Obliczenia fizyczne w końcu przejęte przez "grafikę"

NVIDIA i Havok zademonstrują pierwszy silnik fizyczny do gier wykorzystujący procesor graficzny. Pokaz odbędzie się na trakcie rozpoczynającej się dzisiaj konferencji Game Developer Conference (GDC) w San Jose w Kalifornii.

Nowe oprogramowanie firmy Havok o nazwie Havok FX będące rezultatem współpracy pomiędzy firmami NVIDIA i Havok, pozwala na szczegółową symulację zjawisk fizycznych w grach na komputery PC przy wykorzystaniu procesorów graficznych z serii NVIDIA GeForce7 lub 6 i może być dodatkowo przyspieszane przez technologię wieloprocesorową NVIDIA SLI. Havok FX jest jeszcze w końcowej fazie opracowywania i ma być dostępne latem bieżącego roku.

Korzystając z Havok FX, procesor graficzny może symulować interakcję pomiędzy tysiącami obiektów. Obliczenia obejmują analizę tarcia, zderzeń, ciążenia, masy i prędkości. Havok FX zaprojektowano tak, wykorzystywał procesory graficzne z obsługą Shader Model 3.0, w tym układy z serii NVIDIA GeForce 6 i 7.

Dzięki temu, że obliczenia dokonywane są przez procesor graficzny, twórcy gier mogą dołączać zaawansowane efekty fizyczne bez obciążania procesora głównego i spowalniania rozgrywki.

Tyler Thompson, dyrektor techniczny firmy Flagship Studios przy okazji zapowiedzi nowego rozwiązania stwierdził: "Dzięki Havok FX możemy dodawać nowe, realistyczne efekty w grze Hellgate: London. Biorąc pod uwagę ogromną ilość zainstalowanych w komputerach procesorów graficznych i niezwykłą wydajność nowych układów NVIDIA GeForce 7900 GTX i GT, wybór Havok FX był najzupełniej oczywisty".

Muszę przyznać, że od dawna czekałem na takie właśnie wykorzystanie leżącej aktualnie odłogiem mocy obliczeniowej procesorów graficznych. O ile wśród kart graficznych z niskiego i średniego przedziału cenowego problem nadmiaru mocy nie występuje, to niestety najszybsze obecnie akceleratory 3D nie mogą w pełni pokazać swoich możliwości, ze względu...na niewystarczającą wydajność CPU. Nawet najszybsze procesory jedno, czy dwurdzeniowe są dla najszybszych kart graficznych po prostu za wolne, przez co obniża się wydajność całego zestawu. Przejęcie obliczeń fizycznych przez karty graficzne może dużo zmienić, procesor zostanie odciążony od jednej z najbardziej pracochłonnych czynności. Problemem jak zwykle w takich przypadkach jest dostępność odpowiednio napisanego oprogramowania (gier). Trzymajmy kciuki, że producenci gier podchwycą ten doskonały pomysł.


Zobacz również