Moonlight Atelier - modelowanie 3D

Od wielu lat najlepsze oprogramowanie do obróbki i renderingu grafiki 3D powstawało dla systemów Unix. Niestety, było dotychczas niedostępne dla użytkowników komputerów PC, zarówno ze względu na cenę, jak i ogromne wymagania sprzętowe.

Od wielu lat najlepsze oprogramowanie do obróbki i renderingu grafiki 3D powstawało dla systemów Unix. Niestety, było dotychczas niedostępne dla użytkowników komputerów PC, zarówno ze względu na cenę, jak i ogromne wymagania sprzętowe.

Moonlight umożliwia tworzenie bardzo skomplikowanych scen.

Moonlight umożliwia tworzenie bardzo skomplikowanych scen.

Jednak wraz ze wzrostem mocy obliczeniowej PC pojawiły się profesjonalne narzędzia przeznaczone do obróbki grafiki 3D na komputerach PC. Dodatkowo, dzięki wzrostowi popularności Linuksa, pojawiły się również darmowe, profesjonalne programy 3D. Są to w większości tzw. rendering engines do generowania wysokiej jakości obrazów, których opis jest przygotowywany w różnych językach programowania (także C/C++), ale i zwykły użytkownik Linuksa, który przygodę z 3D chce zacząć bezboleśnie, znajdzie coś dla siebie. Przykładem jest Moonlight Atelier (MA) - uniwersalny program modelujący i renderujący, obsługiwany przez wygodny interfejs użytkownika. Jest bez żadnych ograniczeń udostępniany bezpłatnie, z bogatą dokumentacją i przykładami. Wygenerowane obrazy można rozpowszechniać również bez ograniczeń - także komercyjnie. MA jest dostępny wyłącznie do Linuksa (do procesorów x86).

Tryby pracy Moonlight Atelier

Aby przełączyć się w jakiś tryb, należy, mając naciśnięty klawisz funkcyjny (np. o), wykonywać czynności, używać myszy i jej przycisków. Takich kombinacji klawiszowych jest tylko kilka, można również włączyć specjalną "ściągawkę" (menu Dialogs | Modes list) z poziomu programu.

Najważniejsze tryby pracy MA :

o - obracanie kamery (tryb orbitowania)

m - przesuwanie punktu (na krzywych Beziera/NURBS)

Spacja - zaznaczanie obiektu###

x - skalowanie obiektu###

p - oddalanie, przybliżanie całej sceny

Backspace - usuwa zaznaczony obiekt

a - włącza edytor powierzchni zaznaczonego obiektu

z - swobodne przemieszczanie sceny

v - przesuwanie zaznaczonego obiektu

c - obracanie zaznaczonego obiektu

Przy tych wszystkich możliwościach rozmiary programu są szokująco niewielkie - skompresowane archiwum instalacyjne liczy... 2 MB. MA jest napisany bardzo oszczędnie - bez zbędnych dodatków i nieprzydatnych funkcji, chociaż ma kilka opcji dostępnych jedynie w oprogramowaniu profesjonalnym. Korzysta z bibliotek Mesa GL, które są bezpłatną (i o wiele szybszą niż sporo komercyjnych produktów) implementacją standardu Open GL. Program oferuje wszystkie podstawowe narzędzia pomocne w rysowaniu sceny (siatka, łatwe pozycjonowanie, ukrywanie gotowych obiektów), pełną obsługę krzywych Beziera i NURBS, posługuje się także własną bazą tekstur, prymitywów (obiektów podstawowych), scen, materiałów itd. Dzięki temu wykonana praca (np. utworzony obiekt lub krzywa) może być wykorzystana później. MA umożliwia, oczywiście, swobodne manipulowanie światłem - ogólnym bądź kierunkowym - jak również tworzenie efektu mgły (przez menu Materials) i korzystanie z algorytmu "radiosity" (fotorealistyczne obliczanie biegu promieni świetlnych). Potrafi eksportować i ładować pliki zawierające sceny 3D w popularnych formatach: POVRay (tylko geometria sceny), VRML1/2, RayShade, DFX, ASC (3D Studio). Chyba jedyną poważną wadą MA jest całkowity brak opcji do tworzenia animacji, autorzy jednak zapowiadają, że kolejne wersje będą wyposażone w moduł kinematyki.

