Mniej palmtopów

Według najnowszych szacunków IDC, po pierwszym kwartale br. światowy rynek palmtopów skurczył się o 11,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W ujęciu kwartalnym nastąpił spadek o 33,1 proc. do 2,2 mln sztuk. Oprócz tradycyjnego poświątecznego spowolnienia na stan rynku w I kw. wpłynęła także zmiana strategii producentów, którzy przygotowują się do nowego sezonu. Wciąż największą popularnością cieszą się modele proste i tanie - konkludują autorzy raportu.

IDC: Swiatowy rynek palmtopów - I kw. 2004 r.

IDC: Swiatowy rynek palmtopów - I kw. 2004 r.

Numerem jeden po pierwszym kwartale jest palmOne, który sprzedał ponad 810 tys. komputerów kieszonkowych, zaś jego udział rynkowy wyniósł 36,1 proc. Producent boleśnie odczuł sezonowość rządzącą rynkiem i zanotował spadek sprzedaży wobec poprzedniego kwartału o 38,7 proc. W IV kw. udział producenta wynosił 39,4 proc. Poprawę wyników spółka wiąże z nowymi modelami z rodziny Zire, które właśnie wprowadza na rynek. Liczba sprzedanych sztuk z tej serii przekroczyła 3 mln w ciągu minionych 18 miesięcy.

HP odnotowało największy, spośród pierwszy pięciu dostawców, wzrost w ujęciu rocznym - o 24,8 proc. W ujęciu kwartalnym spadek wyniósł 32,9 proc. Na trzecim miejscu znalazło się Sony, które w I kw. kontrolowało jedynie 9,3 proc. rynku. Sprzedaż Sony spadła w ujęciu rocznym o 49,6 proc., zaś w kwartalnym o 57,2 proc. Najmniej wobec IV kw. stracił Dell - 1,1 proc., a w porównaniu do I kw. ub.r. producent sprzedał o 2,2 proc. więcej i podniósł swój udział z 4,7 do 7 proc.

Na piąte miejsce powraca Toshiba, wypchnięta z tej pozycji w zeszłym kwartale przez Medion, który już nie powtórzył swojego wyczynu. Toshiba znajduje się w pierwszej piątce od III w. 2002 r. Japoński producent zanotował spadek w ujęciu rocznym o 34,1 proc., w ujęciu kwartalnym o 48,4 proc.

Wcześniej informowaliśmy o raporcie IDC dotyczącym urządzeń mobilnych w regionie EMEA: http://www.computerworld.pl/news/65880.html


Zobacz również