Microsoft powinien przedłużyć sprzedaż XP?

Analitycy z Gartnera i The Burton Group radzą Microsoftowi, by utrzymał sprzedaż systemu Windows XP co najmniej do przyszłego roku. "Dobrą zasadą w przechodzeniu pomiędzy systemami operacyjnymi jest prowadzenie sprzedaży nowego i starego OS-u przynajmniej przez dwa lata tak, by klienci mieli czas na migrację" - powiedział Richard Jones z The Burton Group.

Microsoft założył początkowo, że da użytkownikom tylko 11 miesięcy i chciał zakończyć sprzedaż XP wraz z końcem ubiegłego roku. Nawet przesunięcie tego terminu o sześć miesięcy nie jest wystarczające. Ze zdaniem Jonesa zgadza się Michael Silver, wiceprezes ds. badawczych Gartnera. Windows XP powinien być dostępny do końca bieżącego roku.

Przedstawiciel The Burton Group uważa, że Microsoft dlatego tak się spieszy, gdyż Windows Vista ukazała się wiele lat po założonym terminie. Ale, jak stwierdził, to wina Microsoftu i jego wewnętrznych problemów, a nie użytkowników.

Specjaliści zauważają, że giganta z Redmond da się "rozmiękczyć". Jego przedstawiciele nie wykluczyli przedłużenia sprzedaży Windows XP. Analitycy sądzą, że jeśli do akcji typu "Save XP" będzie przyłączało się więcej osób, koncern Gatesa może zmienić zdanie. A zmieni je tym szybciej, im więcej osób porzuci system Windows w ogóle i wybierze jakieś alternatywne rozwiązanie.

Opinie analityków to, jak pokazała historia, nie tylko ich pobożne życzenia. Gigant próbował już w przeszłości wprowadzać pewne niekorzystne dla klientów zmiany, ale wycofywał się z nich po napotkaniu na opór. Microsoft wykazywał pewną elastyczność w przypadku zakończenia wsparcia dla Windows NT Workstation, Windows 2000 czy Windows XP.

Al Gillen, wiceprezes firmy analitycznej IDC, uważa jednak, że podpisywanie petycji jest mało skuteczne. Jego zdaniem należy używać innych mechanizmów, takich jak formularze do zgłaszania uwag na stronach Microsoftu czy fora i grupy dyskusyjne developerów.


Zobacz również