Niebrzemienna w skutki nieuczciwość

Tylko 9% Polaków dokonując wyboru miejsca zakupów uznaje odpowiedzialność handlowca (np. wobec pracowników) za ważne kryterium - wynika z raportu On Bard PR. Nie oznacza to, ze klienci nie dostrzegają nagannych zachowań: 64% Polaków nie wierzy w uczciwość super i hipermarketów wobec ich własnych pracowników.

Według raportu "Wizerunek sieci handlowych", przygotowanego przez On Board PR w oparciu o badania PBS DGA, listę najważniejszych pożądanych cech marketów otwiera oczekiwanie jakości produktów i obsługi (49% wskazań) oraz uczciwości wobec klientów (42%). Co znamienne, najwięcej poczucia własnej wartości mają starsi uczestnicy sondażu: uczciwości wobec klientów wymaga 51% osób powyżej 59 lat, wobec tylko 31% w grupie 15-17 lat.

Wśród cech, które Polacy najbardziej cenią u sieci wielkopowierzchniowe są także fachowość i kompetencje obsługi (25%), klimat i miła atmosfera (22%), nowoczesne rozwiązania (20%), zrozumienie potrzeb klientów (20%). Nowoczesność rozwiązań handlowych (pomysłowe podejście do klienta i sprzedaży) było najważniejsze dla osób w wieku 15-17 lat, studentów i menedżerów (ok. 30-33% w każdej grupie).

Raport wskazuje, że ujawnione afery, związane ze stosunkiem sieci wielkopowierzchniowych do własnych pracowników czy kontrahentów, wpłynęły negatywnie na ich reputację. 64% Polaków uważa, że super i hipermarkety nie są uczciwe wobec swoich pracowników. Najwięcej ocen negatywnych sieci wielkopowierzchniowe zbierają wśród osób z wyższym wykształceniem, użytkowników Internetu (73%) i najmłodszych.

Z drugiej strony, nie przekłada się to na postulaty względem supermarketów. Tylko około 9% badanych umieściło na liście swoich oczekiwań wobec sklepów wielkopowierzchniowych odpowiedzialne relacje z pracownikami i kontrahentami. Najwięcej - w grupach osób młodych, z niższymi kwalifikacjami i prowadzących duże gospodarstwa domowe. Autorzy raportu zaznaczają, że dla części osób z tych grup, kwestie te stanowią po prostu element własnego doświadczenia zawodowego, można więc powiedzieć, że poznanie problemu na własnej skórze uwrażliwia.

Nie jesteśmy zatem w tym względzie rynkiem dojrzałym, porównywalnym z rynkami państw europejskich. Warto przypomnieć, że z innego badania przeprowadzonego przez On Bard PR wynika, że tylko 32% polskich konsumentów w decyzji o wyborze produktów czy usług bierze pod uwagę wiedzę na temat zachowania firmy wobec otoczenia i partnerów społecznych.


Zobacz również