Netbook za złotówkę? 7 powodów na tak

Niedługo może okazać się, że operatorom telekomunikacyjnym bardziej opłaci się sprzedawać netbooki niż telefony komórkowe. Przemodelowanie oferty oraz współpraca z producentami komputerów przenośnych mogą okazać się świetną receptą na zachowanie wysokich przychodów, w czasie spadku wpływów z usług głosowych.

Coraz rzadziej korzystamy z komputerów, nie korzystając jednocześnie z Internetu. Do pracy w sieci idealnie nadają się netbooki. Być może to właśnie dzięki upowszechnieniu tanich, przenośnych komputerów dedykowanych do pracy w Internecie ziści się zapowiadana od lat zmiana - transmisja danych, która w przeszłości stanowiła usługę dodaną, stanie się najważniejszym elementem oferty operatorów komórkowych.

Tego typu sprzedaż wiązana i idea subsydiowania sprzętu elektronicznego przez dostawców, a w szczególności operatorów telekomunikacyjnych nie jest oczywiście żadną nowością. Przykładowo na rynku dostępny jest netbook Asus Eee PC 904HD w pakiecie z modemem i usługami dostępu do internetu w sieci Plus. W ofertach większości operatorów z przysłowiową złotówkę nabyć można już "pełnowymiarowy" notebook, który jest uzupełnieniem usługi transmisji danych. Oferta taka jest jednak swego rodzaju formą sprzedaży ratalnej. Zazwyczaj bowiem raty za zakup komputera nie stanowią części opłaty abonamentowej.

Oto 7 powodów, które mogą przekonać operatorów telekomunikacyjnych, producentów tanich komputerów oraz ich potencjalnych klientów do pomysłu subsydiowania netbooków.

1. Potrzeba oszczędzania

Coraz więcej firm i użytkowników prywatnych zamierza w najbliższym czasie zmniejszyć wydatki na usługi telekomunikacyjnym. Plany te mają związek m.in. z aktualną sytuacją gospodarczą. Jednak nie tylko - wraz z popularyzacją technik bezprzewodowej transmisji danych, technologii VoIP oraz rosnącą liczbą darmowych punktów dostępu do sieci Wi-Fi zmieniają się potrzeby klientów.

Również oferty w postaci tysięcy minut rozmów wliczonych w abonament nie stanowią już niczego specjalnego. Operatorzy telekomunikacyjni oraz producenci sprzętu elektronicznego muszą szukać innych sposobów na przyciągnięcie i utrzymanie klientów jako potencjalnych źródeł zysku w przyszłości. Tym bardziej, że sprzedaż telefonów komórkowych spada.

2. Spadek sprzedaży telefonów...

Globalny kryzys finansowy znajduje odbicie w sprzedaży telefonów komórkowych - w tym roku wakacyjne wyprzedaże telefonów i wymyślne oferty operatorów nie przyciągnęły tylu klientów co zwykle. Z analiz IDC wynika, że w minionym kwartale na świecie sprzedano o 0,4 proc. mniej komórek niż poprzednim trymestrze br. Tymczasem w poprzednich latach druga połowa roku przynosiła nawet 20 proc. wzrost sprzedaży. Mniejsza sprzedaż przekłada się na mniejszą liczbę podpisanych nowych umów oraz podwyższonych planów taryfowych. To zaś stanowi dla operatorów koszt utraconych korzyści. Równocześnie rośnie sprzedaż tanich komputerów przenośnych.

3. ...wzrost sprzedaży netbooków

W trzecim kwartale br. na świecie właścicieli znalazło prawie 28 mln komputerów. Ponad połowa z nich z komputery przenośne. Najszybciej rozwijającą się częścią rynku jednak jest segment komputerów typu netbook. Tylko w minionym kwartale sprzedano ich ponad 2 mln. Jednocześnie globalna sytuacja gospodarcza może przełożyć się na spadek sprzedaży w ostatnich trzech miesiącach roku. Aby temu przeciwdziałać producenci mogą zdecydować się na odważne działania.


Zobacz również