmy kilkadziesiąt zestawów do nawigacji satelitarnej, wybierając najlepsze modele w dwóch kategoriach cenowych: do 500 zł i 501-1000 zł. Sprawdziliśmy również przydatność dodatkowych funkcji, które często pojawiają się nawet w najtańszych modelach.

Przetestowaliśmy urządzenia wszystkich najpopularniejszych producentów, nie zabrakło również tych mniej znanych - łącznie 100 różnych modeli!

Z naszego doświadczenia wynika, że w zestawach do nawigacji liczy się każdy szczegół, a z pozoru błahe elementy (np. nie najlepszy uchwyt samochodowy) mogą skutecznie popsuć przyjemność korzystania z GPS-a.

Biorąc pod uwagę wyposażenie, sprawdzoną w praktyce jakość map, a także koszty oraz częstotliwość aktualizacji oprogramowania, wybraliśmy najlepsze urządzenia w kategoriach modeli zarówno droższych (501-1000 zł), jak i najtańszych (do 500 zł, wraz z mapą).

TMC nareszcie w Polsce

Wiele z testowanych przez nas modeli ma odbiornik sygnału TMC. Jaka funkcja kryje się za tym skrótem?

GPS może odbierać informacje z kanału Traffic Message Channel (TMC), dzięki czemu nawigacja wyświetli informacje o utrudnieniach w ruchu drogowym. Są one przesyłane drogą radiową, wiadomość kodowana jest w odpowiednim standardzie Alert C, a dotyczy miejsca i pory zakłócenia ruchu.

Do niedawna TMC nie działało, więc kierowcy praktycznie byli pozbawieni tak istotnych informacji drogowych, które pozwalają wybrać optymalną trasę podróży. Od 22 kwietnia 2010 r. TMC zostało wdrożone w Polsce, a usługodawcą jest Destia Traffic, firma działająca w pięciu krajach europejskich. W naszym kraju informacje o problemach na trasach nadawane będą z wykorzystaniem infrastruktury radia RMF-FM.

Informacja o korkach na żywo

Kolejną nowością w dostarczaniu informacji do zestawów nawigacyjnych są serwisy Live. Mogą z nich korzystać posiadacze lepszych modeli Navigona, a także nowych TomTomów.

Live to właściwie poszerzenie możliwości TMC, na który kierowcy niekiedy narzekają z powodu opóźnienia w przesyłaniu danych o korkach i który nie zapewnia dostępu do innych przydatnych usług. Serwisy Live nie tylko pozwalają aktualizować na bieżąco informacje o korkach (Traffic Live), miejscach umieszczenia mobilnych fotoradarów (Mobile Safety Camera Live), wolnych miejscach parkingowych (Clever Parking Live) czy pogodzie na trasie podróży (Weather Live). Umożliwiają również wyszukiwanie wybranych celów, takich jak restauracje czy firmy (Google Local Search).

Wkrótce możliwe będzie też aktualizowanie w czasie rzeczywistym, informacje w tym przypadku będą pochodzić między innymi od użytkowników urządzeń tego producenta.

Kamera może też być bardzo użyteczna w samochodach z kompletnie nieprzejrzystym tyłem: dużych furgonach i ciężarówkach.

Kamera może też być bardzo użyteczna w samochodach z kompletnie nieprzejrzystym tyłem: dużych furgonach i ciężarówkach.

Dane w czasie podróży otrzymywane są za pośrednictwem specjalnych modułów, w których zainstalowana jest karta SIM. Usługa jest bezpłatna przez pierwsze trzy miesiące od momentu uruchomienia funkcji Live. Każdy, kto chciałby korzystać z niej po tym czasie, może opłacić abonament roczny za 79,95 euro lub dwuletni za 139,95 euro, co pokrywa wszystkie koszty, w tym nielimitowane korzystanie z usługi za granicą (nie płaci się za połączenia telefoniczne).

Ci, którzy wykupią usługę w pierwszych 30 dniach korzystania, otrzymają 25-procentową zniżkę - odpowiednio do 59,95 euro i 104,95 euro. W Polsce na razie przekazywana jest na żywo prognoza pogody oraz można wyszukiwać POI za pośrednictwem przeglądarki Google.

