Oscary za montaż

Ponieważ ceny cyfrowych aparatów fotograficznych i kamer wideo sukcesywnie spadają, coraz więcej osób może sobie pozwolić na ich zakup, a amatorskie kino znalazło się nagle w zasięgu zwykłego właściciela komputera.

Ponieważ ceny cyfrowych aparatów fotograficznych i kamer wideo sukcesywnie spadają, coraz więcej osób może sobie pozwolić na ich zakup, a amatorskie kino znalazło się nagle w zasięgu zwykłego właściciela komputera.

Jedną z bardziej dochodowych kategorii oprogramowania stały się w ostatnich latach, ze względu na masowość, narzędzia do cyfrowej obróbki zdjęć i filmów wideo - proste w obsłudze programy realizujące potrzebę uwiecznienia życia rodziny, zaznaczenia w jakiś sposób swojej obecności, zbudowania archiwum informacji, do którego będzie można powracać po latach i przekazywać następnym pokoleniom. Rolę malowanych kiedyś konterfektów, a potem dagerotypów i zdjęć, przejmują wytwory cyfrowych narzędzi, nieporównanie tańsze i wygodniejsze w opracowaniu, a nikt chyba nie wątpi, że po latach cyfrowe albumy fotograficzne, a tym bardziej filmy wideo będą nieocenioną pamiątką dla ich posiadaczy.

W ciągu ostatnich kilku lat nastąpił także ogromny postęp w dziedzinie sprzętu, dzięki któremu bardzo wymagająca obróbka filmów z cyfrowych kamer nie powoduje zadyszki czy wręcz zawieszenia komputera - mnóstwo taniej pamięci, szybkie procesory, niezwykle pojemne twarde dyski, wydajne karty graficzne, śmiesznie tanie nagrywarki CD i taniejące nagrywarki DVD znajdują się w zasięgu milionów ludzi.

Na każdą kieszeń, na każdą głowę

Po Adobe Premiere sięgają przede wszystkim profesjonaliści, potrzebujący solidnego narzędzia do pracy. Najnowsza wersja potężnego Adobe Video Collection to zestaw aplikacji do obróbki grafiki (Photoshop), dźwięku (Audition, d. CoolEdit), montażu (Premiere), efektów specjalnych (After Effects) i DVD authoringu.

Po Adobe Premiere sięgają przede wszystkim profesjonaliści, potrzebujący solidnego narzędzia do pracy. Najnowsza wersja potężnego Adobe Video Collection to zestaw aplikacji do obróbki grafiki (Photoshop), dźwięku (Audition, d. CoolEdit), montażu (Premiere), efektów specjalnych (After Effects) i DVD authoringu.

Na rynku są programy przeznaczone i dla profesjonalistów, i dla użytkowników domowych. Przeciętny posiadacz cyfrowej kamery nigdy nie sięgnie po tak zaawansowane narzędzia, jak Adobe Premiere, Ulead MediaStudio, Pinnacle EditionDV czy Sonic Foundry Vegas, za których niebotyczne możliwości trzeba zapłacić zaporową cenę (500-1000 dolarów) i dołożyć długie tygodnie nauki. A jeśli już sięgnie, to nie wykorzysta zawartych w nich możliwości. Ale już za kilkadziesiąt dolarów można się zaopatrzyć w narzędzia, których biegłe opanowanie zajmie parę dni, a które z powodzeniem sprostają potrzebom mniej wymagających. W Windows Millennium dostępny jest nawet darmowy Windows Movie Maker, którego znacznie udoskonalona wersja cieszy posiadaczy Windows XP.

Wszystkie programy zostały pomyślane tak, żeby jak najbardziej ułatwić przygotowanie domowych filmów, bo przecież ich użytkownikiem jest osoba, dla której komputer to jedynie wygodne narzędzie, tak samo jak pralka czy żelazko. Ich autorzy lepiej lub gorzej wyczuli sposób myślenia użytkownika, ale trzeba przyznać, że żaden ze zbadanych programów nie sprawił większych trudności.

Źródła

W opisie zakładamy, że dysponujemy już materiałami źródłowymi - filmami, cyfrowymi zdjęciami czy muzyką. Choć można się z powodzeniem ograniczyć do skomponowania prezentacji wyłącznie ze zdjęć z cyfrowych aparatów fotograficznych, najbardziej atrakcyjnym tworzywem są oczywiście pliki filmowe, rejestrowane analogowymi lub cyfrowymi kamerami wideo. Pierwsza technika jest trudniejsza i bardziej kosztowna w opracowaniu, więc dzięki coraz lepszym parametrom technicznym urządzeń cyfrowych i spadkowi ich cen szybko traci znaczenie - w podobny sposób cyfrowe aparaty fotograficzne wypierają przecież tradycyjne lustrzanki, zwłaszcza w amatorskich zastosowaniach.

Wspaniałe efekty przejść Hollywood FX to atrakcyjne narzędzie Pinnacle Studio.

Wspaniałe efekty przejść Hollywood FX to atrakcyjne narzędzie Pinnacle Studio.

Fotografie i pliki dźwiękowe mogą zostać uprzednio przygotowane za pomocą programów do retuszu grafiki (na przykład doskonałymi narzędziami do automatycznego poprawiania jakości zdjęcia, QuickFix, dysponuje Paint Shop Pro 8 firmy Jasc) i edycji dźwięku. Wiele osób wykorzysta też zapewne tzw. sample (gotowe klipy), często dostarczane razem z programami do tworzenia filmów. Niejednokrotnie można znaleźć materiały w Internecie, ale trzeba się zawsze upewnić, czy licencja pozwala na ich rozpowszechnianie.

Pewne materiały uzupełniające (pobieranie wideo z kamery internetowej, nagrywanie narracji) będziemy doraźnie tworzyć za pomocą narzędzi zawartych w wideoedytorze, gdyż taka jest natura budowania prezentacji - np. narrację trzeba przecież dopasować do czasu wyświetlania klipów. Ale niektóre funkcje są jedynie wygodnymi zastępnikami zewnętrznych narzędzi - zgrywanie muzyki z płyt audio (tzw. ripowanie) można przecież wykonać za pomocą wyspecjalizowanych programów, podobnie jak skanowanie starych rodzinnych zdjęć.

Czym jest domowy wideoedytor?

Wideoedytorem, zwłaszcza w jego domowej wersji, nazywamy tutaj program, za pomocą którego wykonujemy cztery bloki czynności:

  • gromadzenie mediów

  • układanie ich na ścieżkach obrazu i dźwięku

  • edycję klipów

  • produkcję filmu - pojedynczego pliku lub całej prezentacji na CD/DVD.
Aby zbudować kompletny film, trzeba wykonać czynności z każdego bloku. Jeśli chcemy utworzyć wyłącznie plik filmowy (przenoszony potem na płytę za pomocą zwykłego programu do nagrywania czy udostępniany w Internecie), narzędzia do tzw. DVD authoringu, czyli budowania prezentacji na płycie CD/DVD, nie będą nam potrzebne. Jednak to właśnie płyty stają się najpopularniejszym sposobem przechowywania i dystrybucji zdjęć i filmów, więc ten etap produkcji staje się w praktyce niezbędny, co w różnej mierze uwzględniają producenci.


Zobacz również