Najwięcej spółek debiutuje w Warszawie

W III kw. br na rynkach europejskich zadebiutowało 86 spółek o łącznej wartości 2479 mln euro. Królem parkietów był Londyn, a Warszawa znalazła się na czwartym miejscu pod względem wartości IPO i na pierwszym w kategorii ilości - wynika z raportu PricewaterhouseCoopers IPO Watch Europe.

Trzeci kw. br. wypadł lepiej niż analogiczny okres ub. r, kiedy to zadebiutowały 32 spółki o łącznej wartości 1375 mln euro. Jednak miniony kwartał pod względem wartości był gorszy od II kw. br, w którym pozyskano 9014 mln euro z 89 IPO.

Dla porównania, na amerykańskich giełdach NASDAQ i NYSE w III kw. br. odnotowano 32 oferty pierwotne o łącznej wartości 3762 mln euro.

Na giełdzie w Londynie przeprowadzono aż trzy z pięciu największych europejskich IPO. Były to: spółka inwestycyjna Vallar (822 mln euro), sieć handlowa Ocado Group (256 mln euro) oraz spółka inwestycyjna JP Morgan Global Emerging Markets Income Trust (239 mln euro).

Na drugim miejscu pod względem wartości ofert znalazła się Deutsche Börse z czterema debiutami o łącznej wartości 377 mln euro. Na niemieckiej giełdzie przeprowadzono drugie co do wielkości IPO w Europie w minionym kwartale - spółki z sektora mediowego, Ströer Out-of-Home Media AG, o wartości 358 mln euro. Na trzecim miejscu znalazł się Luksemburg z 12 debiutami o wartości 301 mln euro. Miała tu miejsce piąta co do wielkości oferta europejska - spółki Sino-American Silicon Products, o wartości 135 mln euro.

Czwartą pozycję zajęła Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, gdzie przeprowadzono 32 debiuty o łącznej wartości 60 mln euro. Na kolejnej pozycji uplasowała się NYSE Euronext z 10 IPO o wartości 35 mln euro. Na pozostałych rynkach europejskich łączna wartość IPO nie przekroczyła 10 mln euro.

Warszawska giełda zajęła pierwsze miejsce pod względem liczby ofert pierwotnych, dzięki rekordowej ilości spółek debiutujących na alternatywnym rynku NewConnect, gdzie odnotowano aż 29 IPO (na rynku głównym zadebiutowały tylko trzy spółki). Jest to wzrost w porównaniu z I i II kw. br., kiedy przeprowadzono odpowiednio 15 i 25 IPO, zaś w analogicznym okresie rok wcześniej na GPW zadebiutowało tylko 9 spółek.

W minionym kwartale łączna wartość warszawskich debiutów wyniosła 60 mln euro, jest to zaledwie 2% wartości wszystkich IPO odnotowanych w tym czasie na największych europejskich parkietach. Jest to spadek łącznej wartości ofert o 98% w porównaniu z II kw. br.

Od lipca do września 2010 r. największym debiutem na GPW była oferta akcji Zakładów Przemysłu Cukierniczego Otmuchów (19 mln euro). Pozostałe IPO na rynku głównym to: Harper Hygienics (artykuły osobiste i gospodarstwa domowego) o wartości 13 mln euro oraz Rank Progress (nieruchomości) o wartości 12 mln euro.

Na New Connect spółki pozyskały łącznie 16 mln euro, średnia wartość oferty wyniosła ok. 0,6 mln euro.

"Inwestorzy giełdowi skupiają już uwagę na czwartym kwartale, w którym należy się spodziewać kilku poważnych ofert. Bez wątpienia najważniejszym wydarzeniem nadchodzących tygodni będą zapisy na akcje oraz debiut GPW, nie tylko z punktu widzenia inwestorów zainteresowanych tą ofertą, ale i całego polskiego rynku kapitałowego" - mówi Jacek Socha, wiceprezes PwC w Polsce.


Zobacz również