Navigon zapowiada, że zaoferuje także pozostałe składniki pakietu Live. W przypadku urządzeń TomTom informacje na żywo będą dostarczane na nieco innych zasadach.

Na co to komu?

Większość kamer cofania wyposażona jest w specjalne diody doświetlające, tak aby obraz był widoczny również w nocy.

Większość kamer cofania wyposażona jest w specjalne diody doświetlające, tak aby obraz był widoczny również w nocy.

Ponieważ co chwila producenci wpadają na pomysł, jak podnieść atrakcyjność urządzeń w oczach nabywców, liczba dodatkowych funkcji w GPS-ach zwiększa się niemal lawinowo. Niestety, większość z nich jest dyskusyjna, np. możliwość oglądania filmów, bo przecież nikt nie będzie tego robił podczas prowadzenia samochodu. Zresztą na ekranie o przekątnej 3,5 cala ta funkcja jest praktycznie nieprzydatna, nawigacje z 7-calowym ekranem mogą do tego posłużyć, ale większy ekran to większe zużycie energii. Poza tym 7-calowe nawigacje raczej nie pozwolą na przejrzenie w całości pełnometrażowego filmu.

Drugą z popularnych funkcji dodatkowych jest możliwość odtwarzania muzyki, radia. Te funkcje przydają się gdy z GPS-a chcemy korzystać w przerwach, gdy wychodzimy z samochodu.

Ciekawą funkcją i w praktyce rzadko wykorzystywaną jest nadajnik FM, który transmituje muzykę z GPS-a do samochodowego zestawu audio. Brzmi to obiecująco dopóty, dopóki nie spróbujemy - jakość tak przekazywanego dźwięku jest zazwyczaj fatalna, a do tego wzbogacona przez całe spectrum przeróżnych szumów. Do równie bezużytecznych funkcji należą zazwyczaj dołączone w oprogramowaniu gry - sterowanie dotykowe za pomocą ekranu sprawia, że tylko desperaci będą chcieli zapoznać się z niektórymi z nich.

Dodatkiem mało popularnym, ale jednak niekiedy występującym jest alkomat. Teoretycznie to doskonały pomysł. W praktyce znów najczęściej okazuje się tylko "ozdobą" - dokładność pomiarów stężenia alkoholu w wydychanym powietrzu dokonywana przez takie wbudowane urządzenie jest na tyle niewielka, że stawia pod znakiem zapytania jego wiarygodność.

Dodatki, które warto mieć

Cofanie z kamerą umieszczoną z tyłu samochodu bardzo zmniejsza ryzyko uszkodzenia pojazdu.

Cofanie z kamerą umieszczoną z tyłu samochodu bardzo zmniejsza ryzyko uszkodzenia pojazdu.

Wyposażenie nawigacji w kamerę i wykorzystywanie jej jak czujnika cofania, to całkiem dobry pomysł, bo cofanie z kamerą umieszczoną z tyłu samochodu bardzo zmniejsza ryzyko uszkodzenia pojazdu. Kamera może być też użyteczna w samochodach z kompletnie nieprzejrzystym tyłem: dużych furgonach i ciężarówkach. Problem może wystąpić tylko przy jej montażu, ale to polecamy zostawić fachowcom.

Dużym plusem nawigacji jest możliwość jej współpracy z telefonem komórkowym, najczęściej poprzez łącze Bluetooth. Przed zakupem sprawdźmy jednak jakość działania urządzenia pod tym kątem, bo potrafi być ona różna. Część GPS-ów ma także możliwość pobierania książki adresów z telefonu, co jest kolejnym ułatwieniem dla kierowcy.

Możliwość współpracy z telefonem i wyposażenie w odpowiednie oprogramowanie daje kolejną z funkcji: przeglądanie Internetu na ekranie nawigacji, wprawdzie niezbyt komfortowe, ale zazwyczaj i tak o niebo lepsze niż przy korzystaniu z ekranu w samym telefonie.


Zobacz również