Obroty portali

Wzrost wydatków na reklamę sieciową sprzyja rozwojowi najbardziej dochodowych internetowych przedsięwzięć - portali.

Według raportu opublikowanego przez Internet Advertising Bureau (IAB), 10 najbardziej popularnych stron w sieci wygenerowało w III kwartale 1999 r. 72% obrotów w przemyśle internetowym. W czołówce najbardziej popularnych witryn znajdują się głównie portale, wśród których niekwestionowanym liderem pozostaje Yahoo!

W I kwartale 2000 r. obroty Yahoo! wyniosły 228 mln USD w porównaniu z 76 mln USD na początku 1999 r. I choć przedstawiciele Yahoo! nie oddzielają w swoich raportach obrotów pochodzących z reklam od zysków z handlu elektronicznego, to ujawnili, że liczba reklamodawców na ich portalu wzrosła z 2125 w I kwartale 1999 r. do 3565 pod koniec marca 2000 r. Yahoo! twierdzi, że posiada 125 mln zarejestrowanych użytkowników, z czego 10% to Japończycy. Biorąc pod uwagę fakt, że wg ostatnich danych internetowa populacja na świecie liczy ok. 225 mln osób, to Yahoo! skupia na swoim portalu ponad połowę wszystkich światowych internautów.

Kolejny popularny portal America Online zanotował 27-proc. wzrost obrotów. W ostatnim kwartale ubiegłego roku obroty AltaVisty wyniosły 54, 8 mln USD, z czego 32,4 mln USD to zyski z reklam. Zyski AltaVisty pochodzą głównie od reklamodawców - handel elektroniczny stanowi w mniejszym stopniu źródło dochodów firmy i skupia się głównie na witrynie Shopping.com.

W roku 1999 wydatki na reklamę w Internecie wyniosły ogółem ok. 4,6 mld USD.


Zobacz również