Multimedia - przewodnik po ?

Firma Optimus po niezwykle udanym starcie w dziedzinę produkcji komputerów osobistych postanowiła zdominować też rynek gier komputerowych i tytułów multimedialnych. Jedną z wydanych przez Optimusa pozycji jest książka ''Multimedia'' - bogato ilustrowany przewodnik po najnowszych technologiach przeznaczony dla młodszych odbiorców.

Firma Optimus po niezwykle udanym starcie w dziedzinę produkcji komputerów osobistych postanowiła zdominować też rynek gier komputerowych i tytułów multimedialnych. Jedną z wydanych przez Optimusa pozycji jest książka ''Multimedia'' - bogato ilustrowany przewodnik po najnowszych technologiach przeznaczony dla młodszych odbiorców.

Mimo "konwencjonalnego" medium jakim jest papier warto zainteresować się tym tytułem, nawet jeśli uważamy, że w dziedzinie multimediów nikt i nic nie jest w stanie nam zaimponować.

Oprócz tytułowego zagadnienia przewodnik ten porusza też inne popularne obecnie tematy: rzeczywistość wirtualną oraz Internet. Na wstępie czytelnik poznaje idee i założenia leżące u podstaw tzw. oprogramowania multimedialnego. Wyróżniono tu oprogramowanie edukacyjne, gry różnego autoramentu, interaktywne muzea czy multimedialne czasopisma. Każdy typ programu multimedialnego został szczegółowo opisany i poparty przykładem. Poznajemy podstawowe elementy, ogólny wygląd i charakterystyczne cechy takich rozwiązań. Przykłady są czytelne i na tyle precyzyjne by zróżnicować i sklasyfikować dostępne na rynku aplikacje. Dalej znajduje się krótki przegląd budowy i działania osprzętu komputerowego niezbędnego dla poprawnego działania multimediów, od napędów CD-ROM, przez karty dźwiękowe po ekran dotykowy. Bez zbędnych szczegółów natury technicznej przedstawiona jest zasada działania procesora, pamięci RAM i magistrali danych. Informacje te, przygotowane z myślą o szerokim kręgu czytelników są podane w łatwo przyswajalny sposób; operują analogiami z życia codziennego i klarownymi schematami.

Przewodnik zawiera także dosyć dokładną historię "staruszka PC" oraz specyfikacje dwóch najpopularniejszych komputerów biurowych - urządzeń zgodnych ze standardami IBM PC oraz Apple Macintosh. Autor wyjaśnił podstawowe cechy odróżniające obie platformy i podał najczęstsze ich zastosowania, ze szczególnym uwzględnieniem multimediów. Spory fragment książki poświęcony jest różnego rodzaju konsolom: od 4 bitowgo Atari do urządzeń 64 bitowych. Przeglądając książkę mamy również szansę dowiedzieć się czegoś o podstawowych standardach w świecie multimediów i gier takich jak: wylansowany przez Philipsa CD-I czy 3DO. W publikacji tego typu nie mogło oczywiście zabraknąć obszernych opisów gier rozgrywających się w świecie rzeczywistości wirtualnej i gadżetów umożliwiających oddanie się "wirtualnemu szaleństwu".

Mnie osobiście najbardziej zainteresował rozdział opisujący szczegółowo kolejne etapy tworzenia programu multimedialnego: od zaprojektowania scenariusza, poprzez opracowanie grafiki, skomponowanie oprawy muzycznej aż po przygotowanie gotowego do sprzedaży produktu. Przy okazji poruszone zostały problemy animacji komputerowej, kompresji obrazu wideo, pracy z aktorami i tworzenia gier z grafiką trójwymiarową. Ostatnia część przewodnika to niemal czysta utopia (przynajmniej w polskich realiach) : interaktywna telewizja, usługi on-line lub idea skomputeryzowanego domu przyszłości.

Podsumowując, książka stoi na niezłym poziomie merytorycznym, choć nie zasypuje odbiorcy lawiną technicznych szczegółów. Zdecydowanie największym jej atutem jest bez wątpienia świetna szata graficzna - estetycznie skomponowane kolorowe ilustracje ułatwią zdobywanie wiedzy czytelnikom w każdym wieku. I choćby dlatego warto zapoznać się bliżej z tą publikacją.


Zobacz również