Oczy na drodze

Jeżeli z samochodu o zaciemnionych oknach zamiast głuchego "umpa-umpa" usłyszysz odgłosy walki gladiatora z Godzillą nie dziw się - nadeszła era DVD-Video.

Jeżeli z samochodu o zaciemnionych oknach zamiast głuchego "umpa-umpa" usłyszysz odgłosy walki gladiatora z Godzillą nie dziw się - nadeszła era DVD-Video.

Prawie każdy producent samochodowego sprzetu audio ma w ofercie zestawy DVD-Video/Audio. Także Pioneer nie został w tyle, prezentując swój najpopularniejszy zestaw AVX-P7300DVD.

Prawie każdy producent samochodowego sprzetu audio ma w ofercie zestawy DVD-Video/Audio. Także Pioneer nie został w tyle, prezentując swój najpopularniejszy zestaw AVX-P7300DVD.

Musiało upłynąć prawie pół wieku zanim audio w samochodzie zamieniło się w wideo. W latach 50. zaczęto seryjnie montować odbiorniki radiowe w autach. Natomiast pierwsza zaawansowana instalacja wideo pojawiła się dopiero w 1998 roku. Powodem takiej zwłoki był brak technologii, która pozwalałaby na odtwarzanie filmów z wysoką jakością, bez dużych taśm i kineskopów. Gdy spopularyzowało się DVD, a ceny wyświetlaczy ciekłokrystalicznych poszły w dół, producenci sprzętu rzucili się do wyścigu. Stawką był rynek samochodowy - patrząc na pieniądze, które się zarabia na instalacjach audio. Pierwszy system audiowizualny zaprezentowała firma Alpine we współpracy z Lincolnem.

Skąd ten pomysł?

Można powiedzieć, że samochodowe kino domowe było naturalnym krokiem w rozwoju systemów audio - sześć głośników w samochodzie nie należało do rzadkości, wystarczyło dodać dekoder dźwięku przestrzennego (Dolby Digital 5.1, Dolby ProLogic I/II, DTS), ekran i gotowe. Ciekawostką jest to, że wynalazek subwoofera - tak popularnego w zestawach kina domowego - wiąże się bezpośrednio z rozwojem nagłośnienia samochodowego. Idea kolumny basowej pojawiła się, gdy firmy produkujące głośniki poszukiwały sposobu na dobre nagłośnienie kabiny auta.

Zamknięty odtwarzacz DVD wygląda jak nieco przerośnięte radio samochodowe.

Zamknięty odtwarzacz DVD wygląda jak nieco przerośnięte radio samochodowe.

Można powiedzieć, że pod koniec 1999 roku oferta była już zadowalająca. Na rynku znajdowały się modele Panasonica, Kenwooda, Pioneera. Oddając sprawiedliwość temu ostatniemu, trzeba przyznać, że pierwszy wprowadził DVD już w 1997 roku, był to jednak element prototypowych systemów nawigacyjnych AVIC-D909 i AVIC-D707.

Przenośny boom

Postępy w miniaturyzacji i, co najważniejsze, zapotrzebowanie na urządzenia przenośne sprawiły, że na tegorocznej wystawie IFA - największych europejskich targach elektroniki użytkowej - DVD w samochodzie było jednym z najważniejszych tematów. Do tej pory była to raczej domena rynku amerykańskiego. Firma Dolby, szukając zastosowań dla swoich technologii, już w 1997 roku wspólnie z Volvo wyposażyła w system ProLogic luksusowy model C70. Teraz promuje ProLogic II jako idealny system dźwięku przestrzennego w samochodzie. I nie bez racji, ponieważ w przeciwieństwie do cyfrowych systemów Dolby Digital i DTS, w ProLogic II sygnał nie musi być zapisany cyfrowo (w AC3 lub DTS) - można więc dodać wspaniałe efekty przestrzenne nawet do nagrania tradycyjnego. Pierwszym urządzeniem z ProLogic II był samochodowy procesor dźwięku Rockford Fosgate RFQ5000. Oczywiście zagorzali fani domowej rozrywki od razu zwrócą uwagę, że tylko cyfrowy, wielokanałowy dźwięk może dać naprawdę dobrą separację kanałów, a co za tym idzie - najlepsze wrażenia z filmów. Jednak w środku samochodu niekoniecznie słychać różnicę.

Mobile Multimedia

Bardzo ciekawie kwestie głośnika centralnego w systemie 5.1 rozwiązał Panasonic. Tu widzimy panel przedni z zamkniętą klapką... klapka się otwiera, a pod nią jest mały głośnik. Nie dajmy się zwieść jego rozmiarom - dzięki kanałowi centralnemu percepcja dźwięku jest znacznie lepsza.

Bardzo ciekawie kwestie głośnika centralnego w systemie 5.1 rozwiązał Panasonic. Tu widzimy panel przedni z zamkniętą klapką... klapka się otwiera, a pod nią jest mały głośnik. Nie dajmy się zwieść jego rozmiarom - dzięki kanałowi centralnemu percepcja dźwięku jest znacznie lepsza.

