Najlepsze, wybrane

Jak co roku przeprowadziliśmy elektroniczną ankietę wśród dziennikarzy i redaktorów wydawnictwa IDG Poland. Trzydziestu jeden zaproszonych do głosowania specjalistów wybierało zwycięzców spośród 485 nominacji w 97 kategoriach sprzętowych i oprogramowania. Również w tym roku swój Produkt Roku 2004 wybierali nasi Czytelnicy! Wyłoniliśmy 41 zwycięzców w kategoriach sprzętowych i 56 w kategoriach: oprogramowanie, technologie i Internet.

Jak co roku przeprowadziliśmy elektroniczną ankietę wśród dziennikarzy i redaktorów wydawnictwa IDG Poland. Trzydziestu jeden zaproszonych do głosowania specjalistów wybierało zwycięzców spośród 485 nominacji w 97 kategoriach sprzętowych i oprogramowania. Również w tym roku swój Produkt Roku 2004 wybierali nasi Czytelnicy! Wyłoniliśmy 41 zwycięzców w kategoriach sprzętowych i 56 w kategoriach: oprogramowanie, technologie i Internet.

Ranking przeprowadziliśmy wśród osób zawodowo zajmujących się tematyką konsumenckich produktów branży IT, kierując ankietę do dziennikarzy i redaktorów czasopism naszego wydawnictwa. Głosowało łącznie 31 osób, a ich głosy otrzymały wagę 60 procent.

Ośmiu dziennikarzy specjalizujących się w określonych dziedzinach otrzymało dodatkowe głosy z wagą 25 procent. Trzyosobowe jury rankingu (redaktor naczelny, zastępca redaktora naczelnego i wybrany specjalista praktyk w danej dziedzinie) dysponowało dodatkowymi głosami, ale z wagą 10 procent. Aby zminimalizować ewentualny subiektywizm ocen, dodatkowe głosy z wagą 5 procent otrzymali testerzy sprzętu i oprogramowania, ale tylko w tych asortymentach, w których prowadzą testy laboratoryjne. Stąd absolutna liczna głosów nie mogła być i nie była podstawą do określenia miejsca w rankingu. Był nią wyłącznie procent głosów zdobytych w danej kategorii, a jednoznaczność wyboru określała w pewnym sensie liczba zdobytych pierwszych miejsc. Tym samym procentowe wyniki tegorocznego rankingu nie mogą być bezpośrednio odniesione do wyników z roku ubiegłego.

W każdej kategorii głosujący mieli określić, które z maksymalnie pięciu produktów, nominowanych przez dziesięciu dziennikarzy specjalistów, zajmą I, II i III miejsce, przyznając im odpowiednio 3, 2 i 1 punkt. (Uwaga! W elektronicznym arkuszu ankiety głosujący wstawiali miejsca na podium, a nie punkty!) Po zsumowaniu głosów z ankiet i głosów dodatkowych z wyżej podanymi wagami przeliczono je na wartości względne, odniesione do całkowitej liczby głosów w danej kategorii.

Swój Produkt Roku 2004 wybierali również Czytelnicy PC Worlda. Ponieważ w tym roku otrzymaliśmy znacznie mniej ankiet niż poprzednio - i dlatego wyniki są bardziej rozproszone - nie spodziewaliśmy się znaczącej zgodności ocen dziennikarzy specjalistów z końcowymi ocenami głosowania ponad 700 Czytelników. W niektórych kategoriach zbieżność ocen była przewidywalna (produkty wybitne, szeroko opisywane), ale w kategoriach tzw. niszowych, produktów mniej popularnych, zróżnicowanych ocen było dość dużo. W pozostałych przypadkach z pomocą przyszedł... nasz miesięcznik! Okazało się, że gdy własne doświadczenie nie mogło być podstawą do prawidłowej oceny, Czytelnicy wyraźnie głosowali "przeczytaną wiedzą", a nie praktyką. Publikowane w PCWK wyniki testów w co najmniej trzech, a czasem nawet w pięciu kategoriach, z udziałem minimum dziesięciu urządzeń, zapadły im w pamięć, co właśnie potwierdziły wyniki ankiet. Sprawia nam to dużą satysfakcję, bo wskazuje jednoznacznie na opiniotwórczy charakter PC Worlda.

W wielu "żelaznych" kategoriach nie było nominacji i jury nie przyznało tytułu Produktu Roku 2004 - w obszarach, w których PC World nie przeprowadzał przeglądów lub testów porównawczych.

Nie przyznaliśmy też tytułu w kategorii Firma Roku. Mieliśmy wprawdzie kilka nominacji, ale firmy (z różnych powodów) finiszowały marnie, uniemożliwiając nam jednoznaczny wybór.

Nie nominowaliśmy produktów w tych kategoriach, w których nie można było sformułować jednoznacznych kryteriów ocen poszczególnych produktów i/lub w których nie przeprowadziliśmy w bieżącym roku testów redakcyjnych. Głosowanie odbywałoby się wtedy pod hasłem "najpopularniejszy", a nie najlepszy. O ile w kategoriach niemających rynkowego ciężaru gatunkowego (wyniki rankingu nie wpływają na sprzedaż ani na pozycję producenta lub dystrybutora) można głosować na najpopularniejszy produkt roku, o tyle w pozostałych trudno byłoby zagwarantować pełny obiektywizm i werdykt niekrzywdzący żadnej marki, producenta i firmy dystrybucyjnej.

