Niewielka korekta w internetowym rozkładzie PKP a takie korzyści!

Firma Fortune Cookie Poland przeprowadziła interesującą analizę, z której wynika, że wprowadzenie niewielkich zmian pod względem funkcjonalności w wirtualnym rozkładzie PKP mogłoby pomóc pasażerom zaoszczędzić nawet do pięciu dni w ciągu roku.

Specjaliści z firmy Fortune Cookie Poland wzięli na "warsztat" internetowy serwis zajmującej się transportem instytucji, z której oferty korzystają miliony Polaków niestety często doświadczając przykrych sytuacji. Oczywiście chodzi tutaj o Polskie Koleje Państwowe, które szykują się właśnie do wprowadzenia kolejnych zmian w swoim rozkładzie.

Okazało się, że gdyby PKP zdecydowało się na zastosowanie w sumie niewielkich modyfikacji w funkcjonalności swojego wirtualnego rozkładu, mogłoby w ten sposób skrócić o niemal połowę czasu wyszukiwania połączeń kolejowych. W efekcie często korzystający z tej usługi pasażerowie mogliby zaoszczędzić nawet do pięciu dni w roku.

Przeprowadzona analiza witryny PKP opiera się na badaniach preferencji i zachowania użytkowników, tzw. user experience. Okazją ku temu nie był sam fakt zmian w rozkładzie jazdy, ale przede wszystkim niedawne obchody Światowego Dnia Użyteczności.

Co to jest User Experience?

"User Experience to odczucia, jakie towarzyszą użytkownikowi w trakcie korzystania ze strony internetowej lub aplikacji mobilnej. Na doświadczenia internautów wpływa szereg czynników takich jak użyteczność, funkcjonalność, intuicyjność czy wydajność strony www. To na ich podstawie podejmują decyzje o zakupie produktu lub rezygnacji z usług firmy na rzecz konkurencji" - tłumaczy Sebastian Daum, konsultant ds. User Experience, Fortune Cookie Poland.

Ujmując to prościej, badania user experience mają w znacznym stopniu wpłynąć na poprawę użyteczności witryn internetowych. Oczywiście korzyści z tego płynące odczuć mają nie tylko internauci (przyjemniej jest korzystać z przemyślanie zaprojektowanej strony), ale przede wszystkim firmy i instytucje.

Jak to wygląda w polskich firmach?

Według TS OBOP aż 45 procent polskich firm nie jest świadomych korzyści, jakie płyną z posiadania strony internetowej. Ponadto 30 procent przyznaje, że nie ma czasu by nad nimi sumiennie pracować.

Takie podejście ma negatywny wpływ na funkcjonalność i użyteczność ich witryn, czyli przekłada się na późniejsze wyniki sprzedaży.

"Przy obecnej liczbie witryn internetowych wyróżnienie się na tle innych firm czy instytucji i zdobycie lojalnego klienta jest na wagę złota. Wydajność naszej strony zawsze będzie oceniania pod względem czasu, z jaką użytkownik będzie mógł wykonać założone przez siebie działanie. Polskie firmy i instytucje powinni zrozumieć, że stworzenie dobrego serwisu www, zgodnego ze najwyższymi standardami międzynarodowymi po prostu się opłaca" - powiedział Szczepan Wącław, dyrektor zarządzający Fortune Cookie Poland.


Zobacz również