Neostrada z dodatkami

Telekomunikacja Polska SA zamierza oferować komputery PC w leasingu w zamian za wykupienie usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu.

Telekomunikacja Polska SA zamierza oferować komputery PC w leasingu w zamian za wykupienie usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu.

TP SA na przełomie marca i kwietnia br. udostępni nową usługę teleinformatyczną znaną pod nazwą Neostrada. Elementem promocji nowego rozwiązania ma być dzierżawa komputerów. W zamian za wykupienie usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu urządzenia będą oferowane klientom w leasingu. Oferta zostanie skierowana głównie do małych i średnich firm, a raty leasingowe będą doliczane do rachunku telefonicznego. Mimo iż pomysł znajduje się obecnie w fazie projektu, to niebawem wejdzie w życie pilotażowa oferta na terenie Gdańska. Jeśli ta łączona usługa (leasing komputera plus dostęp do Internetu) sprawdzi się tam, oferta będzie udostępniona w całym kraju.

Neostrada to szerokopasmowy dostęp do Internetu, realizowany przy użyciu modemów ADSL firmy Siemens. Dzięki nowej usłudze osoby prywatne oraz firmy znajdujące się w odległości nie większej niż 5,5 km od centrali, w której zamontowane są odpowiednie urządzenia, będą mogli korzystać z połączeń o przepustowości dochodzącej do 2 Mb/s. W 10 centralach w Warszawie już zainstalowano odpowiednie urządzenia. Cena dostępu wyniesie od 300 zł za 256 Kb/s do 1,5 tys. zł za 2 Mb/s. Ponadto klient może rozszerzyć pakiet podstawowy poprzez dokupienie innych usług, takich jak konta poczty elektronicznej (pakiety 5 i 10 kont), dodatkowa przestrzeń dyskowa (pakiety 50 i 100 MB), domena mojanazwa.pl lub funkcjonalna (mojanazwa.com.pl czy mojanazwa.org.pl). Cena instalacji zależy od maksymalnej szybkości transmisji do komputera abonenta. W przypadku opcji 256 Kb/s trzeba będzie zapłacić 100 zł. Najdroższa jest opcja 2 Mb/s, której instalacja kosztuje 700 zł.

Duży kontrakt

Pracownicy Telekomunikacji Polskiej SA potwierdzają, że jeszcze w tym roku spółka zamierza sprzedawać ofertę pakietową - szerokopasmowy dostęp do Internetu wraz z leasingiem komputerów. "Faktem jest, że przymierzamy się do takiej usługi. Na razie jednak nie mogę zdradzić żadnych szczegółów" - przyznaje Michał Potocki, rzecznik prasowy TP SA. Nie wiadomo także, kto będzie dostawcą sprzętu. Hewlett-Packard, który od kilku lat zaopatruje TP SA, jest uznawany za faworyta do wygrania przetargu. Jednak ani przedstawiciele TP SA, ani HP nie chcą tego potwierdzić. "Ze względu na rozmiar przedsięwzięcia i potencjał kapitałowy Telekomunikacji Polskiej SA, każda firma byłaby bardzo zainteresowana ofertą współpracy" - twierdzi Inga Kasak, rzecznik prasowy Hewlett-Packard. Współpraca z TP SA w ramach usługi Neostrada będzie bardzo korzystna dla dostawcy sprzętu, ponieważ kontrakt ten może się okazać najdroższą umową zawartą w Polsce w tym roku na dostawę komputerów PC. Co więcej, umowa taka może zaowocować spadkiem sprzedaży sprzętu przez innych producentów, a także w sklepach komputerowych, oferujących tzw. składaki.

Z przepisów podatkowych wynika że, aby spółka mogła odpisać od podatku kwoty leasingowe, zestaw skonfigurowany do korzystania z sieci Internet nie powinien być droższy niż 3500zł netto. Sprzęt używany przez klientów nadal będzie wchodził w skład majątku TP SA po stronie kosztów. Gdy zakończy się okres dzierżawy komputera, użytkownik może odkupić sprzęt od TP SA za symboliczną kwotę. "W momencie gdy będzie już można odkupić komputer od TP SA, zestaw PC będzie już przestarzały" - uważa jednak Piotr Piszczek z firmy Zig-Zag.