Czytelnicy mogli jednak wytypować pięć firm producenckich, które ich zdaniem najbardziej "zaistniały" na rynku (dzięki wprowadzeniu nowej technologii, liczbie nowych modeli, nowych wersji, dzięki zwycięstwom w testach itd.). W tym wypadku oprócz wymienionych kryteriów mogły mieć również znaczenie osobiste kontakty ankietowanych z danymi firmami, poziom i jakość tych kontaktów, wiedza dotycząca m.in. jakości obsługi klientów przez te firmy lub ich partnerów handlowych itd.

Wyniki głosowania dotyczącego tytułu honorowego PC Worlda - Firma Roku 2004 Wybór Czytelników - opublikujemy 17 grudnia, w następnym wydaniu naszego miesięcznika, jako swoisty prezent pod choinkę.

Aparaty cyfrowe < 2000 zł

Wśród aparatów tanich największą popularnością cieszy się model wyposażony w "długie oko", czyli obiektyw o dużym zakresie ogniskowej. Model Olympusa - C-760 Ultra Zoom - pozwala na dziesięciokrotne zbliżenie fotografowanej sceny, co przydaje się na przykład podczas fotografowania dziko żyjących zwierząt. Niestety C-760 dysponuje matrycą o rozdzielczości tylko 3 milionów pikseli. Mimo to darzymy go nieco większym zaufaniem niż 6-megapikselowego Premiera ze sporo słabszym zoomem (3x). Czy zatem najcenniejsza jest dla nas możliwość podglądania? Taką możliwość ma znacznie słabiej oceniona Kyocera.

Aparaty cyfrowe 2000-3500 zł

Zwycięzcą wśród cyfrówek średniej klasy okazał się Canon Digital Ixus 500. Aparat należy do długo już goszczącej na rynku serii Ixus, reklamowanej niegdyś jako najmniejsze aparaty na świecie. Pięćsetka nie jest aż tak mała, jak niektóre najnowsze urządzenia konkurencji i hasło straciło na aktualności. Jednak ta niewielka cyfrówka dysponuje trzykrotnym zoomem optycznym i pięciomilionową matrycą. Aparat bardzo dobrze oceniliśmy za jakość rejestrowanych zdjęć. Nieco słabiej w redakcji i sporo słabiej wśród Czytelników oceniona została zaawansowana, ale też sporo większa i cięższa cyfrówka Olympusa. Na trzecim miejscu znalazł się elegancki produkt Fujifilm.

Aparaty cyfrowe > 3500 zł

W tej kategorii aparatów cyfrowych zwycięzcą zarówno według Czytelników, jak i redakcji, został najbardziej zaawansowany produkt Canona. PowerShot Pro 1 to jedna z pierwszych ośmiomegapikselówek. Dysponuje bardzo dobrą optyką, pochodzącą z serii L (grupa profesjonalnych, wymiennych obiektywów do analogowych i cyfrowych lustrzanek). Cyfrówka najlepiej wypadła w naszych testach redakcyjnych - mimo że pojawia się coraz więcej aparatów wyposażonych w matrycę 8 Mp, model Pro 1 nadal pozostaje liderem pod względem jakości rejestrowanego obrazu. Wyraźnie słabiej oceniliśmy urządzenia Sony (pierwszy aparat 8 Mp) oraz dużego i ciężkiego Olympusa C-8080.

Aparaty cyfrowe - lustrzanki

Zwyciężył Nikon D-70, jeden z najbardziej oczekiwanych aparatów w tym roku na rynku. Model D-70 to lustrzanka, która miała być odpowiedzią koncernu na wprowadzenie przez największego konkurenta najtańszej cyfrowej lustrzanki (Canon EOS 300D). Odpowiedź okazała się rynkowym hitem - mimo że niewiele droższy jest urządzeniem solidniej zbudowanym i rejestrującym naprawdę dobrej jakości zdjęcia.

Czytelnicy większą sympatią darzą najnowszą lustrzankę Canona - produkt wyłącznie dla profesjonalistów, który dysponuje największą i najdokładniejszą matrycą CMOS (24 x 36 mm, 16,7 Mp). Bardzo szybka maszyna dla fotoreporterów (1D MARK II) zajmuje trzecią lokatę.

Drukarki atramentowe < 500 zł

Wybierający najtańszą drukarkę mają utrudnione zadanie. Niskie ceny nie pozwalają projektantom na fantazję, więc modele z tej grupy są podobne nie tylko do konkurentów, ale i wersji z poprzednich lat. Najwięcej innowacji wprowadzono do produktu Canona, jednak pozostawiono poprzednie receptury atramentu bez zmian. Chwalą sobie taką stabilność producenci alternatywnych materiałów eksploatacyjnych i ich klienci, którzy mają tańszą, choć ryzykowną alternatywę dla atramentów oryginalnych. Czytelnicy postawili na drukarkę z HP, doceniając możliwość używania zamiennie czterech lub sześciu kolorów do wydruku zdjęć.

Drukarki atramentowe > 500 zł

W grupie drukarek droższych zarówno Czytelnicy, jak i fachowcy mieli trudności z wytypowaniem najlepszych urządzeń. Jednak minimalne różnice w liczbie głosów w ramach pierwszej trójki nie świadczą o podobieństwie modeli. Wręcz przeciwnie, każdy z nich ma cechy niepowtarzalne. Zwycięzca wyróżnia się pigmentowym zestawem atramentów, który jest wyjątkowo odporny na szkodliwy wpływ atmosfery i nie wymaga do wydruków lepszej jakości aż tak dobrego i drogiego papieru. Poza zestawem sześciokolorowym także w CMYK-u Deskjet może drukować bardziej ekonomicznym zestawem atramentów oraz łączyć się z siecią przewodami albo radiowo. Canon i865 wyróżnia się szybkością.


Zobacz również