Microsoft i Nintendo skrytykowane przez Greenpeace

Greenpeace skrytykował Microsoft i Nintendo za wprowadzanie na rynek toksycznych produktów. Organizacja opublikowała swoją listę 18 wiodących firm z sektora IT. Każde z przedsiębiorstw może otrzymać do 10 punktów - im mniej punktów, tym bardziej szkodliwe towary oferuje konsumentom.

Nintendo stało się pierwszą firmą, która nie otrzymała ani jednego punktu. Firma nie informuje bowiem użytkowników ani o materiałach, których używa do produkcji swoich towarów, ani o żadnych planach dotyczących redukcji szkodliwych substancji.

Z kolei Microsoft spadł w klasyfikacji na 16. miejsce. Koncernowi dostało się za odtwarzacz Zune i konsolę Xbox 360. Ekologom nie spodobało się, że firma chce zacząć eliminację toksycznych chemikaliów z procesu produkcyjnego dopiero w 2011 roku i nie prowadzi programu przyjmowania wyprodukowanych przez siebie urządzeń, których użytkownik chciałby się pozbyć. W odpowiedzi na raport Greenpeace przedstawiciele Microsoftu stwierdzili, że ich firma spełnia wszystkie standardy. Z kolei wydział PR Nintendo poinformował, że nic nie wie o żadnym raporcie i przyjrzy się sprawie.

Greenpeace, oceniając politykę ekologiczną firm, bierze pod uwagę ich program odbioru zużytego sprzętu oraz plany dotyczące eliminacji z produkcji polichlorku winylu oraz bromowanych opóźniaczy zapłonu. Rzecznik prasowa organizacji, Iza Kruszewska, powiedziała, że Greenpeace nie ocenia całości działań proekologicznych firm, jednak w przyszłym roku przy ich ocenie będzie brała pod uwagę również wysiłki zmierzające do ograniczenia zużycia energii. Swoją listę z oceną firm Greenpeace opublikował po raz szósty. Prowadzona jest ona od dwóch lat. W obecnej edycji ekolodzy przyglądali się też produkcji telewizorów i konsoli do gier gdyż, szczególnie w USA, można zauważyć szybki wzrost popytu na tego typu urządzenia.

Najbardziej ekologicznymi przedsiębiorstwami okazały się Sony Ericsson i Samsung. Oba zdobyły po 7,7 punktu. Liderzy poprzedniej listy, Nokia i Motorola, spadli na dalsze miejsca. Od kiedy Greenpeace opublikował swój pierwszy ranking, był on wielokrotnie krytykowany przez same firmy. Jednak z drugiej strony przedsiębiorstwa liczą się z nim i chwalą za to, że daje im wgląd w niezależną ocenę ich działań.

Przykładem, jak bardzo koncernom zależy na dobrej ocenie, może być Apple. W kwietniu firma uplasowała się na 14. pozycji, w związku z czym Steve Jobs osobiście obiecał, że do przyszłego roku ze wszystkich produktów przedsiębiorstwa zniknie winyl i bromowane opóźniacze zapłonu. Dzięki tej deklaracji Apple awansowało na 11. miejsce.


Zobacz również