Morele.net wymagał przy zwrotach "opakowania w idealnym stanie". UOKiK nakłada karę

Spółka Morele.net poważnie podpadła Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który nałożył na nią karę w wysokości ponad 121 tysięcy złotych.

W sierpniu poprzedniego roku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęła skarga przeciwko spółce Morele.net. Na jej podstawie UOKiK wszczął postępowanie, w ramach którego przyjrzał się stosowanym przez sklep Morele.net postanowieniom dotyczącym zwrotu zakupionego towaru. Niektóre z nich wzbudziły jego wątpliwości:

- "sklep ograniczał prawo do zwrotu towaru zakupionego w sklepie internetowym. Z przywileju mogli skorzystać jedynie konsumenci, którym zakupy dostarczył kurier lub poczta. Jednocześnie prawa takiego pozbawieni byli klienci, którzy wybrali odbiór osobisty w punkcie sprzedaży. Zdaniem UOKiK przedsiębiorca bezprawnie ograniczał prawa konsumentów i wprowadzał ich w błąd."

- "sklep zastrzegł, że zwracany towar musi mieć oryginalne opakowanie w idealnym stanie. Takie zastrzeżenie zdaniem Prezesa Urzędu, może uniemożliwiać odstąpienie od umowy np. w przypadku uszkodzenia opakowania podczas transportu lub przy jego otwieraniu. Zdaniem UOKiK taka klauzula jest nieuczciwą praktyką rynkową i jest sprzeczna z dobrymi obyczajami. Przedsiębiorca nakładając na konsumentów nadmiernie uciążliwe obowiązki próbował utrudnić lub uniemożliwić skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy zawartej przez Internet."

Sztuczki stosowane przez Morele.net budzą słuszne oburzenie. Na szczęście działania UOKiK spowodowały, że zakwestionowane postanowienia zostały już zmienione. Co więcej, Urząd nie poprzestał na tym, lecz uznał, że "spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na przedsiębiorcę karę 121 852 zł". Oczywiście odwołał się on od tej decyzji.

Na koniec przydatna informacja dla osób szukających pomocy i informacji na temat przysługujących im praw:

Jednocześnie przypominamy, że praktyczne porady dotyczące umów zawieranych na odległość można znaleźć w serwisie UOKiK w zakładce pytania i odpowiedzi. Urząd przypomina, że bezpłatne porady dla konsumentów udzielane są przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, a także pod numerem infolinii 0 800 007 707. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów.


Zobacz również