Notebooki to przyszłość

Na temat sytuacji na rynku komputerów osobistych w Polsce i regionie EMEA (Europa, Środkowy Wschód, Afryka) w rozmowie z Computerworld online opowiada Jarosław Smulski, analityk polskiego oddziału IDC.

Jarosław Smulski, analityk IDC Polska

Jarosław Smulski, analityk IDC Polska

Światowy rynek komputerów PC odnotował nieoczekiwany wzrost. Czy podobnie było w regionie EMEA?

Według wstępnych szacunków w drugim kwartale bieżącego roku rynek PC wzrósł ilościowo o ponad 23% w stosunku rocznym. Był więc wyższy od średniej światowej, do czego w znacznej mierze przyczyniły się wysokie wzrosty sprzedaży w regionie do którego zaliczana jest też Polska, czyli CEMA (Europa Środkowo-Wschodnia i Bliski Wschód).

Skąd wzięły się tak wysokie wzrosty sprzedaży?

Przede wszystkim obniżyły się średnie ceny produktów, zwłaszcza notebooków. A że popyt na rozwiązania mobilne jest bardzo duży, to znacznie wzrosła sprzedaż notebooków w naszym regionie (CEMA), ale również w Europie Południowej. Oznacza to, że nasilają się nie tylko procesy wymiany desktopów na notebooki, ale pojawiają się nowi użytkownicy, którzy jako swój pierwszy komputer wybierają właśnie notebooka.

Które kraje należą do czołówki?

Wielka Brytania, Niemcy, Francja, w regionie CEMA - Rosja

Jak na tym tle wypada Polska?

IDC: rynek komputerów PC w regionie EMEA  - II kw. 2005 r.

IDC: rynek komputerów PC w regionie EMEA - II kw. 2005 r.

Polska w zakresie sprzedaży ilościowej zajmuje trzecie miejsce w regionie - przegrywamy nieznacznie z Turcją. Trendy zaobserwowane w krajach Europy Zachodniej mają swoje odzwierciedlenie u nas. Jeśli jednak w tamtych krajach wzrost sprzedaży notebooków są dwucyfrowe, u nas po raz drugi z rzędu doszło do podwojenia sprzedaży w stosunku rocznym. Trudniej porównać natomiast sprzedaż desktopów, ponieważ są kraje, które notują spadek sprzedaży desktopów w stosunku rocznym, ale z drugiej strony są kraje, które miały wzrost sprzedaży znacznie wyższy niż w Polsce.

Mówi się, że mamy do czynienia z fenomenem notebooków...

Jesteśmy bez wątpienia w okresie boomu na rozwiązania mobilne i jak na razie nic nie zagraża przyszłości komputerów przenośnych.

Co dalej z komputerami stacjonarnymi ?

Komputery stacjonarne powoli znajdują sobie nisze, w których będą istnieć jeszcze przez wiele lat. W Polsce polscy producenci już oferują tzw. media center, czyli urządzenia integrujące funkcje komputera (i Internetu), konsoli do gier, tunera telewizyjnego, odtwarzacza DVD i radia, w znacznie przyjemniejszej dla oka obudowie niż współczesne obudowy komputerów. Z drugiej strony istnieje cała rzesza pracowników, urzędników, którzy nie muszą być mobilni i dla nich wystarczającym rozwiązaniem będzie desktop lub terminal siecowy.

IDC bada także rynek serwerów x86. Jakie są najważniejsze trendy tego segmentu.

Wstępne wyniki wskazują, że sprzedaż serwerów x86 w pewnym stopniu odzwierciedla kondycję polskich przedsiębiorstw. Wyniki GUSu wskazują na wzrost inwestycji, a sprzedaż serwerów również polepszyła się w stosunku do pierwszego kwartału.

Kto należy do czołówki w regionie? Jak poradzi sobie na tym rynku Lenovo?

HP, Dell i Acer to pierwsza trójka w regionie EMEA. Lenovo zanotowało stosunkowo niski poziom wzrostu i traci coraz większy dystans do pierwszej piątki. Może to oznaczać, że klienci stosunkowo nieufnie podchodzą do tych produktów, mimo, że ciągle są to praktycznie te same komputery..

Jak wyglądają perspektywy dla polskiego rynku PC?

Oczekujemy utrzymywania się korzystnych trendów w segmencie mobilnym. Jednak na obrazie całego rynku mogą zaważyć duże przetargi edukacyjne. Jeśli zostaną przesunięte na następny rok, to desktopy zanotują stosunkowo niski poziom wzrostu, a ciągle stanowią one ilościowo 70% rynku.

***

Więcej o sprzedaży komputerow w materiale - Rynek PC: Rosja pierwsza, Polska druga


Zobacz również