Niewyobrażalna siła wyobraźni

Gdy w autobusie ktoś plotkuje o ożywianiu trupów, okładaniu krasnoludków toporem, przecinaniu laserem drzwi do statku kosmicznego, czy też wirtualnej wycieczce wspomaganej nowymi dopalaczami nie jest osobą chorą psychicznie, a raczej miłośnikiem gier fabularnych.

Gdy w autobusie ktoś plotkuje o ożywianiu trupów, okładaniu krasnoludków toporem, przecinaniu laserem drzwi do statku kosmicznego, czy też wirtualnej wycieczce wspomaganej nowymi dopalaczami nie jest osobą chorą psychicznie, a raczej miłośnikiem gier fabularnych.

Większość ludzi raz na jakiś czas marzy o przeniesieniu się do innego świata i dokonuje tego czytając książki, oglądając filmy czy grając na komputerze. Jednak każdy z tych sposobów ogranicza nas jako odbiorców, którzy nie mogą ingerować w inną rzeczywistość lub (jak w przypadku gier komputerowych) mają ograniczony przez twórców wpływ na nią. Istnieje jednak znacznie ciekawszy sposób przeniesienia się na kilka godzin do innego świata - są nim gry fabularne (z angielska zwane RPG - role-playing games).

Gra fabularna to popularna od ponad dwudziestu lat na świecie zabawa, która dopiero od niedawna rozpoczyna inwazję w naszym kraju. W grze bierze udział zwykle od trzech do siedmiu osób. Wszyscy gracze, poza jednym, wcielają się w wymyślone przez siebie postacie (zwane bohaterami lub bohaterami graczy), które żyją wyłącznie w świecie wyobraźni. Ponieważ systemów RPG jest naprawdę duża liczba (począwszy od krain fantasy, poprzez naszą, trochę skrzywioną oraz pełną grozy rzeczywistość, aż po futurystyczne cyberpunkowe lub kosmiczne światy) uczestnicy zabawy mogą się wcielić w magów, rycerzy, detektywów, czy obcych z odległych planet. W trakcie rozgrywki gracze muszą wykazać się umiejętnościami aktorskimi, poczuciem humoru i intelektem. Najważniejszym z uczestników zabawy jest tak zwany Mistrz Gry, na którym spoczywa najwięcej obowiązków. Musi znać wszystkie (no, przynajmniej większość) zasady gry, przygotować przygodę w wir której zostaną wciągnięci bohaterowie graczy. To on jest reżyserem, scenarzystą, producentem, sędzią, niemal bogiem. To on kreuje świat, w którym żyją bohaterowie, on także odgrywa role dodatkowych postaci, które spotykają w trakcie przygody. Mistrz Gry również musi posiadać umiejętności aktorskie, jak i niesamowitą wyobraźnię. To przede wszystkim na nim spoczywa odpowiedzialność, za udaną kilkugodzinną sesję.

Na pograniczu gier fabularnych istnieją jeszcze dwie popularne wśród graczy RPG rozrywki. Jedną z nich są tak zwane gry karciane, w których korzysta się ze specjalnie opracowanych kart. Drugą są gry bitewne, które pozwalają rozgrywać starcia między potężnymi armiami figurek w fantastycznych światach. Te trzy rodzaje zabawy przenikają się do tego stopnia, że bardzo trudno je od siebie oddzielić. Zresztą, nie ma potrzeby.

Przejdźmy jednak do sprawy najważniejszej, a więc do RPG-owego WWW. Łatwo się domyślić, że istnieje wiele firm produkujących gry fabularne, karciane i bitewne. Większość z nich ma w swej ofercie kilka, a czasem nawet kilkanaście gier tego rodzaju. A prawie każdy producent posiada również swoją stronę w komputerowym świecie. Oto kilka podstawowych informacji i adresów.

A long time ago in the galaxy far, far away...

Gwiezdne Wojny zna chyba każdy. Filmowa trylogia wpłynęła na powstanie serii książek, komiksów, przeróżnych gadżetów, a także na gry karciane i fabularne. Hitem 1996 roku była gra karciana Star Wars, w której dwaj gracze (niczym ciemna i jasna strona mocy) ścierają się ze sobą w kosmosie i na planetach tocząc szalone bitwy. Karty są ilustrowane klatkami z filmów i wyglądają naprawdę fenomenalnie. Producent - firma Decipher Inc. - posiada w Internecie swą stronę (www.decipher.com - ). Miłośnicy gry znajdą tam listę produktów (typowe dla RPGowskiego WWW) oraz informacje o turniejach (byłych i planowanych), opisy najważniejszych wydarzeń rozgrywających się w światku graczy, rozszerzone zasady gry, listę najpopularniejszych kart. Strona jest bardzo ciekawie opracowana pod względem graficznym, co niestety spowalnia dostęp, ale ułatwia korzystanie z zawartych tam informacji.

Nietrudno się domyślić, że powstała również gra fabularna Star Wars, w której gracze przenoszą się do świata filmów i przeżywają przygody o jakich nie marzył nawet Luke Skywaker. Niestety producent gry nie posiada swej własnej strony WWW (nie ma nawet adresu e-mail!), ale fanatycy systemu dali sobie radę sami i dosyć łatwo odnaleźć jest kilka adresów ich winiet. Godnym polecenia adresem jest jednak tylko www.tdimports.com/weg.html - . Tu każdy gracz znajdzie coś dla siebie. Są więc informacje o wszystkich dodatkach do gry, uzupełnienia zasad, opisy statków kosmicznych... Jest to typowa strona RPGowska - prosta forma za to dużo treści.

