Nissan : dynamiczny samochód elektryczny niebawem na rynku

Jeśli sądzisz, że baterie litowo-jonowe są dobre wyłącznie do gadżetów możesz się mylić. Nowy prototyp samochodu elektrycznego zasilany jest właśnie bateriami litowo-jonowymi. Opracował je Nissan, a produkowane są we współpracy z firmą NEC.

Pojazd jest wersją modelu Nissan Cube sprzedawanego w Japonii. Został on zmodyfikowany do przewożenia baterii pod podłogą, a jego napęd posiada 80kW mocy. Podczas jazd testowych w centrum badawczo-rozwojowym Nissana w Yokosuka opodal Tokio samochód wykazywał bardzo dynamiczną reakcję na wciśnięcie gazu. Na torze testowym osiąganie prędkości 100 km/h było łatwe i szybkie. Według Nissana przyspieszenia porównywalne są do silników benzynowych o pojemności 3,5l, a ogólna charakterystyka pracy do silnika 1,8l.

Laboratoria Nissana pracują nad technologią baterii litowo-jonowych od 1992 roku. Ich najnowsze modele mają strukturę warstwową. Ogniwa stosowane w prototypach w latach 1995-2002 były cylindryczne, co oznacza, że wymagały przeprojektowania jeśli miały być kilka milimetrów cieńsze. Obecnie Nissan eksperymentuje z ogniwami ułożonymi w każdej baterii warstwowo. Jeśli bateria ma być cieńsza łatwiej jest usunąć kilka ogniw mających jedynie kilka milimetrów grubości. Ogniwa ułożone w warstwach wydzielają także mniej ciepła więc szansa na przegrzanie jest mniejsza.

Najnowsza bateria z ogniw warstwowych została zastosowana w samochodzie testowym. Względem wcześniejszego modelu Nissana ma ona dwa razy większą pojemność i jest cieńsza o 25%. Będzie ona produkowana we współpracy z Automotive Energy Supply Corp., która powstała w maju tego roku. W najbliższych trzech latach wspomniane joint venture planuje zainwestować ok. 111 mln. dolarów w budowę japońskiej fabryki baterii litowo-jonowych.

Korporacja produkować będzie baterie także do planowanych modeli Nissana. Koncern zamierza uruchomić sprzedaż pierwszego samochodu elektrycznego w USA i Japonii w 2010 roku. Na rynki masowe pojazdy trafią do 2012 roku.


Zobacz również