Niskie loty

Linie lotnicze na świecie w tym roku stracą łącznie 9 mld USD, a ich przychody skurczą się o 80 mld USD w porównaniu z ubiegłym rokiem. Kryzys gospodarczy obniżył popyt na usługi przewozów pasażerskich i towarowych - wynika z raportu IATA.

Branżowe stowarzyszenie International Air Transport Association podało, że przewidywana wielkość tegorocznej straty niemal się podwoiła od ostatnich marcowych prognoz, które mówiły o 4,7 mld USD. Mimo sygnałów o możliwym odbiciu od dna światowej gospodarki, branża transportu lotniczego nadal ma poważne problemy, w I kw. br. 50 największych światowych linii lotniczych straciło ponad 3 mld USD.

W tym roku przychody mogą spaść o rekordowe 15% w porównaniu z ubiegłym rokiem, do 448 mld USD, a sytuacja w przyszłym roku również będzie bardzo zła. "Nasza branża uległa wstrząsowi. To najtrudniejsza sytuacja, z jaką musiała się do tej pory zmierzyć" - stwierdził prezes IATA, Giovanni Bisignani (cytat za Agencją AP), nawiązując do światowego kryzysu gospodarczego.

Zdaniem przedstawicieli IATA, która zrzesza 230 linii lotniczych z całego świata (w tym PLL LOT), w tym roku ruch pasażerski spadnie o 8% w porównaniu z 2008 r., do 2,06 mld pasażerów, zaś ruch towarowy spadnie o 17%.

IATA przewiduje, że w tym roku wydatki na paliwo w branży lotniczej spadną o 59 mld USD, czyli 36%, do 106 mld USD - odpowiada to 23% kosztów operacyjnych przy średniej cenie ropy 56 USD za baryłkę. W ostatnich tygodniach cena za baryłkę ropy naftowej wzrosła jednak do 70 USD.

Według prognoz IATA, we wszystkich regionach linie lotnicze odnotują straty. Linie europejskie wyniosą one ok. 1,8 mld USD. W Ameryce Północnej linie lotnicze stracą mld USD, będzie to wynik o wiele lepszy niż ubiegłoroczny - straty wyniosły 5,1 mld USD. W Ameryce Południowej linie lotnicze stracą 900 mln USD, a w Afryce - 500 mln USD.

W rejonie Azji i Pacyfiku spadek najbardziej widoczny będzie na najważniejszych rynkach: w Japonii, Chinach i Indiach. Przewoźnicy w tym regionie odnotują straty na poziomie 3,3 mld USD, w ubiegłym roku było to 3,9 mld USD.

Giovanni Bisignani wezwał rządy do unikania polityki protekcjonizmu. Namawia do dalszej liberalizacji rynku, aby wzmocnić sektor transportu lotniczego.


Zobacz również