Okiem terminatora

Użytkowników kamer internetowych stale przybywa. To doskonała sytuacja dla producentów, którzy zasypują rynek nowoczesnymi urządzeniami.

Użytkowników kamer internetowych stale przybywa. To doskonała sytuacja dla producentów, którzy zasypują rynek nowoczesnymi urządzeniami.

Przetestowaliśmy dziewięć najnowszych kamer internetowych trzech największych firm: Creative, Logitech i Philips. Każda z nich od czasu naszego ostatniego testu wprowadziła na rynek nowe modele lub unowocześniła starsze, na przykład kamery Logitech QuickCam 4000 Pro i Logitech QuickCam Zoom.

Kamera internetowa może pełnić wiele funkcji, w głównej mierze zależnie od oprogramowania. Pod tym względem wyróżniły się zwłaszcza Philips PCVC840K ToU-cam PRO II oraz Creative NX Ultra, jedyne wyposażone zarówno w podstawowe oprogramowanie umożliwiające rejestrowanie zdjęć, sekwencji wideo, jak i bardziej zaawansowane - do edycji i katalogowania zarejestrowanych materiałów (ArcSoft PhotoImpression, VideoImpression), monitoringu (programowy detektor ruchu) czy wysyłania wideo-maili. Niestety, Philips nie dołącza do swoich kamer oprogramowania zarządzającego wszystkimi funkcjami kamery, robią to natomiast Creative (PC-CAM Center) czy Logitech (Quick-Cam), znacznie zwiększając wygodę użytkowania sprzętu.

Niewątpliwie do najciekawszych funkcji testowanych kamer należy zaliczyć Face Tracking, czyli śledzenie ruchów twarzy, zastosowane w kamerach Logitecha (szerzej funkcja ta została opisana w części "Wiem, gdzie jesteś").

Z wyjątkiem modelu Creative NX wszystkie kamery mają mikrofony, w większości przypadków zintegrowane z kamerą. W kamerze Creative NX Ultra mikrofon zintegrowano ze słuchawką, co jest zdecydowanie wygodniejsze. Kamera Philips 820 wyposażona została w autonomiczny mikrofon bez słuchawki. Wszystkie kamery (oprócz QuickCam Sphere) wyposażone zostały w wyzwalacz zdjęć oraz funkcję ręcznego ustawiania ostrości.

Standardem stały się rozbudowane sterowniki, pozwalające na dopasowanie wyglądu generowanego obrazu, zarówno automatyczne, jak ręczne (jasność, nasycenie, kontrast, regulacja czasu ekspozycji i balansu bieli). Dziwi natomiast, że choć oprogramowanie stale jest rozwijane, to w dalszym ciągu ani jeden producent kamer internetowych nie oferuje go w polskiej wersji.

Wydajność

Jeden z ważniejszych czynników określających wydajność kamery to jej zdolność do przechwytywania filmów wideo, mierzona liczbą klatek zapisywanych w ciągu jednej sekundy (fps). Podczas zakupu należy sprawdzić, czy producent podaje rozdzielczość, w jakiej ta wielkość została zmierzona, bo zdarza się określanie wydajności kamery w niższych trybach, co może wprowadzić w błąd. Pamiętaj, że ludzkie oko może zarejestrować płynny obraz przy prędkości powyżej 25 klatek na sekundę.

Wydajność kamery zależy również od tego, w jakim trybie pracuje i jak jest oświetlony obiekt. Na przykład kamera, która automatycznie dostosowuje obraz, w niewystarczającym oświetleniu będzie musiała go rozjaśnić, co może obniżyć jej wydajność. Czasami warto zrezygnować z automatycznej funkcji dostrajania obrazu i samemu go ustawić.

Instalacja

Z zainstalowaniem przetestowanych przez nas kamer internetowych nie powinien mieć problemu nawet początkujący użytkownik. Wystarczy podłączyć urządzenie do komputera i wgrać dołączane oprogramowanie. W większości przypadków po zainstalowaniu urządzenia następuje jego kalibracja, podczas której można dostosować obraz i dźwięk do własnych potrzeb.

Wiem, gdzie jesteś

Firma A4Vision, światowy lider zaawansowanego oprogramowania identyfikującego oraz technologii pozwalającej tworzyć trójwymiarowy obraz twarzy (3D Facial Imaging Technology), sprzedała licencję na technologię Face Tracking (śledzenie twarzy) firmie Logitech. Przełomowe algorytmy A4Vision umożliwiają kamerom internetowym Logitecha automatyczne uchwycenie, a następnie śledzenie twarzy. Utrzymują ją w centrum pola widzenia kamery, odpowiednio manipulując zoomem cyfrowym lub ruchami kamery, jak w Quick-Cam Sphere. Mówiąc ściślej, technologia Face Tracking śledzi kombinację karnacji skóry, kształtów i ruchu, łącząc to w obraz ludzkiej twarzy.

Podczas testów Face Tracking dobrze spełniał swoje zadanie zarówno w standardowych kamerach Logitech QuickCam 4000 Pro, QuickCam Zoom (śledzenie twarzy przy użyciu cyfrowego zoomu), jak i w kamerze wyposażonej w mechanizm poruszania kamerą QuickCam Sphere. Standardowo funkcja ta będzie dostępna we wszystkich kamerach Logitecha z cyfrowym zoomem.

Creative WebCam NX Ultra

Jest to najnowsza i najbardziej zaawansowana technologicznie kamera internetowa firmy Creative.

Creative  WebCam  NX Ultra

Creative WebCam NX Ultra

Wyróżnia ją ciekawa stylistyka, dbałość o wykończenie detali oraz specjalny obiektyw, który (w porównaniu do dotychczas testowanych kamer) znacznie poszerza rejestrowany obraz. Kamera wyposażona jest w matrycę typu CCD o wielkości 640x480 punktów, a dzięki dołączanemu oprogramowaniu pozwala na rejestrowanie obrazu z maksymalną rozdzielczością 1280x960 punktów. Należy dodać, że rozdzielczość jest uzyskiwana metodą interpolacji, co znacznie pogarsza jakość zdjęcia. Sekwencje wideo można rejestrować w maksymalnej rozdzielczości 640x480 punktów. We wszystkich trzech trybach kamera uzyskała wynik powyżej 25 klatek na sekundę, a jakość generowanego obrazu oceniliśmy jako dobrą (cztery punkty w sześciostopniowej skali).

Kamerę dodatkowo wyposażono w cyfrowy zoom oraz słuchawkę z wbudowanym mikrofonem.

Oprogramowanie

Do kamery dołączane jest bogate oprogramowanie: PC-CAM Center (pozwala przegrywać filmy i zdjęcia do komputera), WebCam Monitor (programowy detektor ruchu), Arcsoft PhotoImpression 4 (program do edycji zdjęć), Arcsoft VideoImpression 2 (program do edytowania filmów), Arcsoft Multimedia Email czy Arcsoft Greeting Card Creator (pozwalają tworzyć kartki z życzeniami na każdą okazję i wykorzystać do tego kolekcję zdjęć użytkownika).

Informacje Creative Labs, tel. (22) 8530266, http://www.creative.pl

Cena 320 zł


Zobacz również