NEC MultiSync LCD1880SX - monitor LCD

Nagle zrobiło nam się dużo miejsca na biurku. Bynajmniej nie po wizycie Pani Gosposi. Nie wyrzuciliśmy komputera, klawiatury ani myszki. Sterta płyt nadal grozi zawaleniem. Sytuację uporządkował monitor. Płaski. Bardzo płaski.

Nagle zrobiło nam się dużo miejsca na biurku. Bynajmniej nie po wizycie Pani Gosposi. Nie wyrzuciliśmy komputera, klawiatury ani myszki. Sterta płyt nadal grozi zawaleniem. Sytuację uporządkował monitor. Płaski. Bardzo płaski.

Wielokrotnie spotykaliśmy się z opinią, że na razie, monitory LCD nie przydadzą się grafikom ani graczom, ani miłośnikom kina z komputera. Testowany model NEC-a zmienia ten stereotyp. Postanowiliśmy przetestować urządzenie właśnie pod kątem wyżej wymienionych zastosowań. Oto nasze wrażenia.

Grafika 3D

Aplikacja testująca (oprócz operatora rzecz jasna;)) to 3ds max 5, widok w viewportach w trybie OpenGL. Szczerze mówiąc trochę obawialiśmy się opóźnień odświeżania obrazu. I co? I nic. Ze spokojem sumienia można stwierdzić, że praca z aplikacją 3D na tym monitorze w żaden sposób nie obniża komfortu. Dużym plusem jest dokładność odwzorowywania siatki modelu na ekranie, trudno stwierdzić, czy klasyczne monitory dałyby sobie radę z takim odwzorowaniem linii. Spróbowaliśmy także ekranowego wygładzania siatek (jedna z opcji OpenGL) - wygląda to bodajże lepiej niż na CRT.

Kolejny test to odtwarzanie animacji w viewporcie, przy włączonym wyświetlaniu tekstur. Znów stereotypowa zmora opóźnień wyświetlania obrazu? Nic z tego. Animacja wyświetlała się płynnie, bez znaczących różnic w stosunku do CRT. Owszem, daje się zaobserwować delikatny efekt "motion blur". Delikatny. Nie wpływający na komfort pracy w 3D.

Filmy

Postanowiliśmy film obejrzeć. Padło na "Władcę Pierścieni" - bo dzieło duże i wiekopomne. I tu kolejna zaskoczenie: niby 17 cali, a jednak rzeczywista przekątna (18,1") bije analogowe 17-ki na głowę. Wręcz modelowe odtwarzanie koloru i płynność ruchu. Rzecz jasna nie zastąpi to zestwu kina domowego, ale przecież żaden inny monitor tego nie zrobi.

Gierki

Aplikacja testująca (z nieludzkim wręcz udziałem operatora) to Battlefield 1942. Oś i alianci. Setki żołnierzy, pojazdów, samolotów i wszyskiego, co niezdrowe umysły wojskowych wymyśliły celem masowej eksterminacji. Lwia część tego żelastwa nie utrzymywała pola ani minuty. NEC wytrzymywał do końca każdej kampanii. Udowodnił mylność sądów o nieprzydatności monitorów LCD do gier. Grafika to najważniejszy element we współczesnych grach - ten model gwarantuje sto procent płynności odtwarzania. Monitor natychmiast dostosowywał się do kolejnych zmian rozdzielczości - Battlefield 1942 to gra o niebagatelnych wymaganiach i standardowe 1280x1024 zabije większość kart graficznych. Nieprawdą jest, jakoby zmiana rozdzielczości gry na mniejszą niż rozdzielczość systemowa, na monitorze LCD powodowała wyświetlanie programu "w okienku" - niezależnie od ilości pikseli cały czas jest dostępny tryb pełnoekranowy gry.


Zobacz również