Nie wolno się bać, strach zabija duszę...

Prawie każdy lubi raz na pewien czas zostać porządnie przestraszonym, a miłośnicy RPG nie są w tym wypadku wyjątkiem. Pośród wielu systemów gier rozgrywających się w świecie horroru wart polecenia jest Zew Cthulhu, gra oparta na prozie Howarda Phillipsa Lovecrafta i jego naśladowców (a więc m.in. Stephena Kinga, Roberta Blocha, Roberta E. Howarda, Augusta Derletha), a wydana przez Chaosium Inc. (www.sirius.com/~chaosium.html - ). Tu można znaleźć informacje o nowych produktach firmy - wydaje ona również inne gry fabularne oraz karciane - konwentach i wydarzeniach wartych uwagi. Coś, co RPG-owskie tygrysy kochają najbardziej.

Oh, my God, it's full of stars!

Kosmos jest ogromny, pusty i niebezpieczny. Czai się w nim zło, które ludzkość przebudziła na dziesiątej planecie Układu Słonecznego. Na nieświadomych niczego ludzi spadł Legion Ciemności. Rozpoczęła się walka o przeżycie. Tak w skrócie można opisać świat Kronik Mutantów, w którym osadzone są akcje gier: fabularnych, karcianych i bitewnych. Producent Kronik jest również znany z bestsellerowej i obrazoburczej gry fabularnej KULT (tylko dla dorosłych!) oraz gry karcianej o tej samej nazwie.

Strona WWW firmy Target Games AB (bo o niej właśnie mowa) - www.target.se - jest jedną z najlepszych w świadku RPG-owskim. Cieszy oko ciekawymi rozwiązaniami graficznymi, umysł prostotą poszukiwania informacji, a ducha wiedzą w niej zawartą. Znajdują się tu tradycyjnie informacje o nowościach, ale także forum graczy, rozszerzenia zasad gry itd.

Cel, pal!...

Który chłopak nie marzył w dzieciństwie, by zostać kapitanem i dowodzić oddziałami? Z czasem te pragnienia zacierają się, ale pozostaje w nas jakiś pociąg do prowadzenia wojen. Firma Games Workshop postarała się, byśmy mogli nasze marzenia wcielić w czyn, jest bowiem najbardziej znanym na świecie producentem gier bitewnych takich jak: Warhammer Fantasy Battle, Warhammer 40000, a także znanego również z komputerowych gier systemu SpaceHulk. Warhammer Fantasy Battle pozwala nam toczyć walki armiami elfów, krasnoludków, goblinów, smoków itd. Drugi system przeniesie graczy do futurystycznego świata przyszłości zaludnionej przez wiele ras. Oczywiście producent tych gierek posiada własną stronę - www.games-workshop.com , na której miłośnicy bitew dowiedzą się o nowych figurkach, poznają zwycięzców ostatnich starć o najwyższą nagrodę, przeczytają o konwentach i turniejach oraz zwiększą swą wiedzę na temat malowania modeli.

Do you feel lucky, punk?

Od czasu pojawienia się książki Neuromancer Williama Gibsona miłośników fantastyki opanowało nowe szaleństwo - cyberpunk. Zaatakował on nie tylko literaturę i film, ale także gry komputerowe i fabularne. Doszło wręcz do tego, że znana na zachodzie gra Cyberpunk 2020 doczekała się polskiego wydania. Miłośnicy tegoż systemu znajdą w sieci wiele wartych uwagi adresów. Polecam dwa. Pierwszy - www2.connectnet.com/~dluther/cpunk.htm - zawiera przede wszystkim informacje dla graczy: nowe bronie, nowe narkotyki, nowe przygody, nowe programy... innymi słowy wszystko to, czego "cyberpsychole" tak potrzebują. Drugą stronę - www.best.com/~rtg1 - opracowuje amerykański wydawca Cyberpunka - R. Talsorian Games. Tu można znaleźć informacje o nowościach wydawniczych, planowanych dodatkach, wydarzeniach itp.

A Polacy to nie gęsi...

i własne strony RPGowskie też mają. Jedną z nich jest strona Wydawnictwa MAG - największego w Polsce producenta gier fabularnych, karcianych i bitewnych. Pod adresem www.bulter.medianet.com.pl/~mag (na razie tylko ) znajduje się oferta wydawnictwa, informacje o dostępnych na naszym rynku grach, artykułach, które ukazały się na łamach pisma Magia i Miecz, a w przyszłości zapewne i inne rzeczy (kiedy piszę te słowa "page is under construction"). Drugą krajową stronę RPG (www.tvp.com.pl/uts/rpg/home.htm ) opracowują ludzie z telewizji, dzięki czemu wykonana jest bardziej profesjonalnie. Wciąż jest w trakcie budowy, więc z zachwytami należy się jeszcze wstrzymać - zobaczymy co będzie dalej. A póki co każdy, kto zajrzy na tą stronę, znajdzie tam podstawowe informacje o RPG jako takim, dowie się o kilku najbardziej znanych systemach, znajdzie linki do anglo- i polskojęzycznych stron.

Ponadto w Internecie istnieje również polska grupa dyskusyjna zajmująca się (przynajmniej w nazwie) grami RPG. Zainteresowanym podaję adres: pl.gry.rpg.


Zobacz również