Nie daj się oszukać w internecie. Przydatne wskazówki

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Urząd Komunikacji Elektronicznej oraz Europejskie Centrum Konsumenckie wzięły udział w akcji mającej na celu zapoznanie ludzi ze specyfiką zakupów w sieci. Instytucje te przygotowały porady dla kupujących online.

Nie daj się oskubać w sieci

Na stronie UOKiK znajdujemy siedem porad dla osób, które chcą świąteczne zakupy wykonać w sieci. Muszą one wiedzieć, że istnieją różnice pomiędzy przepisami rządzącymi zakupami internetowymi i tradycyjnymi oraz pewne zasady, których należy przestrzegać.

Po pierwsze, warto poszukać danych sklepu na stronie internetowej. Uczciwi sprzedawcy nie będą mieli problemu z podaniem adresu i numeru działalności przedsiębiorstwa. Należy również uważnie zapoznać się z interesującą nas ofertą, terminem jej realizacji (szczególnie ważne przy zakupach grupowych), wszystkimi dodatkowymi kosztami i możliwymi formami płatności. Jeśli nie mamy pełnego zaufania do sprzedawcy, to warto wybrać opcję zapłaty przy odbiorze.

Możliwość zwrotu produktu

Internetowy sprzedawca ma 30 dni na realizację zamówienia, więc przed jego dokonaniem należy dowiedzieć się, jak długi będzie termin dostarczenia produktu. Gdy otrzymamy już nasz produkt, to w przeciwieństwie do tradycyjnych zakupów możemy go zwrócić, jeśli nam się nie spodoba. Należy jednak pamiętać o pewnych zasadach.

Na zwrot produktu mamy 10 dni, w czasie których musimy dostarczyć pisemne oświadczenie z dołączonym dowodem zakupu. Wysyłamy je listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbiorcy. Należy też odesłać sam produkt i pamiętać o pewnych wyjątkach. Nie można zwrócić rozpakowanych z folii płyt CD, DVD i programów komputerowych, a także wycieczek, biletów do kina, teatru itd.. Zasada ta nie obowiązuje, gdy kupujemy u osoby prywatnej.

Dowód zakupu podstawą gwarancji

Na zakupione w sklepach internetowych produkty mamy dwuletnią gwarancję. Do dochodzenia swoich praw będziemy oczywiście potrzebowali paragonu lub innego dowodu zakupu. Więcej informacji pomagających w bezpiecznych zakupach w sieci znajdziemy na stronach Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Europejskiego Centrum Konsumenckiego i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.


Zobacz również