Mistrz klapsów

Zewnętrzny, domowy mikser wideo ułatwia pracę, ale zajmuje miejsce na biurku. Spore możliwości, ale cena również...

Zewnętrzny, domowy mikser wideo ułatwia pracę, ale zajmuje miejsce na biurku. Spore możliwości, ale cena również...

Firma FAST Multimedia, która od dawna specjalizuje się w produkcji, profesjonalnych urządzeń do cyfrowej edycji wideo, poszerzyła ofertę o produkt przeznaczony dla użytkownika domowego. W ten sposób do rodziny zaawansowanych kart przechwytujących dołączył Clip Master, określany jako urządzenie do łatwego "tworzenia multimediów", a zwłaszcza do montowania nagrań wideo w amatorski film. Dołączone trzy programy niewątpliwie bardzo to ułatwią.

Clip Master to rodzaj zewnętrznego miksera wideo, którego podstawowym zadaniem jest konwersja sygnałów analogowych na postać cyfrową i przesyłanie danych do komputera. Urządzenie wyposażono w gniazda WE/WY do sygnałów wideo (Composite i S-Video), gniazda liniowe audio (RCA) oraz wejście mikrofonowe (mini mono jack). Dane przesyłane z kamery są na bieżąco konwertowane na format MPEG-1 i w takiej postaci wędrują do komputera, gdzie poddawane są nieliniowej już obróbce.

Instalacja Clip Mastera rozpoczyna się automatycznie po włączeniu urządzenia do sieci. Podczas pierwszego uruchomienia programu FAST.easy, który służy do przechwytywania obrazu i elementarnej edycji wideo, kreator sprawdza, czy wszystko działa.

Clip Master potrafi nagrywać obraz z szybkością 25/30 klatek na sekundę odpowiednio dla formatów PAL/SECAM i NTSC. Maksymalne wymiary obrazu to 352x288 punktów (PAL/SECAM) i 352x240 (NTSC), czyli połowa rozdzielczości rzeczywistej. To ograniczenie wynika z założeń formatu MPEG-1 oraz szybkości działania portu USB. W konsekwencji, mimo że Clip Master konwertuje dane także w drugą stronę i pozwala nagrać zmontowany film na taśmę wideo, ta możliwość będzie rzadziej wykorzystywana ze względu na istotne pogorszenie jakości (widoczna ziarnistość obrazu).

Najlepszym zastosowaniem Clip Mastera jest tworzenie filmów, które pozostaną już w postaci cyfrowej, bo w obrębie formatu MPEG-1 można prawie dowolnie ustalać parametry kompresji. W zależności od przeznaczenia (np. wideo e-mail, Video CD, strona WWW) można przeskalować obraz do minimalnych wymiarów 160x120, wybrać proporcje pikseli, parametry dźwięku (mono/stereo i częstotliwość próbkowania), a także maksymalny strumień danych audio (od 64 Kb do 384 Kb) i wideo (od 56 Kb do 3 Mb). Jeszcze ciekawsze opcje oferuje filtr eksportowy do formatu Real Video, który potrafi dopasować ilość danych do szybkości modemu 28,8 K, 56 K, ISDN, DSL i sieci LAN. Jednak w przypadku zmiennych warunków transmisji najlepiej wykorzystać technologię SureStream, która wymaga wprawdzie RealPlayera G2, ale gwarantuje lepszą jakość.

Oprócz przechwytywania ruchomego obrazu Clip Master potrafi także wybierać pojedyncze klatki lub całe ich sekwencje. Prędkość transmisji danych nie jest w tym przypadku ograniczeniem, więc maksymalne wymiary klatki mogą osiągać aż 1600x1200. Jednak wszystkie dodatkowe piksele powyżej 800x600 są już uzyskiwane metodą interpolacji (pełnowymiarowy obraz PAL składa się z 768x576 punktów). Warto więc ustawić mniejsze wymiary w trybie Highest Quality Scene. Obrazy w dowolnej głębi kolorów można zapisywać, oprócz standardowych formatów, także jako Kodak FlashPix, Photoshop PSD, PCX, czy WMF.

Sterujący pracą Clip Mastera program FAST.easy pozwala też przeprowadzać podstawową edycję, która praktycznie sprowadza się do przeciągnięcia klipów z biblioteki ujęć na taśmę filmową. Do wszystkich bardziej zaawansowanych operacji na obrazie wideo przyda się dołączony program Ulead VideoStudio 4.0


Zobacz również