Najsilniejsze polskie marki

Najsilniejsze marki w Polsce to Lipton, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Delicje oraz sama Polska (jako kraj) - wynika z najnowszej edycji BrandAsset™ Valuator przygotowanego przez BAV Consulting. W pierwszej dwudziestce rankingu dominują marki spożywcze (szczególnie silne okazały się słodycze), ale pojawiła się także np. Maryla Rodowicz.

Na kolejnych miejscach rankingu znalazły się marki: TVN, Mieszanka Wedlowska, Tymbark, Ptasie Mleczko, Alpen Gold, Hochland, Nokia, RMF FM, Nivea, National Geographic, Blend-a-Med., Winiary, Knorr, Jacobs, Maryla Rodowicz i Algida.

W badaniu marką może być niemal wszystko, co funkcjonuje na rynku i w świadomości konsumenta: towary, usługi, instytucje, waluty, kraje czy osoby publiczne. W tegorocznym badaniu BrandAsset™ Valuator przebadano 1294 marki z 95 kategorii.

Powstał także ranking "kwitnących marek polskich", które świetnie sobie radzą na rynku i osiągnęły największy wzrost swojej siły w latach 2007 - 2010. Znalazły się tam: Goliard, Indykpol, Marwit, Bajeczny (E. Wedel), Bartek, Constar, Simplus, Royal Collection, Kolastyna i Soraya.

Najsilniejszymi markami internetowymi okazały się: Allegro.pl, Gadu-Gadu, Google, YouTube i Gmail. W branży elektronicznej zwyciężyły: Nokia, Sony, Bosch, Zelmer oraz Samsung.

Według autorów badania marka składa się z czterech elementów. Pierwszy to wyróżnialność, która pokazuje czym marka różni się od innych, jakie są jej unikalne cechy, czy konsumenci są skłonni zapłacić za nią więcej niż za "zwykły" produkt, jak cechy charakterystyczne marki przełożyć na marżę i zysk. W Polsce w tym roku marki o największej wyróżnialności to: National Geographic, WOŚP, Lipton, Doda, Maryla Rodowicz i Delicje.

Kolejny element to zapotrzebowanie, czyli to, w jakim stopniu marka odpowiada na potrzeby konsumentów i spełnia ich oczekiwania. Przykłady takich marek w naszym kraju to: złoty (jako walut), Polska (jako kraj), TVN, Lipton, TVP1, Nivea i Polsat.

Istotnym elementem marki jest szacunek, który odzwierciedla, w jakim stopniu marka spełnia swoje obietnice, jaki jest poziom zaufania konsumentów i jaką cieszy się reputacją. W tej kategorii zwyciężyły marki takie jak: WOŚP, Polska, Adam Małysz, Mercedes i Wedel, Lipton i TVN.

Czwarty element to wiedza. Pokazuje stopień zażyłości konsumenta z marką, jej rozumienie, sposób korzystania. Jest to podsumowanie wszystkich doświadczeń konsumentów oraz działań marketingowych od momentu wprowadzenia marki na rynek. Marki, które wygrały w tej kategorii to m.in.: Polska, Złoty, TVP 1, WOŚP, Polsat, TVN, TVP2.

BAV Consulting należy do grupy Young & Rubicam Brands. Projekt badawczy BrandAsset™ Valuator - z którego pochodzą wyniki - powstał w 1993 r. jako światowe badanie opinii konsumenckich i narzędzie mierzące kondycję i wartość marek. Na zlecenie BAV Consulting badanie przeprowadziła agencja MillwardBrown SMG/KRC (metodologią face to face + self-completion); ogólnopolska próba reprezentatywna dla populacji 18-69 lat.


Zobacz również