Obiecujemy sobie w 2004 roku…

Nie tak dawno przedstawialiśmy 10 błędów "zbyt często popełnianych przez CIO". Poza obszerną diagnozą, nie starczyło już wówczas miejsca na propozycje kuracji. Teraz autorka 10 błędów przedstawia 10 zaleceń, które mogą pozwolić owych błędów unikać.

1."Spędzaj jeden dzień w tygodniu z tymi, co "poziom niżej" i "na froncie" Szukaj informacji, które poszerzą Twoją perspektywę i zapewnią kontakt z realnym światem. "Poziom niżej" to fraza kodowa CIO z branży spożywczej, który uważa, że jeśli chcesz wpływać na opinie swoich partnerów, wpływaj na opinie wyrażane w bezpośrednio do nich spływających raportach. Z poziomu niżej. Innym ważnym źródłem informacji z wnętrza organizacji jest spędzenie dnia wśród pracowników "z pierwszej linii frontu".

2. Załatw sprawy podstawowe Wiarygodności twojej organizacji przydaje doskonałość w dostarczaniu podstawowych elementów. Wszystkie pozostałe zobowiązania ucierpią, jeśli nie potrafisz zbliżyć poziomu swojej pracy do tego, na jakim twoja firma dostarcza produkt klientom końcowym. Przestań ignorować to zagadnienie lub wymawiać się. Rozwiązanie problemu wymaga pełnego zaangażowania z twojej strony i analizy podstawowych przyczyn oraz sformułowania programu poprawy sytuacji.

3. Co roku zwiększaj wydajność o 5% Od każdego menedżera oczekuje się stałego i niewymuszanego bodźcami "z góry" zabiegania o poprawę wydajności. Kiedy skonsumowało się już korzyści z poprawy w zakresie negocjacji czy konsolidacji, jedyną drogą do poprawy wydajności pozostaje, przy założeniu podejmowania racjonalnych działań, redukowanie potrzeb lub redukowanie kosztu każdej dostarczonej "jednostki" produktu. Choć oczywiście programy poprawiania wydajności wymagają głębokiego zrozumienia twoich kosztów operacyjnych i ukrytych czynników kosztowych, to wiele organizacji zbacza na ślepy tor poświęcając zbyt wiele czasu kosztowym analizom porównawczym. Zamiast jak najszybciej ustalić, gdzie skrywa się w tych liczbach Pareto (80% kosztów generowanych przez 20% aktywności). Zwykle twój menedżer IT wie, które systemy wymagają największego wsparcia, którzy klienci są najbardziej absorbujący, które usługi wymagają największej liczby wyjątków w procedurach i procesach. Przyspiesz redukowanie kosztów!

4. Wspieraj budowanie strategii biznesowej na IT Ustalanie priorytetów i (ponieważ czas nie stoi w miejscu) ustanawianie kryteriów do oceny przyszłych szans to dwie najważniejsze korzyści efektywnego tworzenia strategii. Wielu CIO wstydzi się proponowania strategii wyrastającej poza cztery ściany działu IT.

5. Uczyń z CFO "czarny charakter" Równoważenie popytu i podaży działu IT wymaga czasem osoby potrafiącej w odpowiednim momencie powiedzieć "stop". Ale w swoim długofalowym interesie - to nie ty powinieneś być tą osobą. Na szczęście do roli rozdysponowującego skąpe zasoby finansowe przypisany jest CFO. Pozwala mu to być brutalnym, ale nikt nie będzie miał mu tego za złe. Powtarzaj zatem: "CFO to mój przyjaciel". Przestań uśmierzać nieustanne narzekania CFO nad ulotną wartością IT. Zamiast tego, posadź go na siedzeniu kierowcy. Pomóż CFO wdrożyć finansową dyscyplinę w inwestycjach informatycznych (nie wyłączając ustalenia limit finansowania IT, określenia portfolio alokacji dla zwrotu i ryzyka zarządzania, ustanów korporacyjny nadzór nad strategicznymi inwestycjami jednocześnie delegując taktyczne wydatki do działów biznesowych, stopniowania finansowania, itp.).

6. Niech CIO będzie dobrym charakterem. Zbuduj organizację usłużną, która demonstruje szacunek i wdzięczność konsumentom tak w słowach jak i uczynkach. Upewnij wszystkich, że szefowie IT mają wiele "dodatkowych zalet" jak empatia, umiejętność budowania sieci, zespołowość i dar przekonywania. Zaprojektuj organizację na tyle elastyczną, aby była w stanie podążać za rozsądnymi zmianami.

7. Pokaż wartość projektu w ciągu półrocza Oprzyj swoją wiarygodność i zredukuj ryzyko wykonania zadań poprzez ustanowienie polityki wedle której wszystkie związane z IT inwestycje biznesowe muszą wykazać swoją przydatność w ciągu półrocza. Zwiększ swoje szanse poprzez ustalenie czynników warunkujących ową wartość i sekwencjonowanie owych "zależności wartości" na jak najwcześniejszym etapie. Ogłaszaj też zwycięstwa, jak często się da.

8. Stawiaj architekturę na pewnym gruncie Oprzyj się na grupie osób rozumiejących architekturę. Standardy uczyń numerem jeden. Cykliczną wymianę technologii, w celu minimalizacji kosztów operacyjnych - numerem dwa. Wykorzystaj zdobytą ciężką praca wiarygodność i kapitał polityczny do upowszechnienia przekonania, że dział IT panuje nad standardami technologicznymi. Ustanów priorytety w oparciu o wymogi aplikacji na przewidywalna przyszłość (rok-dwa) i inwestuj w sposób zdyscyplinowany w ową przyszłość. Możesz tego dokonać poprzez powiązanie inwestycji ze wzrostem biznesu i samofinansowanie go z uzyskiwanych oszczędności.

9. Posługuj się liczbami Wszystko co warte jest robienia zasługuje też na to, żeby to zmierzyć. Zarządzaj IT tak, jak się zarządza firma - monitoruj wartość, wydajność, obsługę, itp. Kieruj poprawą wartości i wydajności poprzez miary operacyjne a nie tylko finansowe. Rozpoczynaj prosto i ewoluuj.

10. Czuwaj nad swoim udziałem Zmierz się z samym sobą z prawdopodobieństwem i ważkością swoich planów taktycznych podsumowując cele roczne, inicjatywy, odpowiedzialność i miary na jednej kartce A4. Dokonaj wyboru co do kierunku działania i upewnij się, że za działania, które nie pojawiły się na twojej kartce będą odpowiedzialni inni ludzie.

Na podstawie artykułu Susann H. Cramm (m.in. b. CIO i wiceprezes ds. IT w Taco Bell) "New Year's Resolutions for CIOs" opublikowanego w magazynie CIO.


Zobacz również