Notebooki lepsze od komputerów stacjonarnych?

Amerykańska firma analityczna IDC opublikowała niezwykle interesujący raport, w którym wykazała, że liczba notebooków, które trafiły na rynek w trzecim kwartale 2008 roku, po raz pierwszy w historii okazała się większa od liczby komputerów stacjonarnych w tej samej kategorii.

Badanie IDC dotyczy rynku Stanów Zjednoczonych. Oznacza to, że wynik nie odwzorowuje światowej sytuacji w branży. Z drugiej strony, z pewnością należy uwzględnić raport podczas każdej dyskusji o globalnych trendach na rynku.

Dług analizy IDC, w trzecim kwartale 2008 roku, po raz pierwszy liczba notebooków, która trafiła na rynek okazałą się większa od liczby komputerów tradycyjnych w tej samej kategorii. Notebooki zajęły 55,2% rynku, co według IDC stanowi wypadkową rekordowej sprzedaży urządzeń (źrodło: IDC PC Tracker*).

Rapiort wskazuje, że w trzecim kwartale 2008 roku na rynek Stanów Zjednoczonych trafiło ponad 9,5 milionów notebooków, o 18% więcej niż w tym samym przedziale czasowym w ubiegłym roku.

Niektóre firmy bardzo korzystają na światowym trendzie. Na pewno należą do nich takie marki jak Apple (choć firma oficjalnie twierdzi, że nie planuje inwestycji w ten rynek), Sony, Acer oraz Lenovo. Ostatnie trzy z wymienionych firm zanotowały, że 65% komputerów, które dostarczyły w ostatnim kwartale do sklepów, stanowiły notebooki. Pozostałe 35% to tradycyjne pecety. Taki sukces przyciąga na rynek amerykańskie kolejne firmy jak Samsung (powtórne wejście) czy ASUS (głównie Eee PC).

David Daoud, analityk z IDC PC Tracker, powiedział, że zwykły rynek jest obecnie najbardziej atrakcyjny dla producentów notebooków. Dodał, że większość klientów ceni sobie przede wszystkim mobilność, którą notebooki doskonale zapewniają.

*IDC PC Tracker zbiera dane od sprzedawców, dystrybutorów, właścicieli marek, kanałów reklamowych i segmentu użytkowników na rynku Stanów Zjednoczonych.


Zobacz również