NEC HT510

Kinowy projektor DLP, o niezłej jakości obrazu - o ile nie przeszkadza nam tzw. efekt tęczy.

Kinowy projektor DLP, o niezłej jakości obrazu - o ile nie przeszkadza nam tzw. efekt tęczy.

NEC radykalnie odmienił swoją ofertę projektorów do kina domowego. Najlepszym modelem tej grupy jest nadal model HT1100, jednak już wkrótce doczekamy się jego następcy. Na razie firma rozszerzyła ofertę o dwa kinowe modele przystępne cenowo, które różnią się głównie rozdzielczością przetwornika DLP. Przetestowaliśmy model HT510, który nie jest wyposażony w powszechnie stosowany w niedrogich projektorach układ 854 x 480 pikseli, lecz 1024 x 576. Wyższa rozdzielczość w tym przypadku sprawia, że obraz jest precyzyjniejszy, a piksele nie są widoczne przy ok. 1,5-krotnie większym niż przekątna obrazu oddaleniu urządzenia od ekranu. Nowy NEC jest wyposażony w 5-segmentowe koło filtrujące. Jest to rozwiązanie mniej zaawansowane niż 6-segmentowy filtr, który posiadają testowane w tym wydaniu projektory Optomy i HP. Podczas pracy HT510 tzw. efekt tęczy jest wyraźny i uciążliwy dla osób wrażliwych na to zjawisko, tak więc kolejny raz zalecamy przetestowanie urządzenia przed zakupem.

Projektor wyposażono w obudowę o niecodziennych kształtach. Jest ona bardzo mała i wąska, za to dość głęboka. Rewelacyjnym pomysłem jest system poziomowania projektora. Tył urządzenia jest zamocowany na podstawie, którą można przechylać na boki. Wystarczy więc ustawić projektor w żądanej pozycji i będzie on trzymał poziom. Aż zadziwiające, że tak proste rozwiązanie widzimy dopiero teraz, gdy system trudnego w obsłudze poziomowania za pomocą przednich i tylnych nóżek przyjął się już jako standard. NEC HT510 może pracować w dwóch trybach jasności - maksymalnym, kiedy to natężenie światła może osiągać 1000 ANSI lumenów, i ekonomicznym, gdy jasność spada, ale hałas wentylatorów staje się na tyle niewielki, że nie przeszkadza podczas oglądania filmów. Jeśli chodzi o możliwości mechanicznego przesuwania obiektywu, producent ograniczył jego regulację - można go przesuwać tylko w pionie. Jednak to rozwiązuje zdecydowaną większość problemów instalacyjnych.

Wygodny sterownik wyposażony w klawisze fosforyzujące w ciemności.

Wygodny sterownik wyposażony w klawisze fosforyzujące w ciemności.

Z przydatniejszych dla kinomana funkcji warto wymienić regulację współczynnika gamma, a dla tych, którzy jeszcze nie dali się przekonać do konieczności stosowania ekranu, producent przewidział możliwość wprowadzania prostych korekt charakterystyki barwowej w zależności od koloru ściany, na której wyświetlamy obraz. Efekt działania tej funkcji jest całkiem dobry, ale nie doskonały. Oczywiście po żmudnej kalibracji da się uzyskać stosunkowo naturalną biel, jednak wciąż nie jest to poziom naturalności osiągalny bez trudu przy stosowaniu specjalnego ekranu. Kontrast projektora, jak na model DLP, nie zachwyca. Testowany przez nas model Toshiba MT200 (KD 2/2005) o podobnych parametrach generował obraz zdecydowanie bardziej kontrastowy, co pozwalało na komfortowe oglądanie nawet w półmroku.

Informacje

Typ projektor DLP 16:9

Cena 8800 zł

Wymiary 18,7 x 11,3 x 33,7 cm

Waga 3 kg

Dystrybutor IRS http://www.irs.com.pl

Funkcje stopklatka, zoom, projekcja tylna, odwrócona, ręczne przesuwanie obiektywu w pionie, progresywne skanowanie, cyfrowa korekcja gamma, korekcja koloru ściany

Złącza S-Video, kompozyt, komponent, VGA, audio RCA, audio minijack

Trwałość lampy 3000 godz.

Kontrast 1200:1

Głośność 26 dB

Główni rywale

Epson EMP-TW200H 8850 zł

Cicho pracujący projektor LCD z opcjami umożliwiającymi precyzyjną kalibrację. Dobrze nasycone barwy, niezła głębia czerni, spójny obraz. Bardzo wysoka rozdzielczość paneli LCD - 1280 x 720 pikseli.

Theme Scene H57 15 848 zł

Zdecydowanie za drogi projektor DLP, chociaż oferuje rewelacyjny kontrast i wzorowy balans barw. Widoczny tzw. efekt tęczy.

Dlaczego

Ciekawa budowa, naturalnie odwzorowane barwy, cicha praca. Przeciętna głębia czerni, spójny detaliczny obraz.


Zobacz również