Monitory LCD

Jeszcze parę lat temu idea zastosowania panelu LCD w pracy grafika czy łamacza brzmiała absurdalnie. Trwałość odwzorowania kolorów była jak na skórze kameleona, rozdzielczości śmiesznie niskie, a ceny przerażająco wysokie.

Jeszcze parę lat temu idea zastosowania panelu LCD w pracy grafika czy łamacza brzmiała absurdalnie. Trwałość odwzorowania kolorów była jak na skórze kameleona, rozdzielczości śmiesznie niskie, a ceny przerażająco wysokie.

Te czasy już na szczęście minęły i dziś, także dzięki postępującemu spadkowi cen, panele LCD znalazły nowe zastosowania. Stworzenie sprzętowych kalibratorów do LCD pozwoliło tym urządzeniom wkroczyć na rynek profesjonalnych grafików, którzy w wielu przypadkach z przyjemnością pozbyli się swoich starych monitorów CRT.

Oczywiście monitory CRT wciąż mają parę zalet w porównaniu ze swoimi chudszymi poprzednikami. Jeśli potrzebujesz absolutnej perfekcji w kalibracji koloru, a w twoim studiu każde urządzenie, od skanera do proofera, jest skalibrowane z użyciem spektrofotometru, który kosztuje o wiele więcej, niż wynoszą twoje miesięczne zarobki, to prawdopodobnie jeszcze długo będziesz skazany na używanie tradycyjnego monitora.

Najrozsądniejszą rozdzielczością do pracy dla grafików i łamaczy jest 1600 x 1200 pikseli. Taką rozdzielczość oferują panele o przekątnej od 20 cali wzwyż (także parę modeli monitorów 19-calowych). Monitory te są funkcjonalnymi odpowiednikami 21- lub 22-calowych monitorów CRT, na których rzeczywisty rozmiar wyświetlanego obrazu to właśnie 20 cali.

Monitory LCD wciąż są około dwukrotnie droższe od ich odpowiedników CRT, ale ta przepaść wciąż się zmniejsza.

Warto też zauważyć, że kupno monitora LCD 20-calowego to z reguły wydatek powyżej 8000 zł, podczas gdy panel 18-calowy można już kupić za niewiele ponad 3000 zł. Generalnie różnica w cenie między rozdzielczościami 1600 x 1200 i 1280 x 1024 kosztuje około 3000 zł - warto przeliczyć opłacalność tego zakupu.

Dokładność odwzorowania kolorów stała się priorytetem zarówno dla producentów paneli, jak i ich użytkowników. Teraz można już ręcznie ustawiać praktycznie wszystkie parametry: od jasności i kontrastu, przez temperaturę koloru i współczynnik gamma, po indywidualne wartości dla każdego koloru. Ostatnio coraz więcej producentów dołącza oprogramowanie kalibrujące, które spisuje się świetnie, ale jako sprzężenie zwrotne wciąż działa ludzkie oko. Niektórzy nawet dostosowali to oprogramowanie do charakterystyk produkowanych przez siebie paneli. Sprzętowe kalibratory do monitorów LCD wciąż należą do rzadkości.

Analogowo i cyfrowo

Producenci dbają też, aby użytkownik mógł podłączyć do monitora każdy rodzaj sygnału. Dlatego dziś chyba wszystkie panele LCD umożliwiają podłączenie zarówno cyfrowego (DVI), jak i analogowego (VGA) sygnału. Złącze cyfrowe DVI występuje w dwóch postaciach - DVI-I umożliwia równoczesne przesyłanie sygnału cyfrowego i analogowego, DVD-D zaś wyłącznie cyfrowego.

Jednak chyba wszystkie monitory wyposażone są już w złącze DVI-I.

