Najszybsza karta 3D na świecie

GeForce FX obiecuje efekty jakości kinowej i nadzwyczajną wydajność. Jako jedno z pierwszych czasopism komputerowych na świecie porównujemy nowy produkt NVIDII z wzorcową kartą 3D Radeon 9700 Pro oraz z kartą GeForce Ti 4600.

GeForce FX obiecuje efekty jakości kinowej i nadzwyczajną wydajność. Jako jedno z pierwszych czasopism komputerowych na świecie porównujemy nowy produkt NVIDII z wzorcową kartą 3D Radeon 9700 Pro oraz z kartą GeForce Ti 4600.

Egzemplarz testowy to Mystify 5800 Ultra firmy Terratec. Technicznie karta jest zgodna z wzorcem NVIDII, producenta układu. Na ile różni się od Radeona 9700 Pro? Czy pracuje stabilnie? Jak głośny jest wentylator? Ograniczymy się do istotnych szczegółów i poświęcimy artykuł gotowemu produktowi oraz jego wydajności 3D. Karta Terrateca kosztuje aż 650 euro, o około 800 zł więcej niż Radeon 9700 Pro. Rzecz niezwykła - NVIDIA dostarcza w tej chwili producentom kart już nie tylko procesor graficzny, ale także kompletną płytkę, z wentylatorem włącznie. Obie firmy mogą zatem od razu konkurować bogactwem wyposażenia. Najwidoczniej NVIDIA obawiała się o stabilność pracy karty, gdyby producenci kart zaczęli majstrować przy systemie chłodzenia w celu jego wyciszenia.

Wysoka częstotliwość taktowania

GeForce FX zajmuje dwa śledzie. U góry szczeliny wentylacyjne, na dole gniazda monitora.

GeForce FX zajmuje dwa śledzie. U góry szczeliny wentylacyjne, na dole gniazda monitora.

Procesor GeForce FX 5800 Ultra (kryptonim NV 30) produkowany jest w nowoczesnej technologii 0,13 µm. Zawierając 125 milionów tranzystorów, stanowi obecnie najbardziej złożony układ grafiki.

Wprawdzie R300 firmy ATI ma również osiem potoków renderingu, może się jednak pochwalić "zaledwie" 107 milionami tranzystorów. NVIDIA taktuje zarówno procesor, jak i pamięć DDR2 z niesłychanie wysoką częstotliwością 500/500 MHZ; efektywna częstotliwość pamięci RAM wynosi 1 GHz. Proporcjonalnie duże jest też zapotrzebowanie na energię. GeForce FX 5800 Ultra zasilana jest przez złącze twardego dysku bezpośrednio z zasilacza komputera.

W dodatku do stabilnej pracy NVIDIA zaleca zasilacz 350 W. Osiem układów pamięci BGA ma na razie pojemność 128, a nie - jak oczekiwano - 256 MB. Szerokość łącza pamięci wynosi, w przeciwieństwie do Radeona 9700 Pro, tylko 128 zamiast 256 bitów.

Z tego powodu GeForce FX z przepustowością pamięci 16,9 GB/s pozostaje w tyle za swoją konkurentką (20 GB/s). Punkt dla NVIDII - procesor NV30 zwiększa szerokość pasma, zależnie od stopnia kompresji danych, do 48 GB/s. Jak wszystkie obecnie produkowane układy, również NV30 obsługuje AGP 8x, choć pracuje bez problemów i w trybie AGP 4x.

Kinowa jakość efektów?

Architekturę GeForce NVIDIA nazwała FX CineFX i obiecuje efekty o jakości kinowej w czasie rzeczywistym, możliwe do uzyskania dzięki DirectX 9. W porównaniu z Radeonem 9700 Pro procesor NV30 może przetwarzać jeszcze bardziej złożone jednostki cieniowania wierzchołków i pikseli (pixel shader i vertex shader), daje się więc jeszcze bardziej elastycznie programować. Jednak ze względu na bardzo duży nakład prac programistycznych najpierw mogą się rozpowszechnić gry zgodne z R300, a więc korzyści związane z GeForce FX pozostaną na razie teoretyczne. Jako pierwszy procesor graficzny GeForce FX obsługuje 64-bitową głębię kolorów i wykonuje obliczenia ze 128-bitową dokładnością. Daje to w efekcie łagodniejszy przebieg barw, a błędy pikselowe mają przejść do historii. Opracowana przez firmę 3Dfx technika Depth-of-Field (głębia ostrości) powoduje nieostrość głębi. Jeszcze jedno - procesor NV30 to pierwszy układ NVIDII obsługujący szybki, pełnoekranowy antyaliasing. W ten sposób NVIDIA dorównuje jakościowo konkurencji.

