Najcenniejsze marki

Coca-Cola ponownie została uznana za najcenniejszą markę na świecie, po piętach depczą jej firmy technologiczne: IBM i Microsoft, zaś Google rośnie najszybciej w całym rankingu Interbrands.

W 11. edycji rankingu Interbrands, który prezentuje sto najważniejszych globalnych marek, pierwsze miejsce zajęła ponownie Coca-Cola (jej wartość to 70,5 mld USD). Na kolejnych pozycjach znalazły się IBM (64,7 mld USD) i Microsoft (60,8 mld USD), a Google (4. miejsce) zyskał jako marka aż 36% na wartości w porównaniu z ubiegłym rokiem (do 43,6 mld USD). W pierwszej dziesiątce po raz pierwszy znalazł się HP (na 10. miejscu).

Ranking przygotowywany jest przy użyciu metodologii analizującej z wielu punktów widzenia marki i korzyści jakie przynoszą organizacji - od przyciągania utalentowanych pracowników do spełniania oczekiwań konsumentów. Najważniejsze są trzy aspekty: wyniki finansowe produktów czy usług danej marki, rola marki podczas procesu podejmowania decyzji zakupowej i siła marki jako gwaranta dalszych przychodów dla firmy.

Wiele znanych marek doświadczyło kryzysu w br.: rosły w wolniejszym tempie, traciły wartość. Z rankingu wypadła w tym roku marka BP, z powodu katastrofy ekologicznej. Liderem branży stał się koncern Shell, który znalazł się na 81. miejscu (awans o 11 pozycji w porównaniu z ub.r).

Marki technologiczne nadal są w czołówce rankingu: w pierwszej dziesiątce znalazły się IBM (2.), Microsoft (3.), Google (4.), Intel (7.) i HP (10.). Apple awansował na pozycję 17., zwiększając swoją wartość o 37%. BlackBerry podniosło wartość marki o 32% (54. miejsce).

W trudnym dla branży motoryzacyjnej roku Mercedes Benz zajął miejsce 12., a BMW - 15., pozycje wysokie dzięki innowacyjnemu wzornictwu i koncentracji na utrzymaniu wysokiej jakości i oferowaniu luksusowych produktów. Zdaniem autorów raportu, Ford (50. miejsce) jest świetnym przykładem wykorzystania serwisów społecznościowych takich jak YouTube, Flickr, Twitter i Fecebook przy wprowadzaniu na rynek nowego modelu auta.

Mimo kryzysu gospodarczego luksusowe marki takie jak Cartier (77.), Armani (95.), Louis Vuitton (16.), Gucci (44.), Tiffany & Co (76.) i Hermes (69.) radziły sobie całkiem nieźle, odnotowując wzrost wartości.

W sektorze finansowym wyraźnie straciły na wartości marki takie jak Citi (40. miejsce) i UBS (86.), zaś Santander (68.), Barclays (74.) i Credit Suisse (80.) zadebiutowały w rankingu.


Zobacz również