Onkyo TX SR501

Najnowszy amplituner linii podstawowej Onkyo to pełnowartościowy model 6.1 o doskonałym brzmieniu.

Najnowszy amplituner linii podstawowej Onkyo to pełnowartościowy model 6.1 o doskonałym brzmieniu.

Wszystkie nowości Onkyo, obejmujące amplitunery wielokanałowe, mają dwie cechy wspólne - końcówki 01 w nazwie (501, 601, 701) oraz co najmniej 6 wzmacniaczy mocy, które w połączeniu z dekoderami DD EX i DTS ES pozwalają na stworzenie kina domowego z rozbudowaną tylną ścianą kolumn. To dość istotna różnica, biorąc pod uwagę fakt utrzymania ceny na podobnym poziomie. Została też zachowana wysoka jakość wykonania. Obudowa jest metalowa włącznie z przednią ścianką amplitunera. Stylistyka nie zmieniła się wiele. Wciąż jest oszczędna w formie, lecz jednocześnie na tyle oryginalna, że nie sposób pomylić modeli Onkyo z elektroniką innych producentów. Dla niektórych "klocki" te mogą wyglądać nieco przyciężkawo, jednak taki wizerunek jest swoistą wizytówką japońskiego koncernu. Najistotniejszą zmianą, oprócz dołączenia nowych dekoderów dźwięku dookólnego, jest rozbudowany układ zasilania z solidnym transformatorem H.C.P.S. To naszym zdaniem krok w odpowiednim kierunku.

Niestety pozostał fatalny pilot z modelu SR 500. Klawisze są małe, gumowe przyciski nie sprawiają wrażenia trwałych. Regulacja głośności w miejscu najmniej wygodnym.

Niestety pozostał fatalny pilot z modelu SR 500. Klawisze są małe, gumowe przyciski nie sprawiają wrażenia trwałych. Regulacja głośności w miejscu najmniej wygodnym.

Dzięki nowej "elektrowni mocy" 501-ka diametralnie różni się brzmieniem od swego poprzednika o symbolu 500. Tych dwóch modeli nie stawialibyśmy nawet w jednym szeregu pod względem jakości brzmienia, bowiem 501-ka góruje nad poprzednikiem o co najmniej dwie klasy. Całkowitym zaskoczeniem po doświadczeniach z zeszłorocznym modelem było dojrzałe pełnokrwiste brzmienie, które zadowoli zarówno fana filmów akcji, jak i audiofila przyzwyczajonego do brzmienia średniej kasy stereofonicznego systemu audio. Po odpowiednim zestrojeniu systemu (konfiguracja jest prosta i sprowadza się do wyboru kilku parametrów, takich jak wielkość pomieszczenia, kolumn itp.) zestaw kinowy tworzy niezwykle spójną scenę dźwiękowo, na której muzycy są rozlokowani prawidłowo, a instrumenty nie aspirują do większych bądź mniejszych, niż w rzeczywistości. Podobała nam się rozbudowana zwrotnica dla kanalu subwoofera, gdzie regulacja częstotliwości odcięcia zawiera się w przedziale 60-150 Hz. Dźwięk ujmuje przede wszystkim naturalnością. Bas jest zdyscyplinowany i szybki. W charakterze raczej przesunięty w stronę twardości. Wysokie tony są pozbawione krzykliwości i ostrości, brzmią stosunkowo łagodnie, lecz nie "rozleniwiają" przekazu. Całość ma dużą masę i czuć wymagany w dobrym kinie domowym zapas dynamiki (nawet przy nagłośnieniu ok. 40 m pomieszczenia).

Miłym dodatkiem, szczególnie w tym zakresie cenowym, są wejścia i wyjścia komponentowe wideo. Z ciekawszych funkcji zwróciliśmy uwagę na filtr kinowy (Cinema-Filter), mający za zadanie utemperowanie wysokich tonów na zasadach podobnych jak w systemach THX. Ciekawe efekty dają też gotowe programy pól przestrzennych DSP.

Amplituner wywarł na nas doskonałe wrażenie. To produkt dopracowany w szczegółach, nie mający słabych stron, a do tego wręcz tani. Szczerze polecamy.

Informacje

Typ amplituner

Cena 2199 zł

Dystrybutor EIC , http://www.eic.pl

Wymiary 43,5 x 15 x 37,6 cm

Waga 9,8 kg

Funkcje DPL II, DD EX, DTS ES, DTS NEO:6, 24-bitowy procesor DSP z 13 programami, kompresja dynamiki, tuner radiowy z RDS i pamięcią 30 stacji, Cinema-Filter, timer, przyciemnianie wyświetlacza

Złącza wejście 5.1, 3 wejścia cyfrowe (2 optyczne i 1 koncentryczne), 4 wejścia i 2 wyjścia S-Video, 4 wejścia i 2 wyjścia liniowe audio, 2 wejścia i wyjście komponentowe wideo


Zobacz również