Multimedia na gorąco

Utworzenie przejrzystej i czytelnej witryny to w obecnych czasach za mało, by przyciągnąć uwagę internautów - dopiero dołączenie grafiki, animacji i dźwięków sprawi, że użytkownicy, którzy zajrzeli do naszej witryny, zechcą ją obejrzeć w przyszłości.

Utworzenie przejrzystej i czytelnej witryny to w obecnych czasach za mało, by przyciągnąć uwagę internautów - dopiero dołączenie grafiki, animacji i dźwięków sprawi, że użytkownicy, którzy zajrzeli do naszej witryny, zechcą ją obejrzeć w przyszłości.

Dla projektantów, którzy chcieliby "ożywić" utworzone przez siebie strony, firma IBM przygotowała program HotMedia 3.0., który pozwala na łatwe połączenie grafiki, animacji, dźwięku i trójwymiarowych scen VRML w jeden plik. Aplikacja, oparta na Javie, to prosty w obsłudze edytor, który daje możliwość łączenia elementów multimedialnych oraz ich synchronizację. Program rozpoznaje większość znanych formatów plików graficznych (GIF, JPEG, BMP, TIFF) i dźwiękowych, możliwe jest również używanie plików z filmami wideo - AVI (w systemie Windows i na Macintoshach) oraz QuickTime MOV (tylko na komputerach Macintosh). HotMedia oferuje także wsparcie dla innych rodzajów multimediów oraz możliwość dodawania efektów specjalnych. Dzięki aplikacji w łatwy sposób można dodać do witryny np. 360-stopniowe widoki panoramiczne, efekty dźwiękowe, interaktywne bannery, strumieniowe przekazy audio i wideo.

HotMedia pozwala na połączenie w jednym pliku różnych elementów dźwiękowych i wizualnych.

HotMedia pozwala na połączenie w jednym pliku różnych elementów dźwiękowych i wizualnych.

Wszystkie utworzone za pomocą programu pliki mogą być publikowane na serwerze HTTP i nie wymagają instalowania żadnych dodatkowych wtyczek. Internauci mogą oglądać przygotowane przez projektanta efekty dzięki apletom Javy, które pobierane są oddzielnie dla każdego obsługiwanego elementu. Dodatkowym atutem programu jest fakt, że utworzone za pomocą aplikacji pliki są uruchamiane progresywnie - internauta nie musi zatem długo czekać na pobranie całego pliku. HotMedia korzysta z opatentowanej technologii SmartContent. Aby oglądać interaktywne elementy, przeglądarka ładuje kolejno niewielkie (2-28 KB) klasy Javy zamiast pojedynczego apletu. Inną zaletą programu jest fakt, że wszystkie wyświetlane multimedia mogą działać jak odsyłacze - możliwe jest więc przełączanie się z jednego z nich na inny, bądź przechodzenie do innej strony internetowej.

Obsługa programu

Zastosowanie

HotMedia jest narzędziem, które może znaleźć zastosowanie podczas tworzenia wszelkich prezentacji, internetowych kursów i samouczków, jak również katalogów internetowych sklepów czy przyciągających uwagę bannerów reklamowych wykorzystujących trójwymiarowe animacje albo panoramy. Aplikacja ma pewne drobne usterki, nie obsługuje np. grafiki wektorowej. Nie przyćmiewa to jednak w żaden sposób jej zalet - projektanci internetowych witryn z pewnością docenią możliwość szybkiego i prostego włączania do stron WWW różnego rodzaju interaktywnych elementów, które internauci mogą oglądać bez korzystania z dodatkowych wtyczek.

Okno uruchomionego programu składa się z dwóch głównych części: panelu kontrolnego po lewej stronie oraz obszaru roboczego. Na pasku menu, oprócz standardowych pozycji File i Edit, umieszczono pozycję - Workspace, dzięki której można wybrać rodzaj elementu, który będzie umieszczony w pliku. Takiego wyboru można również dokonać, zaznaczając odpowiednią opcję w panelu kontrolnym. Dostępne elementy to: animacja, przewijany obrazek, panorama, scena 3D, sferyczny obraz iPIX, pliki dźwiękowe oraz synchronizowane audio i wideo.

Każdy plik utworzony za pomocą programu może zawierać odsyłacz do adresu URL albo innego pliku HotMedia - w ten sposób można łączyć ze sobą różne elementy. Po wybraniu rodzaju używanych multimediów należy skonfigurować dostępne dla poszczególnych elementów opcje - np. efekty specjalne związane z rysunkami, szybkość poruszania się oglądanej panoramy czy powtarzanie w pętli efektów dźwiękowych.

Po wybraniu przycisku Preview z paska narzędzi załadowana zostanie przeglądarka internetowa wyświetlająca dzieło projektanta wraz z krótką informacją na temat zastosowanych elementów i wielkości apletu. Utworzony plik można zachować w formacie mvr lub opublikować (utworzony zostanie wtedy również dokument HTML i niezbędne pliki klas Javy). Aby zmieniać dostępne wraz z plikiem dodatkowe informacje, takie jak tytuł dokumentu HTML, wymiary apletu albo komentarze, należy wybrać z menu pozycję File/Options. Tam też ustawimy inne parametry, np. jakie przyciski pozwalające sterować obrazem i dźwiękiem będą dostępne wraz z wyświetlanym apletem. Podczas pracy z programem możemy cały czas sprawdzać, jak szybko na komputerze internauty aktywne staną się poszczególne części pliku - wystarczy wybrać z paska przycisk z literą "i", a wyświetli się okno Contents Summary. Szacowany czas ładowania konkretnych elementów jest wyznaczany w zależności od rodzaju dostępnego dla użytkowników połączenia - 28,8K, 56K, ISDN bądź LAN, które zmienimy, klikając znajdujący się w dolnej części okna z informacjami napis "Connection". Poza tym, gdy aktywna jest zakładka konkretnego elementu, na pasku stanu widoczna jest informacja o jego wielkości (w bajtach).


Zobacz również