Najwartościowsze marki

BusinessWeek przedstawił ranking najcenniejszych marek. Zwyciężyła Coca-Cola, w pierwszej dziesiątce znalazły się cztery firmy technologiczne, przy czym aż dwie - w pierwszej trójce.

W pierwszej dziesiątce znalazły się kolejno:

1. Coca-Cola (70,45 mld USD)

2. Microsoft (65,17 mld USD)

3. IBM (51,8 mld USD)

4. General Electric (42,34 mld USD)

5. Intel (31,1 mld USD)

6. Nokia (29,44 mld USD)

7. Disney (28,04 mld USD)

8. McDonald's (24,7 mld USD)

9. Marlboro (22,18 mld USD)

10. Mercedes (21,37 mld USD).

Zestawienie przygotowane przez gazetę i agencję Interbrand zdominowały firmy amerykańskie, zajmując 62 miejsca w pierwszej setce i 8 w pierwszej dziesiątce. Ranking i wycenę oparto na szczegółowej analizie na ile marka wpływa na wielkość sprzedaży, z uwzględnieniem takich czynników jak pozycja na rynku, stabilność, znajomość marki poza granicami rodzimego kraju.

Amerykańska dominacja nie jest jednak zupełna: najwięcej zyskały w porównaniu z poprzednimi notowaniami firmy spoza USA - Samsung Electronics, L'Oreal, Toyota. Skandale korporacyjne i giełdowe zachwiały natomiast pozycją takich marek jak JPMorgan, Merill Lynch czy Morgan Stanley. Największych deprecjacji doznały jednak inne marki - Ford (16%, spadek do 17,1 mld USD), czy Kodak (19%, do 7,8 mld USD).


Zobacz również