Monitorowe kalibratory

Kalibracja monitora to jedna z najważniejszych czynności do wykonania, jeśli chcemy uzyskać dokładne i spójne kolory za pomocą komputera. Jest to wręcz nieodzowne narzędzie dla większości grafików. Skupimy się na trzech rozwiązaniach sprzętowych, które pozwolą osiągnąć bardzo dobre wyniki.

Kalibracja monitora to jedna z najważniejszych czynności do wykonania, jeśli chcemy uzyskać dokładne i spójne kolory za pomocą komputera. Jest to wręcz nieodzowne narzędzie dla większości grafików. Skupimy się na trzech rozwiązaniach sprzętowych, które pozwolą osiągnąć bardzo dobre wyniki.

System do sprzętowej kalibracji monitora składa się zwykle z urządzenia zwanego kolorymetrem oraz odpowiedniego oprogramowania. Skuteczność i precyzja takiego rozwiązania jest znacznie większa niż w przypadku użycia wbudowanych narzędzi systemowych, takich jak Apple ColorSync Utility, które kolory ustawiają "na oko".

Na rynku dostępne są również inne programowe narzędzia do kalibracji, ale w tym zestawieniu omówimy rozwiązania sprzętowe.

Sprzętowy pakiet do kalibracji musi dokładnie zmierzyć wartości kolorów monitora, dopasować je w tzw. tabelach wyszukiwania LUT w karcie wideo, aby zapewnić gładkie przejścia kolorów i neutralne szarości, a następnie zapisać profil opisujący optymalne działanie monitora. Systemy do zarządzania kolorem wykorzystują takie profile do dokładnego wyświetlania kolorów na ekranie.

W naszych testach sprawdziliśmy na kilku komputerach działanie trzech popularnych systemów do kalibracji koloru: Spyder2Pro Studio firmy ColorVision (299 USD), GretagMacbeth Eye-One Display 2 z oprogramowaniem Eye-One Match (295 euro + VAT) oraz Monaco OptixXR Pro firmy X-Rite (1700 zł + VAT).

Wszystkie urządzenia są podłączane do portu USB w komputerze, a następnie przykładane do monitora LCD lub przyczepiane do monitora CRT za pomocą przyssawek. Należy pamiętać, aby kalibratora nie przyciskać zbyt mocno do monitora LCD, ponieważ może to spowodować odbarwienie i uszkodzenie ekranu!

W czasie testów były używane następujące komputery: PowerBook G4 667 MHz, iMac G5 20 cali oraz Power Mac G5 1,6 GHz z 18-calowym monitorem LCD Sony XDM-82 oraz 19-calowym monitorem CRT LaCie Electron Blue. Na wszystkich tych komputerach był zainstalowany system Mac OS X 10.3.7. Analogiczne testy przeprowadziliśmy na stacji roboczej z procesorem Pentium 4 i systemem Windows XP, do której podłączono między innymi niezbyt markowy monitor LCD. Jak się okazało, dzięki odpowiedniej regulacji nawet tani monitor może poprawnie wyświetlać kolory.

Wydruk referencyjny przygotowałem na papierze matowym na drukarce Epson Stylus 4000. Kalibratory były używane wraz z dołączonym oprogramowaniem zarówno w trybie podstawowym, jak i zaawansowanym. Pozwoliło to ustalić, który tryb zapewnia wyniki bardziej zbliżone do wydruku referencyjnego.

Tryby ustawień pracy

Zaawansowana kalibracja Pozycje w lewej kolumnie systemu Eye-One Display 2 prowadzą użytkownika przez poszczególne kroki kalibracji. Pole w prawym górnym rogu okna wskazuje, że aktualnie wykonywana jest modyfikacja gammy monitora.

Zaawansowana kalibracja Pozycje w lewej kolumnie systemu Eye-One Display 2 prowadzą użytkownika przez poszczególne kroki kalibracji. Pole w prawym górnym rogu okna wskazuje, że aktualnie wykonywana jest modyfikacja gammy monitora.

Tryb podstawowy nie wymaga żadnej wiedzy technicznej. Nie trzeba również regulować monitora - wystarczy kliknąć przycisk Calibrate i po kilku minutach zapisać gotowy profil. Należy jednak pamiętać, że w czasie pomiarów nie jest uwzględniane oświetlenie pomieszczenia. Po uruchomieniu wszystkich kalibratorów w trybie podstawowym odkryłem, że uzyskane wyniki różnią się od wydruku referencyjnego. Najlepszy wynik osiągnęło zdecydowanie urządzenie GretagMacbeth Eye-One Display 2. Całkiem inne wyniki można zaobserwować w trybie zaawansowanym.

Profil kolorów uzyskany w trybie podstawowym nie jest z pewnością najdokładniejszy, ale zapewnia tzw. przyjemne barwy - cieplejsze, o trochę większym kontraście i nasyceniu niż w przypadku idealnego obrazu. Innymi słowy, taki profil jest idealny dla bardziej zaawansowanych amatorów.

Tryb zaawansowany umożliwia wybranie wartości gamma, punktu bieli i ustawienia jasności dla monitora, dzięki czemu możliwe jest wyregulowanie monitora do wyświetlania różnych typów obrazu. Jeżeli monitor umożliwia dokonanie ręcznych ustawień, oprogramowanie dołączone do kalibratora przedstawia zalecane ustawienia, pozwalające uzyskać dokładny punkt bieli. Możliwe jest także uzyskanie pełnej neutralności światła i cieni, aczkolwiek wymaga to większego doświadczenia w zakresie kalibracji.

O dokładności profilów ICC w dużej mierze decyduje możliwość precyzyjnej regulacji ustawień monitora. Należy jednak pamiętać, że nawet w przypadku komputera przenośnego z podstawowymi ustawieniami wyświetlania możliwe jest takie użycie kalibratora, aby uzyskać bardziej dokładne kolory na ekranie.

Proces kalibracji monitora wymaga zwykle poświęcenia od 5 do 30 minut, zależnie od testowanego urządzenia.

Spyder2Pro Studio

Spyder2Pro Studio

Spyder2Pro Studio

Urządzenie Spyder2Pro w trybie zaawansowanym pozwoliło uzyskać wyniki najbardziej zbliżone do wydruku referencyjnego. Konfiguracja jest bardzo prosta, gdyż kreator prowadzi użytkownika przez wszystkie kroki tego procesu. Należy jednak zwrócić uwagę, że ten kalibrator był najwolniejszy w naszych testach. Utworzenie profilu wymaga zwykle około 20 minut.

Z drugiej strony, do tego pakietu dołączono także dodatkowe oprogramowanie - Color Efex Pro LE firmy nik multimedia, ColorVision DoctorPro oraz Pantone Colorist.

DoctorPro umożliwia dopasowanie profilu drukarki do nowego profilu monitora, natomiast Colorist dodaje wszystkie palety kolorów Pantone do palet dostępnych w Photoshopie.


Zobacz również