Apple, jak zwykle zresztą, ma swój własny standard. Monitory tej firmy w jednym kablu (standard Apple Display Connector - ADC) przesyłają sygnał DVI, USB i zasilanie, dzięki czemu monitor z komputerem łączy tylko jeden kabel. System ten jest dość nowy, Apple zaimplementował go w komputerach G4 i G5. Właściciele PC-tów i Macintoshy bez złącza ADC mogą skorzystać ze specjalnego konwertera.

Możliwość tworzenia profili użytkownika w monitorach CRT pojawiła się już prawie lata temu. Teraz rozpoczyna się w panelach LCD. Każdy profil może mieć różne ustawienia charakterystyki koloru, jasności, kontrastu, temperatury, współczynnika gamma, nasycenia itd.

Panele LCD nie są już tylko sprzętem dla snobów lub ekspozycją w ekskluzywnych miejscach. To już prawdziwa i warta przeanalizowania alternatywa dla monitorów CRT. Tylko co zrobić z taką ilością wolnego miejsca na biurku?

Jak to działa

Ekran monitora LCD

składa się z dwóch komponentów: podświetlenia i ciekłego kryształu. Podświetlenie występuje cały czas, gdy monitor jest włączony.

Ciekły kryształ

umieszczony jest pomiędzy dwoma - obróconymi w stosunku do siebie o 90 stopni - filtrami polaryzacyjnymi. W zależności od panującego pomiędzy filtrami pola elektromagnetycznego kryształy te ustawiają się w określony sposób, przepuszczając do oczu użytkownika mniej lub więcej światła ze znajdującego się w tle podświetlenia.Ekran monitora LCD jest tradycyjnie podzielony na piksele. Każdy piksel składa się z trzech filtrów - czerwonego, zielonego i niebieskiego. To pozwala na wyświetlenie każdego piksela w dowolnej kombinacji 256 odcieni każdego ze wspomnianych kolorów. Daje to możliwość wyświetlenia 16,8 miliona kolorów.

Jak to działa?

Jak to działa?

Sprzętowe kalibratory kolorów

Sprzętowe kalibratory do monitorów LCD pojawiły się dopiero niedawno. Stosowane do monitorów CRT kalibratory z przyssawkami mogły uszkodzić ciekłokrystaliczny panel. Dlatego producenci kalibratorów dla LCD wzięli pod uwagę konstrukcję tych monitorów i stworzyli możliwość zawieszenia kalibratora na górnej krawędzi panelu LCD.Kalibratory sprzętowe są o wiele bardziej efektywne niż programowe. Wcześniej wszystkie ustawienia były bazowane na postrzeganiu obrazu przez ludzkie oko, na którego dokładność oczywisty i negatywny wpływ mają warunki zewnętrzne.

Na rozwiązanie sprzętowe składa się zakładany na monitor i wykonujący pomiar światła spektrofotometr oraz oprogramowanie dla Windows i Macintosha. Wyniki pomiarów spektrofotometru są przekazywane do uruchomionego na komputerze oprogramowania i tam poddawane analizie. Jeśli ustawienia są nieprawidłowe, dokonywana jest ich korekta, a pomiar wykonywany jest od nowa. Proces ten trwa, aż zaobserwowane przez spektrofotometr ustawienia monitora będą zgodne z tymi wzorcowymi, zapisanymi w oprogramowaniu.Jest wielu dostawców rozwiązań do sprzętowej kalibracji, ale tylko paru producentów produkuje spektrofotometry. Czasem zmienia się też dołączane do kalibratorów oprogramowanie. Na przykład do kalibratorów BlueEye firmy LaCie i Colour Confidence Studio firmy TypeMaker dołączane było oprogramowanie ColorBlind, a ostatnio rozpoczęto ich sprzedaż z Pantone Spyder. Kupując kalibrator, warto dowiedzieć się, czy współpracuje on tylko z jedną konkretną marką monitorów (jak np. BlueEye), czy też może współpracować z monitorami różnych producentów.Pozytywną informacją dla rynku jest fakt, że ceny kalibratorów sprzętowych (zarówno dla monitorów, jak i drukarek) znacznie spadły w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.


Zobacz również