Monitory profesjonalne

Kiedy pracujesz cały dzień nad grafiką znajdującą się na ekranie, wyświadcz swoim oczom przysługę i spraw sobie 21- lub 22-calowy monitor.

Kiedy pracujesz cały dzień nad grafiką znajdującą się na ekranie, wyświadcz swoim oczom przysługę i spraw sobie 21- lub 22-calowy monitor.

Czy nie nadszedł czas, żeby zastanowić się nad zmianą monitora? Jeśli do tej pory używałeś modelu 19-calowego, to zamiana na 21 lub 22 cale umożliwi oglądanie prac na większej powierzchni, z wyrazistszymi detalami i lepiej oddanymi kolorami. Uzyskasz też dostęp do zaawansowanych opcji zarządzania kolorem. Jeśli natomiast używasz już jednego z "rasowych" monitorów, to przypomnij sobie, od kiedy go masz. Monitorów nie zmienia się równie często, jak komputery, ale i one wraz z upływem czasu tracą na jakości. Dzieje się to powoli, więc nie zdajesz sobie z tego sprawy. Zakup nowy monitor, a od razu zauważysz różnicę i uzyskasz dostęp do najnowocześniejszej technologii.

Porównanie parametrów

Porównanie parametrów

Nowe 21- lub 22-calowe urządzenie będzie cię kosztowało mniej niż myślisz. Rok temu średnia cena dużego monitora kształtowała się na poziomie 6-7 tysięcy złotych, a obecnie najtańszy jest Viewsonic P220f za około 3200 zł + VAT. Najdroższym monitorem jest oczywiście Barco, a zaraz po nim znalazł się DiamondPro 2045u za 6220 zł + VAT.

Wybierając monitory CRT, musisz wziąć pod uwagę kilka czynników. Jednym z najważniejszych jest maksymalny obszar pracy. Rozmiar 21 lub 22 cali nie oznacza wcale, że ekran ma taką wielkość. Monitor dobrej klasy oferuje obszar widzialny o przekątnej 20 cali, a gorszej - 19,6 cala. Można to zaakceptować, ale unika się raczej takich "mniejszych" ekranów.

Kolejny ważny czynnik to rozdzielczość. Nie kupujesz przecież dużego monitora, aby pracować w rozdzielczości 800x600 albo nawet 1024x768. Jeśli regularnie edytujesz obrazy na poziomie pikseli lub modelujesz, potrzebujesz rozdzielczości minimum 1600x1200. Natomiast jeśli nie potrzebujesz aż takiego poziomu dokładności, to wystarczy ci w zupełności 1280x1024.

Wysoka rozdzielczość jest całkiem dobrym czynnikiem, ale nie wtedy gdy migoczący obraz doprowadza do bólu głowy. Większość monitorów osiąga rozdzielczość 1800x1440, niektóre mogą dojść nawet do 2048x1536 - czterokrotność standardowego 1024x768 - ale musisz kontrolować odświeżanie obrazu w rozdzielczości, z jaką chcesz pracować. Im wartość odświeżania jest większa, tym lepiej. 75 Hz jest do wytrzymania na krótką metę. 85 Hz i więcej są idealne dla dłuższych prac. Odświeżanie o wartości 100 MHz oraz więcej pozwala na całonocną pracę bez wspomagania w postaci środków od bólu głowy.

Upewnij się, czy wartość odświeżania odnosi się do częstotliwości pionowego skanowania w trybie bez przeplotu. Jest to wartość, z jaką monitor rysuje każdą linię w jednym rzucie; tryb ten jest o wiele wolniejszy od wyświetlania z przeplotem, kiedy rysuje się tylko co druga linia w każdym rzucie.

Funkcja kalibracji kolorów odróżnia high-endowe monitory od pozostałych. Kalibracja programowa jest dobra na początek, ale aby uzyskać perfekcyjne kolory, potrzebujesz systemu sprzętowego, takiego jak np. Blue Eye w monitorze LaCie lub Barco Reference Calibrator. W typowych monitorach używano do tej pory kabli BNC, ale mit jakoby przenosiły one sygnał lepiej niż w standardzie VGA upadł i zaprzestano ich stosowania. Nawet LaCie porzuciło kabel BNC dla podwójnego przełączalnego wejścia VGA.

Poza tym wybierając monitor, przyjrzymy się także mechanizmom jego działania. Wnętrza CRT są podzielone pomiędzy siatką a maskownicą. W siatce, używanej przede wszystkim w kineskopach Diamondtron NF Mitsubishi i Trinitronach Sony, stosuje się cienkie druciki do rozdzielenia pikseli. Maskownica, najczęściej spotykana w Hitachi, to metalowa blacha z otworami. Rozwój technologii spowodował, że obydwa mechanizmy są właściwie porównywalne, jednak spostrzeżenia skłaniają nas ku systemowi siatki. Głównie różnią się rozmieszczeniem otworów. Poziom otworów (odległość pomiędzy promieniami światła) nie może zostać porównany w wypadku tych dwu technik. Jakkolwiek mniejszy poziom otworów jest lepszy.

Inne cechy, na które powinniśmy zwrócić uwagę, to płaskość kineskopu. W wypadku Diamondtrona NF i Trinitrona mamy nawet złudzenie wklęsłości. Konieczna jest także dobra konwergencja. Czerwone, zielone i niebieskie działo musi strzelać w to samo miejsce kineskopu. Kontrast bieli i czerni nie może mieć żadnych zniekształceń.

Nie należy również zapominać o gwarancji, która w Polsce trwa przeważnie jeden rok. Użytkownicy wieloplatformowi, którzy potrzebują tylko jednego monitora, zwrócą uwagę na podwójne wejście sygnału. Sprawdź działanie monitora przed kupnem, nawet wtedy gdy będziesz go zamawiał przez Internet. Spędzisz przed nim wiele godzin, więc upewnij się, że dokonałeś właściwego wyboru.


Zobacz również