Producenci nie nazywają już tych urządzeń car audio, lecz coraz częściej mobile multimedia. Chyba jest w tym sporo racji, bo rozbudowany system w samochodzie to nie tylko radio, lecz CD, MP3, DVD-Audio, DVD-Video oraz często system nawigacji połączony z GPS. Przyjrzyjmy się proponowanym rozwiązaniom.

Odtwarzacz DVD Musi spełniać podstawowy warunek - mieć bufor antywstrząsowy, który uchroni laser od gubienia ścieżki podczas jazdy po nierównej powierzchni. Dodatkowo warto zwrócić uwagę, czy czyta płyty CD-R i pliki MP3. Musimy zdecydować się, czy chcemy model z wbudowanym (np. Pioneer AVX-P7300), wysuwającym się wyświetlaczem czy bez (np. Blaupunkt DVD-ME1). Jeżeli wybierzemy ten drugi, trzeba pomyśleć o ekranie - podczepianym do sufitu lub przykręcanym do kokpitu lub oparcia przedniego siedzenia. Zazwyczaj odtwarzacze są wyposażone również w tuner radiowy, a telewizyjny często trzeba dokupić oddzielnie. Wielkość ekranów LCD będzie oscylować w granicach 7 cali. Wyświetlacze przednie często są wyposażone w funkcję wybierania opcji przez dotyk powierzchni ekranu.

Tak wygląda odtwarzacz Kenwooda eXcelon KVT-9100DVD z otwartym panelem LCD o przekątnej 6,4 cala.

Tak wygląda odtwarzacz Kenwooda eXcelon KVT-9100DVD z otwartym panelem LCD o przekątnej 6,4 cala.

Wzmacniacz wielokanałowy Najlepiej, aby miał wbudowane dekodery Dolby Digital 5.1 oraz DTS, ważna jest również moc - ok. 40-50 W na kanał całkowicie wystarczy. Wprawdzie efekt będzie nawet przy jednej parze głośników, ale dobre

kino to jednak sześć kanałów. Dwa przednie, dwa tylne, subwoofer i głośnik przedni centralny. Warto zwrócić uwagę na system montowania głośnika centralnego - niektórzy producenci umieszczają go na panelu odtwarzacza (Panasonic), niektórzy oferują oddzielne małe kolumny do przykręcenia w kokpicie (Alpine). Można jeszcze pomyśleć o dodatkowych ekranach LCD dla osób siedzących z tyłu lub o słuchawkach i wyjściach ze wzmacniacza. Najlepiej, gdyby wzmacniacz oferował Dolby Headphones lub podobny system przestrzennego dźwięku stereofonicznego.

W wielu krajach częścią takiego systemu często bywa też system nawigacyjny. Komputer połączony z GPS (Global Positoning System - satelitarny system określania położenia geograficznego) odczytuje mapę zapisaną elektronicznie ma dysku DVD i miłym głosem udziela kierowcy wskazówek co do poruszania się po terenie. Jed-nak instalowanie takiego systemu w Polsce może być przejawem nieco nadmiernego optymizmu - nie należy liczyć, że wspomniany system szybko będzie funkcjonował u nas.

Zazwyczaj producenci nie są skorzy do sprzedawania elementów samochodowego kina oddzielnie, ponieważ jego montaż wymaga specjalistycznych narzędzi. Dlatego też kupowanie systemu DVD do samochodu polega na wybraniu z katalogu zestawu proponowanego przez producenta.

DVD i dalej

Prezentowany przez firmę Alpine prototyp, który oprócz kosmicznego wyglądu ma wszystkie możliwe bajery audio i wideo. W skorupie BMW serii 800 zamontowano system dźwięku przestrzennego, DVD-Video, DVD-Audio.

Prezentowany przez firmę Alpine prototyp, który oprócz kosmicznego wyglądu ma wszystkie możliwe bajery audio i wideo. W skorupie BMW serii 800 zamontowano system dźwięku przestrzennego, DVD-Video, DVD-Audio.

Nie da się ukryć, że rynek instalacji samochodowych systemów AV szybko rośnie. Według amerykańskiego magazynu "Vision", zajmującego się elektroniką użytkową, procent Amerykanów zainteresowanych takimi urządzeniami w ciągu roku wzrósł z 55 do 66. Coraz więcej czasu spędzamy w samochodach, stajemy się coraz bardziej mobilni i korzystamy z coraz większej liczby urządzeń i technologii. Już dziś zestawy głośno mówiące znajdują się w bardzo wielu samochodach, w prawie każdym jest radio/CD. Łączenie technologii sprawia, że o wiele łatwiej będzie zamontować jeden komputer obsługujący więcej funkcji, niż dołączać dodatkowe klocki. Już dziś systemy audio firmy Clarion łączy się ze sobą za pomocą złącza USB, gdyż zapewnia najwygodniejszą konfigurację.

Apetyt rośnie w miarę jedzenia. Gdy już wszyscy producenci weszli w car multimedia, niektórzy patrzą jeszcze dalej, oferując możliwość podłączenia konsol do gier czy komputera z bezprzewodowym dostępem do Internetu. Z racji tego, że urządzenia samochodowe muszą być miniaturyzowane, a ich funkcje łączone, wizja konwergencji mediów prawdopodobnie szybciej urzeczywistni się w naszych samochodach niż w naszych domach.


Zobacz również