Usługi łączone

Usługi łączone nie są nowym pomysłem na rynku. "Podobne inicjatywy były podejmowane przed 2 laty w Stanach Zjednoczonych. Obecnie leasing sprzętu komputerowego wydaje się nieco spóźniony, gdyż dzisiaj sprzedaż sprzętu komputerowego nie rośnie tak gwałtownie, jak jeszcze przed rokiem czy dwoma laty. Przyczyną jest nasycenie rynku" - uważa Artur Piechocki z NASK.

Podobne usługi świadczyła firma NTT System we współpracy z Polska On-Line w listopadzie 1999 r. Korzystając z tej oferty, można było kupić komputer wartości ok. 4 tys. zł za połowę ceny. Firma opłacała również klientom 2-letni abonament za dostęp do Internetu (poprzez rozwiązania ISDN firmowane przez Polska On-line lub telefoniczny numer dostępowy Internet Partners), klienci płacili tylko za połączenia. Przedsięwzięcie zakończyło się fiaskiem, ponieważ nie spotkało się z większym zainteresowaniem klientów. Autorzy pomysłu uważają jednak, że usługa ta została wprowadzona w złym okresie. "Klienci nie potrafili zrozumieć naszej oferty, lecz głównie obawiali się zagrożenia ze strony pluskwy milenijnej" - uważa Piotr Dudek z NTT System.

Cena komputera w tym przypadku również była istotna. "Odpowiedź rynku na nasz pomysł była negatywna. Być może ze względu na zbyt wysokie ceny komputerów NTT" - uważa Olaf Gajl, prezes firmy Polska On-Line. Pracownicy NTT System i Polska On-Line zgodnie twierdzą, że główną przyczyną porażki były jednak niewystarczające działania marketingowe. Jeżeli TP SA dobrze przedstawi klientom korzyści wynikające z zakupu nowej usługi, oferta taka z pewnością zyska zainteresowanie. "Klient musi widzieć wszystkie korzyści wynikające z usługi. My natomiast zaniedbaliśmy reklamę naszej oferty" - uważa Piotr Dudek z NTT System.

Różne opinie

Opinie odnośnie do powodzenia całego przedsięwzięcia są podzielone. "Pomysł TP SA raczej nie sprawdzi się na naszym rynku, ponieważ klient indywidualny wykupujący łącze zazwyczaj ma już komputer" - twierdzi Piotr Piszczek z firmy Zig-Zag. Podobnie sytuacja przedstawia się w firmach, gdyż większość przedsiębiorstw jest już skomputeryzowana. Artur Piechocki z NASK również uważa, że Telekomunikacja Polska SA może mieć problemy ze znalezieniem odpowiedniej grupy klientów, do której może skierować swoją ofertę. "Przedsiębiorcy z reguły w prowadzeniu dotychczasowej działalności już używają komputerów. Nie widzę więc uzasadnienia nabywania sprzętu na zasadach leasingu, którego koszty nie są niestety niskie" - uważa Artur Piechocki.

Odmiennego zdania jest Wojciech Gawęda, członek rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Twierdzi on: "Większość firm z reguły cierpi na brak sprzętu, a oferta TP SA zapewni komputer w miarę tani, a zarazem wysokiej klasy". Prawdopodobnie najtańsza opłata miesięczna wyniesie ok. 500 zł, co dla średniej wielkości firmy nie jest dużym wydatkiem. Firma natomiast zdobędzie dodatkowe narzędzie pracy, którym może być markowy komputer. Dla małych firm jednak taka kwota może okazać się za duża.

Dostawcy usług internetowych uważają, że jeśli usługa będzie tania, jej jakość może pozostawiać wiele do życzenia. "Usługa TP SA nie będzie stanowić dla nas znaczącej konkurencji, gdyż oferta naszej firmy skierowana jest do bogatszych klientów, a jakość usługi można określić jako tę z wyższej półki" - uważa Marcin Sikorski, dyrektor działu handlowego w firmie Internet Partners.

Specjaliści od Internetu zgodnie twierdzą, że powodzenie całego przedsięwzięcia w głównej mierze zależy od marketingu. Jeżeli TP SA dobrze zareklamuje tę akcję, jej oferta powinna wzbudzić zainteresowanie. "Wraz z wprowadzeniem tej usługi zwiększy się liczba osób korzystających z Internetu. Oznacza to napływ nowych klientów dla takich firm, jak portale internetowe" - twierdzi Maciej Karwowski, dyrektor ITT.


Zobacz również