Montaż z komputera

Rzadko który film nagrany na cyfrowej kamerze wideo nadaje się od razu do oglądania. Dłużyzny, niepotrzebne ujęcia, zbliżenia podłogi - to wszystko najlepiej usunąć. Gdzie? Oczywiście w komputerze.

Rzadko który film nagrany na cyfrowej kamerze wideo nadaje się od razu do oglądania. Dłużyzny, niepotrzebne ujęcia, zbliżenia podłogi - to wszystko najlepiej usunąć. Gdzie? Oczywiście w komputerze.

Z każdej niemal wyprawy, oprócz ciekawych ujęć, przywozimy kilkunastominutowy reportaż o tym, jak to pięknie wyglądają nasze buty lub fragment tapicerki samochodu - w końcu komu nigdy przez przypadek nie włączyła się kamera, ręka do góry... Opisujemy, jak poradzić sobie z obróbką filmu, który zamiast czterech godzin powinien trwać godzinę, wykorzystując do tego najnowszą wersję Pinnacle Studio.

Ściągawka ze ściągania

1. Zakładka Capture służy do ściągania filmu z kamery na dysk komputera.

1. Zakładka Capture służy do ściągania filmu z kamery na dysk komputera.

Pierwszą rzeczą, w którą musimy się zaopatrzyć, jest... cierpliwość. Jeszcze więcej od niej będziemy jednak potrzebować wolnego miejsca na dysku. Gdy próbowaliśmy zrzucić "jak leci" trzy 80-minutowe kasety Mini DV, powstał plik o wielkości 75 GB! Jeśli ktoś narzeka na nadmiar wolnej pamięci, może oczywiście włączyć program, przechwytywanie i zdrzemnąć się, wstając tylko na zmianę kasety. Radzimy jednak śledzić ściągane megabajty. Dzięki temu wychwycimy wszystkie nieużyteczne fragmenty nagrania. W przypadku naszych trzech kaset, takie "czuwanie" dało nam 35 GB oszczędności. Samo przechwytywanie w Pinnacle nie powinno nikomu sprawić trudności. Gdy klikniemy na zakładkę Capture 1, naszym oczom ukażą się: profil kamery, pusty album oczekujący na ściągane sekwencje, okienko podglądu oraz bardzo przejrzyście zbudowana konsola do wyboru formy i jakości zapisu przechwytywanego nagrania 2. Na górze konsoli wybieramy najpierw dysk, na który chcemy przerzucić materiał z kamery 3. Standard zapisu określamy nieco niżej. Przy pierwszej odsłonie programu mamy do wyboru: DV full-quality capture, MPEG full-quality capture oraz Preview-quality capture 4. Właściwości każdego z tych standardów możemy skorygować, wybierając funkcję Settings 5. Gdy już zaznaczymy, w jakim standardzie chcemy zapisać ściągnięte nagrania, program grzecznie poinformuje nas, ile minut lub godzin możemy w ten sposób przechwycić 6. Wybieramy przycisk Start Capture, jeśli chcemy zacząć pracę.

Pauzować czy nie pauzować?

Gdy tylko dostrzeżemy, że odtwarzany fragment można opuścić, klikamy na Stop Capture lub pauzę na kamerze - przewijamy dalej i w wybranym momencie ponownie uruchamiamy Capture. Nie należy jednak przesadzać z odrzucaniem wszystkiego, co nam się nie podoba - pamiętajmy, że nasza kamera ma również mikrofon. Pod nieudanymi ujęciami ukrywa się być może zabawna rozmowa lub opowieść przewodnika. Ścieżkę dźwiękową możemy wykorzystać tam, gdzie cisza aż dzwoni w uszach. Trzeba także pamiętać, że każde zatrzymanie przechwytywania w Pinnacle zamyka daną kolekcję i analogicznie - każde rozpoczęcie otwiera nową. Gdy zatem kilkanaście razy wybieramy Stop Capture, by przewinąć taśmę do przodu, na koniec powstanie tyle samo kolekcji. Ma to swoje dobre strony - jeśli mamy mało miejsca na dysku, część kolekcji możemy przenieść na inne nośniki i potem kolejno szybko je zgrywać na dysk.

Pierwszy rzut oka na stół

Mamy zatem przed sobą materiał podzielony na klipy, ułożone jak zdjęcia w albumie 7. Podwijamy rękawy i przechodzimy do drugiej zakładki - Edit. Układ strony najwięcej zmienia się w dolnej połowie ekranu. Zamiast kamery i konsoli, mamy do wyboru widok Storyboard 8, Timeline 9 lub Text. Poszczególne "kartki" z następującymi po sobie sekwencjami możemy tak jak w poprzednim widoku przeglądać za pomocą strzałki w prawym rogu albumu 10. Album ma też boczne zakładki, które bardzo ułatwiają nawigację. Każda z nich to, w dużym uproszczeniu, kolejny krok w montażu. Będziemy z nich korzystać podczas tworzenia naszego filmu.

Układamy historię

11. Tryb podglądu można wybrać też z menu głównego programu.

11. Tryb podglądu można wybrać też z menu głównego programu.

Na początku najwygodniej jest skorzystać z trybu Storyboard. Uruchamiamy go z menu View 11 lub przyciskiem nawigacyjnym znajdującym się pod okienkiem podglądu. Teraz układamy wybrane klipy jeden za drugim 12 lub zaznaczamy wszystkie (Ctrl+A) i razem przenosimy na "stół montażowy" 13. Jeśli wybieramy pierwszy sposób, nie musimy się obawiać, że przez nieuwagę pominiemy niektóre klipy - Pinnacle odznacza wykorzystane ujęcia, wystarczy zatem na koniec po prostu przejrzeć album, by sprawdzić, czy przypadkiem coś nie umknęło naszej myszy. Jeśli na osi czasu są już wszystkie klatki z danej kolekcji, z okienka wybieramy kolejną kolekcję i, jeśli znajdują się w niej ujęcia, które chcielibyśmy wykorzystać w opracowywanej części, przeciągamy je także w wybrane miejsce na Storyboard.


Zobacz również