Napisz sobie grę na Maca

Pamiętacie jeszcze takie gry jak "Contra" czy "Sonic The Hedgehog"? Nie ma chyba gracza, który by nie zetknął się z tymi tytułami. Dzięki najnowszej aplikacji firmy Sawblade Software - Power Game Factory - będziecie mogli wyruszyć w sentymentalną podróż i stworzyć podobne, rozbudowane zręcznościówki, wykorzystujące grafikę 2D. Na pewno przypomną Wam one dawne, wspaniałe czasy, w których królowały gry 8-bitowe.

Użytkownik programu Power Game Factory nie musi znać tajników programowania, aby móc stworzyć efektowne gry z przewijanym ekranem o grafice dwuwymiarowej - zręcznościówki, w których gracz prowadzi postać przez kolejne poziomy gry. Kierowany przez gracza bohater może poruszać się w lewo i w prawo, skakać i strzelać w ośmiu różnych kierunkach. Innymi słowy, w programie można pisać gry podobne do takich tytułów 8- i 16-bitowych tytułów jak "Contra", "Super Mario Brothers", "Sonic The Hedgehog" czy "Donkey Kong Country". Nie można tworzyć gier, w których kierowana postać porusza się w górę i w dół ekranu w widoku izometrycznym. Niemożliwe jest także tworzenie gier z elementami RPG (punkty doświadczenia czy duża ilość niesionych przedmiotów).

Screenshot z gry "Greenland Invasion"

Screenshot z gry "Greenland Invasion"

Mała rzecz, a cieszy

Grafika w tworzonych projektach opiera się na wspomaganym sprzętowo standardzie OpenGL, z mnogością dostępnych rozdzielczości, efektami przezroczystości, rotacji i skalowania postaci. Grafika może być tworzona w 8 popularnych formatach. Wymiary poziomów mogą sięgnąć maksymalnie 32576 pikseli w poziomie i w pionie. Siatka tła, na której można umieszczać elementy architektury poziomu, ma wymiary kwadratu o boku 8x8 pikseli.

Już pierwszy rzut oka na główne menu programu pozwala zorientować się w jego możliwościach. Okienko Levels służy do tworzenia poziomów i wypełniania ich postaciami, tłem, przedmiotami i innymi obiektami. Okno Character Sets służy do tworzenia, edycji i usuwania ustawień Postaci, w tym animacji i efektów dźwiękowych. Dostępnych jest 16 zestawów efektów dźwiękowych.

Power Game Factory - menu główne

Power Game Factory - menu główne

W menu Interface wybieramy ustawienia ekranu tytułowego gry, menu, intro oraz tworzymy ikonę gry. Najciekawsze z punktu widzenia efektowności rozgrywki wydaje się okno Weapon Types, gdzie - jak łatwo się domyślić - użytkownik tworzy najprzeróżniejsze środki destrukcji oraz ustawia właściwości śmiercionośnych "zabawek" (celność, szybkość oddania strzału, ilość amunicji itp.). Warto wyróżnić także menu Projectile Types, w którym określamy parametry wystrzeliwanych pocisków, rakiet, strzałów lasera, granatów i wielu innych przedmiotów, które mogą posłużyć jako amunicja.

Ekran tworzenia broni

Ekran tworzenia broni

Wymagania i dostępność

Power Game Factory wchodzi właśnie do sprzedaży i jest dostępny do nabycia w cenie 44 USD. Na płycie CD z aplikacją producent umieścił także projekt gry napisanej w środowisku Power Game Factory - "Greenland Invasion", jak również przewodnik dla początkujących, instrukcję obsługi oraz pliki dźwiękowe i graficzne do wykorzystania w projektach użytkowników. Program można kupić także za pośrednictwem zwykłej poczty.

Program wymaga systemu operacyjnego Mac OS X w wersji co najmniej 10.2. Podobne wymagania mają stworzone za jego pomocą gry. Power Game Factory został przetestowany na maszynach z procesorami G3 i, jak zapewnia producent, pomyślnie przeszedł testy, jednak zalecane jest korzystanie z niego na komputerach z silniejszymi procesorami (co najmniej G4). Program działa także na iBookach i Macach mini. Minimalna ilość pamięci RAM to 256, optymalne działanie powinno już jednak zapewniać 512 MB. Użytkownik powinien także dysponować odpowiednią ilością wolnego miejsca na twardym dysku - przynajmniej 2 GB. Zaleca się również karty graficzne z dużą ilością pamięci RAM - mogą to być zarówno produkty ATI jak i nVidii wyposażone w minimum 64 MB pamięci.

Początkowo twórcy programu zamierzali stworzyć jego wersję także dla systemu Windows, jednak w obliczu napotykanych trudności zrezygnowano z tych planów. Co ciekawe, Sawblade Software nie nakłada na klientów restrykcji, w jaki sposób korzystać z gier stworzonych za pomocą Power Game Factory - można je nawet sprzedawać.

Więcej informacji: Sawblade Software.


Zobacz również