Instalacja

Program ma stosunkowo niewygórowane wymagania: Linux, X-Window, co najmniej 32 MB RAM, mysz z trzema przyciskami (lub emulacja trzeciego przycisku) i obecna w większości dystrybucji Linuksa biblioteka GTK. Chcąc zainstalować program, rozpakuj archiwum w katalogu tymczasowym, wykonując polecenie: tar xfvz moonlight-setup-0.9.1-beta.tar.gz. Następnie uruchom instalator (w X-Window), wpisując w tym samym katalogu polecenie: ./moonlightsetup-0.9.1-beta.

Dobra organizacja przestrzeni roboczej ułatwia pracę z Moonlightem.

Dobra organizacja przestrzeni roboczej ułatwia pracę z Moonlightem.

Dalsza instalacja przebiega w trybie graficznym i jest w pełni oczywista. Teraz już możesz uruchomić program poleceniem /usr/local/moonlight/bin/moonlight w oknie xterminalu lub utworzyć odpowiedni skrót w KDE. Na CD ROM-ie dołączonym do tego numeru znajdują się również dwa tutoriale (pliki moonlight-tutorial-1.tar.gz i moonlight-tutorial-2.tar.gz) opisujące krok po kroku podstawy pracy z MA. Możesz je rozpakować w dowolnym podkatalogu i przeglądarką WWW otworzyć plik index.html zawarty w archiwum. Do programu dołączono trzy dość skomplikowane sceny przykładowe - znajdują się w podkatalogu /usr/local/moonlight/samples/.

Elegancki efekt cieniowania tła uatrakcyjni scenę.

Elegancki efekt cieniowania tła uatrakcyjni scenę.

Podstawy użytkowania

MA zawiera wygodny i łatwy do opanowania interfejs użytkownika, zatem posiadacze Windows powinni korzystać z programu bez problemów. Domyślnie MA uruchamia się w trybie pełnoekranowym, co uniemożliwia przełączanie do innych programów. Jeśli chcesz korzystać z niego w zwykłym oknie, musisz go uruchomić z przełącznikiem -medium lub -small. Jeśli okno programu będzie za ciemne, wówczas użyj przełącznika -gamma <wartosc&gt, gdzie wartość to liczba całkowita (domyślnie 1).

Nakładanie na obiekt tekstury z zewnętrznego pliku JPG.

Nakładanie na obiekt tekstury z zewnętrznego pliku JPG.

Wszystkie opcje programu są dostępne poprzez rozwijane menu uruchamiane z paska przycisków po lewej stronie głównego okna programu. Po jego prawej stronie znajdziesz okna dialogowe poszczególnych parametrów. Mają one własny, niezależny od głównego okna suwak, pozwalający na przechodzenie do kolejnych ustawień. Praca z MA polega na przełączaniu się między różnymi trybami (szczegóły w ramce) - dzięki temu udało się utrzymać przejrzysty interfejs i uniknąć nadmiaru przycisków i opcji, tak często spotykanego w programach 3D.

Edycja własności "materiału", z którego zbudowany jest obiekt.

Edycja własności "materiału", z którego zbudowany jest obiekt.

Obszar roboczy podzielony jest na cztery okna - trzy z nich przedstawiają obrazy z różnych osi: X, Y, Z, czwarte pokazuje perspektywę. Okno podglądu perspektywy umożliwia również bezpośredni podgląd sceny w trybie renderera i manipulowanie nią w czasie rzeczywistym. Ta funkcja bardzo ułatwia podgląd tego, co się dzieje z Twoim modelem. Wbudowany renderer MA nie ma zbyt wielu funkcji, jednak jest w pełni funkcjonalnym narzędziem, wystarczającym większości użytkowników. Jeśli jednak masz naprawdę duże wymagania co do jakości tworzonych obrazów, to wykorzystuj MA jedynie jako modelarza 3D i eksportuj gotowe sceny do dalszej obróbki. Bardzo atrakcyjną funkcją MA jest generowanie napisów 3D (menu Shapes | Plain Text) - wystarczy wybrać czcionkę, wprowadzić napis, nałożyć dowolną teksturę lub kolor, ustawić obiekt w przestrzeni, dla lepszego efektu dodać dwa, trzy źródła światła i kliknąć przycisk Render->Render. Program korzysta jedynie z czcionek TrueType, ale to powinno wystarczyć w większości przypadków.

Moonlight Atelier

http://www.moonlight3D.org

Program bezpłatny, także w przypadku zastosowań komercyjnych.

Nie jest dostępny kod źródłowy.


Zobacz również