Obrazy ostre jak brzytwa

Odbiornik to nie zawsze znaczy to samo. Przekonajmy się o tym na przykładach: Loewe Xelos 5270 ZW, Grundig Arganto 70, Thomson 28 WT 45 ES, JVC AV-28WFX1, Sony KV-29 FQ75, Philips 28PW8806

Odbiornik to nie zawsze znaczy to samo. Użytkownicy starych modeli sprzed kilku czy kilkunastu lat mogą nawet nie zdawać sobie sprawy, ile potrafi współczesny telewizor.

W kilku słowach kineskop to nic innego jak szklana tuba, pozbawiona powietrza i wypełniona mieszaniną gazów szlachetnych wtłoczonych pod niskim ciśnieniem. Niezwykle istotnym elementem każdego kineskopu jest tak zwana maska, czyli cienka przesłona z otworami lub szczelinami, której zadaniem jest wyeliminowanie cząsteczek, jakie z różnych powodów nie osiągnęłyby punktów docelowych. W większości konstrukcji stosuje się maski perforowane zwane w zależności od kształtu wyciętych otworów pill lub delta. Są to cienkie perforowane arkusze wytworzone z inwaru, który dodatkowo wpływa na poprawę ogniskowania oraz koryguje drobne rozbieżności. Konstruktorzy poszli jednak nieco dalej, tworząc maskę wykonaną w technologii Trinitron opatentowaną przez firmę Sony. Tego typu rozwiązanie zakłada zastąpienie arkusza inwarowego cieniutkimi paskami. W rzeczywistości jest to rodzaj sita zbudowanego z precyzyjnie rozmieszczonych pionowych drutów. Maska Trinitron w porównaniu z maską arkuszową zapewnia zdecydowanie lepszy kontrast i nasycenie kolorów. Jednak technika wprowadzona przez Sony nie jest wolna od wad, gdyż konstrukcja maski oparta na pionowych szczelinach wprowadza zniekształcenia geometryczne podczas wyświetlania jednolitych obrazów - właśnie z powodu braku maskowania poziomego. Oczywiście, problem można zażegnać próbując zsynchronizować wiązki, jednak konieczne byłoby wtedy zastosowanie zaawansowanych układów elektronicznych, które - niestety - są drogie.

Maska kratowa to kolejny krok naprzód wykonany przez firmę NEC. Występująca pod nazwą Croma Clear jest efektem połączenia technologii Trinitrona i Diamondtrona, pochodzącego z fabryk Mitsubishi. W przesłonie kratowej istnieją szczeliny pogrupowane w triady i przesunięte względem siebie. Przypominają nieco sita perforowane z tą różnicą, że zamiast okrągłych mają prostokątne otwory. Dzięki tego typu konstrukcji otrzymujemy przede wszystkim kontrastowość na zdecydowanie wyższym poziomie i jednocześnie bardziej stabilny obraz. Kineskopy z zastosowaną maską kratową są niemalże wolne od wad. Niestety, są one drogim rozwiązaniem.

W Europie transmituje się programy w formacie PAL (Phase Alternating Line), gdzie rozdzielczość wynosi 625x833 piksele. Innym spotykanym formatem jest NTSC (National Television Standards Committe) stosowany w Stanach Zjednoczonych, cechujący się rozdzielczością 525x700 punktów.

Półobrazy zawierające parzyste i nieparzyste linie są zatem wyświetlane z częstotliwością 50 Hz dla PAL i 60 Hz dla NTSC (to jest około 25 lub 30 Hz dla pełnego obrazu). W przypadku 100 Hz telewizorów cyfrowych obraz wyświetlany jest dwa razy częściej.

Sam kształt ekranu lampy kineskopowej dość znacznie ewoluował. Pierwotnie tafla przednia była okrągłym wycinkiem kuli o dość znacznej krzywiźnie. W miarę upływu czasu ekran stawał się coraz bardziej prostokątny, a krzywizna coraz bardziej zbliżała się do płaszczyzny. W 1974 roku firma Sony zmieniła kształt swoich kineskopów formując płaszczyznę przednią z wycinka walca. Rozwiązanie to zostało opatentowane pod nazwą Trinitron.

Od 1997 roku wprowadzono w najdroższych konstrukcjach całkowicie płaskie kineskopy, eliminując w ten sposób zniekształcenia geometryczne. Efektem wytężonej pracy konstruktorów był płaski ekran, który obecnie jest wykorzystywany przez niemalże każdego producenta. Kolejne skuteczne mutacje techniki płaskiego ekranu doprowadziły do powstania kilku opatentowanych różnych kineskopów. Każdy z nich cechuje się specyficznymi i jedynymi w swoim rodzaju parametrami.

Poprzednie prezentacje zawierały opisy 21- i 32-calowych konstrukcji. Tym razem koncentrujemy się na modelach 28-calowych, które zawierają się już w umiarkowanym przedziale cenowym.


Zobacz również