Ciężka i głośna

Z nowym systemem chłodzenia FX Flow GeForce FX 5800 Ultra waży aż 600 gramów - za dużo. Radeon 9700 Pro z 220 gramami to waga piórkowa; nawet GeForce4 Ti 4600 z olbrzymim radiatorem waży tylko 420 gramów. System chłodzenia FX Flow zajmuje szerokość dwóch śledzi i blokuje w ten sposób gniazdo PCI obok karty grafiki. Hałaśliwy wentylator promieniowy zasysa świeże powietrze przez otwór śledzia i wypycha je przez trzy kanały wentylacyjne (heatpipes) na zewnątrz. GeForce może wprawdzie zmniejszyć obroty wentylatora, jednak nawet w trybie 2D pracuje znacznie głośniej niż Radeon 9700 Pro z pełnym obciążeniem. W trybie 3D wirnik wentylatora wchodzi na wysokie obroty, a hałas staje się wręcz nieznośny. W jednym z komunikatów prasowych na temat Mystify 5800 Ultra firma Terratec twierdzi: "Karta zawsze pozostaje chłodna. To zasługa bardzo cichego, innowacyjnego systemu chłodzenia FX Flow". Oba stwierdzenia są nieprawdziwe. GeForce FX nie tylko niemiłosiernie hałasuje, ale w dodatku nagrzewa się do skrajnie wysokiej temperatury.

Terratec - wielki pakiet gier

Terratec dodaje do Mystify 5800 Ultra bardzo wartościowy pakiet gier. Obok genialnej "Splinter Cell" i strzelanki "UT 2003" dostaniesz również tytuł DirectX 9 - "Gunmetal". Plotka głosi, że ten ostatni tytuł każdy z producentów kart GeForce X będzie musiał obowiązkowo dołączać do zestawu jako demo. To absurdalne, bo gra wygląda zaledwie w połowie tak dobrze, jak "Splinter Cell". Dodatkowo jest jeszcze najnowszy detonator XP 42.63 oraz pełna wersja 3DMark2001, brak natomiast odtwarzacza DVD. Oczywistym wyposażeniem karty są wyjścia VGA, TV i DVI.

Tak testowaliśmy

Chcąc uzyskać obraz wpływu procesora na wydajność, przetestowaliśmy FX na dwóch platformach. Pierwsza składała się z procesora Pentium 4 HT 3,06 GHz, 512 MB pamięci PC2100 (DDR266) i płyty głównej Gigabyte 8INXP. Na drugiej platformie pracował Athlon XP/1800+ z 512 MB pamięci PC2700 (DDR333) na płycie A7N8X Asusa. Ze względu na brak nadających się do użytku testów DirectX 9 przepuściliśmy kandydatów przez testy 3DMark2001 (Default) i UT2003 (Botmatch), aby zmierzyć wydajność DirectX 8. "Quake III" i "Serious Sam: 2nd Encounter" posłużyły nam za test OpenGL. Wszystkie sprawdziany przeprowadziliśmy w rozdzielczościach 1024 x 768, 1280 x 1024 i 1600 x 1200 punktów.

W drugim przebiegu poddaliśmy GeForce FX próbie z maksymalną jakością obrazu, a więc z poczwórnym, pełnoekranowym antyaliasingiem (FSAA) i ośmiokrotnym filtrowaniem anizotropowym (AF).

Rozczarowanie

Wyniki testów karty GeForce FX 5800 Ultra były dużo poniżej naszych oczekiwań.

Ogólnie biorąc, jest ona tylko nieco szybsza od naszej aktualnej karty wzorcowej 3D, Radeon 9700 Pro, a w niektórych testach nawet przegrywa. W 3DMark2001 uzyskała 14 867 punktów, podczas gdy wynik Radeona to 14 794. Przy maksymalnej jakości obrazu wygrywa GeForce stosunkiem 10 549 do 9 331. Niespodzianka - w "Quake III" nowy sztandarowy produkt NVIDII pracuje bez antyaliasingu i filtrowania anizotropowego nieco szybciej, po ich włączeniu wyraźnie przegrywa (zob. tabela benchmarków). Przy normalnej jakości obrazu w UT 2003 GeForce FX osiąga zaledwie poziom Ti-4600; przy wysokiej jakości wyprzedza wprawdzie swoją poprzedniczkę, jednak zaledwie dorównuje karcie ATI. Krążą pogłoski, że GeForce FX 5800 Ultra połamie sobie zęby na mającym się wkrótce ukazać teście 3DMark2003. Rendering będzie podobno o połowę wolniejszy niż w 9700 Pro - prawdopodobnie problem tkwi w sterowniku.

Niewątpliwie GeForce FX 5800 Ultra jest jedną z najszybszych kart 3D na świecie, ale nie uważamy jej za wzorcową do gier. Przyczyna jest prosta - Radeon 9700 Pro ma prawie taką samą wydajność i jest lepiej zaprojektowany, a kosztuje o 700-800 zł mniej. Dlatego pozostaje najlepszą kartą dla graczy.

Typ karta graficzna 3D (GeForce FX 5800 Ultra)

Producent Terratec

Informacje Terratec, http://www.terratec.de

Cena ok. 650 euro

Słowniczek

Potoki renderingu - przypominają linię produkcyjną. Piksele są kolejno teksturowane, wyposażane w efekty światła i cienia, po czym przesyłane do monitora.

DDR2 - następna wersja pamięci DDR. Podobnie jak poprzednia wersja, również DDR2 przesyła dwa pakiety danych na jeden takt, pracuje jednak z większą częstotliwością taktowania.

Shader - elastycznie programowalna jednostka układu grafiki. Vertex shader zajmuje się wielokątami, a pixel shader - teksturami.

Heatpipes - system chłodzenia. W metalowym kanale gaz transportuje przeznaczone do odprowadzenia ciepło z jednego punktu (np. z układu grafiki) do innego punktu (np. do wentylatora).


Zobacz również